Sivu 1/2

65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 20:23
Kirjoittaja Marko_65HT
Ei liene uusi aihe, mutta johdattakaa minun tiedon lähteille.

Pitäisi saada kasaan 8 tuuman lukoton perä ja tarvitsisin neuvoja momenteista ja muista aiheeseen liittyvistä asioista.
Missä järjestyksessä se kannattaa kasata?
Mitä momentteja missäkin kohtaa?
Miten mitataan / tarkistetaan poskilaakerien esikiristys.
Pinion mutterin kiristys. Miten ja momentti?
Hammaskosketus varmaankin säädetään shimmeillä pinion kotelon välissä?
Näistä on jo varmaa juttua jossain, joten ohjatkaa oikeaan paikkaan tiedon lähteille.

Jos jollain on jäänyt ehjiä osia nurkkiin, niin voin ostaa.
Välityskin pitää vaihtaa eli joku 3,55:1 olisi hyvä mahdollisesti hankittavan AOD laatikon kanssa.

Miksei lukkokin tai ehjä perä olisi vaihtoehto.

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 28 Huhti 2020, 06:37
Kirjoittaja Marko_65HT
Tuossa videossa ne ensin käyttää vanhaa pinion mutteria esijännityksen tekoon ja sitten poistaa sen ja laittaa tiivisteen sitten vasta lopullisen uuden mutterin. Eikö sen tiivisteen voi heti laittaa ja käyttää uutta mutteria?

Minkälainen nopeusmittarin ratas tulisi hommata nyt C4 vaihteistoon ennenkuin saa sen AOD:n hankittua?
Nyt kierrokset nousevat 27% vanhasta? Vai olenko päätelllyt oikein?
Jos alkuperäinen on 18 hampainen ja yksi hammas on 5%, niin tarvitsen 23 hampaisen? Menikö oikein?
Onkohan alkuperäinen 18 hampainen?
Auto on 65 Mustang 289, C4 automaatti ja perävälitys 2,8:1 ja nyt uusi välitys tulisi tuo 3,55:1.

Autossa 225/60 R15 rengastus.

Kiitos paljon kaara91:lle avusta.

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 28 Huhti 2020, 08:16
Kirjoittaja poikelin
Jos sulla jää tuo aavikkovälitys ylimääräiseksi niin olen kiinnostunut jos vaan äänetön ja hinta passeli.

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 28 Huhti 2020, 13:25
Kirjoittaja Marko_65HT
Moi!

Aloin remonttiin juurikin kauhean metelin vuoksi, mutta siellä oli laakerit aika huonossa hapessa. Muutamassa oli syöpymiä.

En osaa sanoa pitikö juuri välitys ääntä.

https://1drv.ms/u/s!AuQoaVYKaPDKmT_huDj4-N3TR0g6

Onko vaihtokunnossa?

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 28 Huhti 2020, 13:33
Kirjoittaja poikelin
Jyri kauppasi mulle jo aavikkovällärin joten tarve poistui yllättävänkin nopeesti.

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 28 Huhti 2020, 21:44
Kirjoittaja Marko_65HT
Kyllä alkaa jännittää tuon kasaaminen, ettei mene kalliit osat piloille.

Mikä on arvo tuolle esijännitykselle? Joku momentti?

Mitä tarkoitat?
Joudut joka tapauksessa mittaamaan uudelleen esijännityksen oli kyseessä kova tai joustava holkki.

Pitääkö siis joka tapauksessa ensin vanhalla pinion mutterilla kiristää ja sitten poistaa ja lopuksi laittaa uuden mutterin? Olin lukevani jostain, että mutteria ei saa löysätä, jos sen on kerran kiristänyt.

Mikä sitten lienee niiden jengoilla kiristettävien laakerien esijännitys? Ne joilla asemoidaan se iso ratas pinioniin nähden?

Pitää koittaa googlailla ja oppia oikeat termit jne.

