Sivu 1/2
302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 21 Kesä 2019, 19:55
Kirjoittaja 1223
Moro
Tuli hommattua tuollainen moottori ja aikomus on laittaa se vanhempaan musseen.
Moottori on 86 ltd;stä.
Nyt on pari kysymystä. Mistä helpoiten löydän kytkentä kaavion josta näen mitä johtoja johtosarjasta tarvitsen.
Toki tarvisten myös itse ecun ja sellaistakin saa ehdoittaa.
Ja huom tästä tulee kruiseri niin ihan vakio systeemit riittää.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 22 Kesä 2019, 01:49
Kirjoittaja Late
Ei taida Mustangin johtosarja ja ECU käydä LTDn koneeseen. Se on nimittäin 5.0 std kone (~150 Hv)kun mussessa 5,0 HO 225 hv. Ohjauksessa aika paljon eroja.
Onko 86 LTDn kone jo monipisteruisku? Rockautokin on myynyt vielä kunnostettuja ecuja moniin tuon ikäluokan Fordeihin.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 22 Kesä 2019, 07:45
Kirjoittaja ilmari59
fuelinjectedford.com hyvät ohjeet löytyy tuolta. Minulla oli ensin -86 Ltd alipaine efi hommasin ebaysta uudemman käytetyn johtosarjan ja ton Kaaran mainitseman boksin, ei tosin mustangissa mutta -60 Fordissa kuitenkin.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 22 Kesä 2019, 09:28
Kirjoittaja 1223
8 piste ruisku tuo on.
Missä tässä on map? Pitää kaivaa koodit esille ja katsoa mikä tuo on.
Tämä lienee se helppo ratkaisu.
https://www.ebay.com/itm/1965-70-Mustan ... SwGIJdAaAV
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 23 Kesä 2019, 19:48
Kirjoittaja 1223
Moro
Tämän mukainen pitäisi siis sarja olla jos haluaa uudemman kompuutterin?
http://www.veryuseful.com/mustang/tech/ ... iagram.gif
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 25 Kesä 2019, 10:18
Kirjoittaja Mexico65
Ruisku mäkeen ja kaasari tilalle -> kerralla toimiva kone, eikä yhtään ongelmia.
Säädöt kerralla kohdileen eikä FunRun jälkeen.
Kuvassa yhden ruiskukoneen kohtalo -95 5.0. Kevyt piristys 334 hp 452 Nm. Tuo meni yhteen 65 avoon.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 25 Kesä 2019, 10:30
Kirjoittaja 1223
Moro
Tämä vaihtoehto on toteutettavissa hyvinkin helposti ja saatan siihen päätyäkkin.
Ostoslistalle duraspark jakaja ja loput osat hyllystä.
Minkä kokoinen kaasari tuossa oli? Hyllyssä nyt 600, 650 ja 750.
Mexico65 kirjoitti: ↑25 Kesä 2019, 10:18
Ruisku mäkeen ja kaasari tilalle -> kerralla toimiva kone, eikä yhtään ongelmia.
Säädöt kerralla kohdileen eikä FunRun jälkeen.
Kuvassa yhden ruiskukoneen kohtalo -95 5.0. Kevyt piristys 334 hp 452 Nm. Tuo meni yhteen 65 avoon.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 25 Kesä 2019, 12:08
Kirjoittaja Mexico65
1223 kirjoitti: ↑25 Kesä 2019, 10:30
Moro
Tämä vaihtoehto on toteutettavissa hyvinkin helposti ja saatan siihen päätyäkkin.
Ostoslistalle duraspark jakaja ja loput osat hyllystä.
Minkä kokoinen kaasari tuossa oli? Hyllyssä nyt 600, 650 ja 750.
Mexico65 kirjoitti: ↑25 Kesä 2019, 10:18
Ruisku mäkeen ja kaasari tilalle -> kerralla toimiva kone, eikä yhtään ongelmia.
Säädöt kerralla kohdileen eikä FunRun jälkeen.
Kuvassa yhden ruiskukoneen kohtalo -95 5.0. Kevyt piristys 334 hp 452 Nm. Tuo meni yhteen 65 avoon.
600 db varmaan 600 / 650 vacum olisi parempi rauhaliseen ajoon.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 25 Kesä 2019, 23:29
Kirjoittaja 1223
Moro
Tarkoitus oli juurikin herättää keskustelua.
Tässä koneessa voin oikeastaan testata kaikkia vaihtoehtoja.
Osat on hyllyssä ja nyt vaan haluankin kokeilla näitä juttuja samalla haastaa itseäni esim laittamalla tuon efin tuohon.