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 28 Huhti 2020, 22:50
Kirjoittaja Kankkis
Ruttuholkilla kun teet niin haet esijännityksen vanhalla mutterilla hyvin öljyttynä ja sit otat auki asennat stefan ja pistät uuden mutterin lukitteen kera momenttiin. Jonka jälkeen tarkistat viellä ettei esijännitys kasvanut kuin hieman mikä tulee stefan vastuksesta. Ruttuholkki ei mene kasaan viellä pinjonin mutterin momentilla joten sen voi ensin rutata sopivaan kohtaan ja sen jälkeen ottaa auki ja vetää momentilla lopullinen kasaus.


Vinkkinä että kun rupee oleen väljät pois niin todella pieniä kiristyksiä ja mittaus aina välissä, menee todella herkästi liian tiukaksi esijännitys. Voin huomenna kaivaa momentit korjaus oppaasta, esijännitys määritetään tiettyyn pyörähdys momenttiin jonka saa mitattua joko pyörähdys momentti avaimella, pienellä herkällä viisari momentti avaimella tai jousivaakalla

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 29 Huhti 2020, 09:33
Kirjoittaja Kankkis
Juu ja voi sen näppituntumaankin sinnepäin arvoon pistää.

Mutta kun kyseessä on ilmeisesti ekaa kertaa perää kunnostava henkilö niin kehottaisin kyllä seuraamaan ajatuksella korjausoppaan ohjeita ja mitta arvoja tarkoitukseen sopivilla työ kaluilla ni ei sitten ainakaan sen takia kalliit osat mene pilalle. Jos kuitenkin on epäilys omiin taitoihin tai ei halua työkaluja hommata niin kyllähän noita kokeneita perien tekijöitä sitten löytyy tältäkin palstalta monia.

Tässä esimerkki pyörähdysmomentti työkalusta millaista itse käytän
DSC_0329.JPG
DSC_0330.JPG

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 29 Huhti 2020, 19:51
Kirjoittaja Marko_65HT
Kiitos kovasti avusta.
Mistä sellaisen korjausoppaan löytää?

Olisiko prosessi jotenkin näin?

Pinion laakerit hyvin öljyttyinä.
Pinion esijännitys vanhalla mutterilla ilman kiristysholkkia 300 – 500g. Kiinnitä pinionkoppa perään.

Poskilaakerien (hyvin öljytyt laakerit) kiristys 100 – 200 g (sormikireys?)-> yhteis esijännitys 400 -700g.
Poskilaakerien sivusiirrolla Backlash (0,010 – 0,015” eli 0,25 – 038mm vaiko 0,008 – 0,012”) kohdalleen?
Hammaskosketuksen säätö väriaineella tarkistus. Jos ei kohdallaan, niin shimmejä pinion kopan ja perän väliin ja uudestaan Backlash kohdalleen ja uudestaan hammaskoketusta.

Kun hammaskosketus on OK, niin irrota pinion koppa. Lisää krymppi ja tiiviste ja kiristä uudella mutterilla niin, että esijännitys on 600 – 900g. Vaiko johonkin momenttiin? Minimi 170 ft-lbs, jota kasvatetaan kunnes oikea esijännitys saavutetaan.

Kiinnitä pinion koppa perään.
Poskilaakerien kiristys (yksi reikäväli) -> Yhteis esijännitys 900 – 1200g.
Tarkista backlash ja hammaskosketukset uudestaan.
Kun Backlash ja hammaskosketukset kunnossa, niin kiristä koppa momenttiin (laita lukitetta pultteihin). Pinion retainer to carrier bolts: 30 -45 ft-lbs

Kiristä poskilaakerien pultit (laita lukitetta) ja kiinnitä lukitsimet. Differential bearing cap bolts are 55-70 ft-lbs ja Differential bearing adjusting lock nut bolts: 12-25 ft-lbs

Kiinnitä perä akselistoon. Käytä lukitetta / tiiviste ainetta. Carrier to housing stud nuts: 25-40 ft-lbs

Hammaspyörän kiinnitysmomentti. Ring gear attaching bolts (use Loctite): 70-85 ft lbs

Termejä voisi joku korjata ja jos on jotain väärin / väärässä järjestyksessä tms.

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 29 Huhti 2020, 21:16
Kirjoittaja Kankkis
Voit pinion kannattimen tehdä 8" perään täysin valmiiksi kun hammaskosketus säädetään juurikin shimmeillä pinjonikannttimen ja loppu murikan väliin.

Otan sulle shop manuaalista perän remontointi sivut ja momentti sivun

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 29 Huhti 2020, 22:02
Kirjoittaja Kankkis
Marko_65HT kirjoitti: 29 Huhti 2020, 19:51 Pinion laakerit hyvin öljyttyinä.
Pinion esijännitys vanhalla mutterilla ilman kiristysholkkia 300 – 500g. Kiinnitä pinionkoppa perään.
Uuden kiristysholkin kanssa mutta vanhalla mutterilla öljyttynä ruttaat sen uuden holkin niin että preload kohdillaan, sitten voit ottaa pinjoni akselin laipan pois, asentaa stefan ja pistää lopullisesti nippuun uudella mutterilla ja jos haluat ni lukite väliin, momenttiin 175ft.lbs. Ja sitten ku se on nipussa ni mittaat viellä paljonko stefa lisäsi vastusta. Sitten pääset säätämään hammaskosketusta ja poskilaakerien esi kireyttä. asennat tasauspyörästön poskilaakereineen kannattimeen sekä niiden kiristys mutterit ja pannat sellaiseen kireyteen että laakerien säätömutterit pyörivät naheesti. Ensin säädät poskilaakereiden esijännityksen, siihen aika hyvä ohjenuora on että haetaan 0 välys kohta pikkuhiljaa toista laakerin säätö mutteria kiristämällä, kun 0 välys löytyy eli se kohta kun hieman tulee vastusta, niin siitä kohdasta yhden lukitus reiän matkan kireemmälle säätö mutteria. Sitten pinjoni kannatin vanhoilla shimmeillä kuoreen kiinni ja rupeet säätämään hammas välystä kohdilleen, koko ajan kun löysäät ensin sieltä puolta minne tarvii ja sen jälkeen kiristät toista puolta samanverran niin pysyy esijännitys kohdillaan. Kun saat hammasvälyksen kohdilleen niin on aika katsoa hammaskosketus värillä, jos tarvii säätää niin sit vaan shimmiä pois tai lisää ja taas hammaskosketus kohdalleen ja uudet värit niin kauan kunnes on hyvä kosketus. Sitten pinjoni kannatin irti, sinne väliin o-rengas tiiviste ja lopullinen kiristys koteloon. Lopuksi tarkistaa viellä hammasvälys ja lopullinen kiristys laakeri pantoihin. Sit vaan banjoon kiinni ja kovaa ajoo

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 29 Huhti 2020, 22:39
Kirjoittaja Kankkis
Tässä tuosta korjausoppaasta perä osio (oli muuten homma skannata). tässä korjausoppaan ohjeessa tehdään suoraan stefan kanssa pinjonin preload ja ympyröin viimiseltä sivulta arvot ja ne tosiaan uusilla laakereilla ja tiivisteellä. mutta itse tein oman peräni tuolla tavalla kun aiemmin kirjoitin. tuossa oppaassa kaikki perä tyypit.
IMG_20200429_0001.pdf
(31.27 MiB) Tiedosto ladattu 163 kertaa
jatkossa jos joku tarvitsee korjausoppaan osioita niin voin niitä kohtuullista korvausta vastaan tulostaa ja lähettää postilla, skannaamaan en enää ala :krooh:

koko manuaalikin mahdollista tulostaa mutta siinä 775 sivua :D

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 30 Huhti 2020, 11:19
Kirjoittaja Marko_65HT
Koitetaan näilä ohjeilla. Kiitos paljon neuvoista.
Öljyksi käy varmaan Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 täyssyntettinen?

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 30 Huhti 2020, 14:06
Kirjoittaja Kankkis
Tuo ainakin todettu hyväksi ja hiukan ääniä vähentäväksi myös.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590029/ ... 85W140-09l

Re: 65 Ford 8 tuumaisen lukottoman perän remontti

Lähetetty: 01 Touko 2020, 11:35
Kirjoittaja Marko_65HT
Ohjeen mukainen 17-32 inch pounds lienee 1,9-4,1Nm.
Eli metrin varren päässä noin 190 - 410g?
10 cm varren päässä 1,9 -4,1 kg
1 inch pound = 0,113Nm

Menikö oikein?