Tallissa kun on kaasarilla oleva auto ja ohjelmoitavalla ruiskullakin oleva niin kai tähän sit jotain muuta taas.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 26 Kesä 2019, 09:15
Kirjoittaja Mexico65
Tohon, ettei kaasutin osaa säätää itse itseään. Vastaisin, että kyllä se säätää. Aika monta kaasutin konetta on dynossa ajettu ja aika pienillä muutoksilla niiden lambda arvot pysymään halutulla tasolla koko kierroslukualueen, niin osakaasulla kuin kiihdytys rikastuksissa jne. Sen jälkeen kaasutin toimii kuin junan vessa. Ehkä suurin etu kaasutin koneessa on virittämisen helppous. Harvoin ollaan vuositolkulla säädetty läppäreiden ja analysaattoreiden kanssa kaasutin konetta optimi toimintaan. On vaan valittu lähtökohtaisesti sopivat osat ilman sen suurempaa mittaamista. Sivusta seuranneena olen huomannut, ettei monikaan viritetty tai jälkiasennettu EFI ole ensimmäisenä kesänä saavuttanut optimi säätöjä eikä vielä seuraavinakaan kesinä. Ei tarvitse antaa esimerkkejä tarvitsee vain seurata tätä palstaa ja kuunnella kerholaisten komentoja. Toinen asia on siten tehdas kokoonpanossa olevat autot, joita kukaan ei ole vielä räplännyt, ne toimii hyvin.
Toisaalta bensiinillä käyvät ottomoottorit ovat toimineet kaasuttimilla aina keksimisestä lähtien tähän päivään asti ja toimii edelleen, OK päästöt voi olla hieman korkeammat kuin EFI koneissa.
Mutta onhan se mielenkiintoista harrastamista tuo koneen säätäminen tietokoneella, vaatii vaan hieman opiskelua ja kokemusta. Mutta missään tapauksessa se ei ole bolt on juttu.
PS. jotain kokemuksia on myös minulla EFI koneista. Oman koneen säätö tapahtui dynossa (moottori dyno ja sen jälkeen rulla dyno ja loput säädöt ajaessa) säädöt saatiin aika lailla kohdilleen mutta ei optimaaliseksi kaikille osa-alueille. Uskoisin, että tämän EFI koneen säätäjä on yksi maamme parhaimmista.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 26 Kesä 2019, 13:10
Kirjoittaja Antti66HT
Papan kanssa on helppo olla taas samaa mieltä. Omassa efi hommassa mennyt aikaa ja rahaa aika paljon. Jo pelkästään polttoainepuolen muutoksiin palaa rahaa, varsinkin jos tekee kunnolla. Saavutettuna etuna ollut parempi kaasuun vastaavuudesta, ja tietty ollut mielenkiintoista rakentaa. Järjellä on vaikea perustella, varsinkaan ihan ajelu autoon, muuta sitten kuin esim . Vakio HO ruoskumpottoria,
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 26 Kesä 2019, 17:06
Kirjoittaja 1223
Järjellä tässä hommassa ei ole mitään tekemistä. Ja rahaa menee perkeleesti.
Mutta helvetin hyvää hermolepoa tuo harrastaminen on ja kaiken lisäksi siinä löytää hyviä tyyppejä/kavereita.
Tähän autoon on siis kaksi moottoria ja tässä se vaihtoehtoinen jolla nämä kokeilut aloitetaan.
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 27 Kesä 2019, 09:28
Kirjoittaja Homer65
1223 kirjoitti: ↑26 Kesä 2019, 17:06
Järjellä tässä hommassa ei ole mitään tekemistä. Ja rahaa menee perkeleesti.
Mutta helvetin hyvää hermolepoa tuo harrastaminen on ja kaiken lisäksi siinä löytää hyviä tyyppejä/kavereita.
Tähän autoon on siis kaksi moottoria ja tässä se vaihtoehtoinen jolla nämä kokeilut aloitetaan.

Järjen kanssa koko harrastuksella ei ole mitään tekemistä! Rahaa palaa perkeleesti mutta hauskaa on (ainakin välillä)

Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 28 Kesä 2019, 19:30
Kirjoittaja 1223
Tänään taas kokeiltiin näitä efin riemuja.
Tuohon omaan HT;n tuli uudet suuttimet niin kaikki säädöt uusiksi. 2 tuntia hierottiin nyt ensin ajamalla ajo karttoja kohdalleen.
Käynti ja kaasun vastaavuus parani aivan saakelisti.
Nyt seuraavaksi penkkiin niin sitten tuo oikeasti voi olla lähellä hyvää.
Eli summa summarun tämäkään ei ole oikotie onneen.
Jos tuohon 67 malliin tulee ruisku kone niin se on sitten aivan vakio. Korkeintaan muuten HI output version mukaiseksi.
Kaaran reseptillä siis edetään tuon kanssa. Tehdään nautittava ajo moottori.
Kansia tuohon hieman futsin kun tuossa hyllyssä on noita 60 luvun pikku palotila kansia. Olisiko niissä järkeä?
Re: 302 efi vanhempaan musseen
Lähetetty: 03 Heinä 2019, 12:14
Kirjoittaja matti.salo
Yksi vaihtoehtohan on laittaa jälkiasennusruisku esim maxxecu.
1x 69 ht 351c c6 9", 1x 94 gt 5.0 t45 avo