Sytytystulppien vaihtoväli

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Juhako?
Aktiivi
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005
Paikkakunta: Tampere

Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Juhako? »

Kuinka usein Mustangin 351 V8 (-73) tulpat olisi vaihdettava? Nykyisillä tulpilla on ajettu 11.000 km.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Sit kun rupee pätkimään, mitä niitä ehjinä vaihtamaan.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noi EFI koneen tulpat näyttää todella siisteiltä.
Kuvassa yhden kauden (8 kilpailun ja niiden aika-ajot, warm up ja harjoitus ajot) tulpat.
Tollainen ns. kaasari kisakone säädetään vähän (HUOM. paino sanalla vähän) rikkaalle.
Vaihdan tulpat vuosittain.
Hyvin säädetyssä tai EFI koneisessa autossa vaihto väli lienee jossain 10 000 - 20 000 km välein.
Liitteet
tulpat.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

kaara91 kirjoitti:Tuossa alkuperäinen EFI koneesta 132tkm ajettu tulppa ruotsalaisesta automerkistä. Kärkiväli noin 2,5mm. Ei ihme jos kosteilla ilmoilla välillä kuulemma oli käyntihäiriöitä.
No tuohon väliin yltävää kipinää vois sanoa jo valokaareksi joka se itseasiassa onkin. Nimittäin kipinä. Kunnollisen jännitteen vaatii joka tapauksessa tuollainen ylilyöntiväli.
Mustang -67HT
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ylipitkä vaihtoväli kuormittaa osia. Esim eurofordeissa zetec-koneen puola saattaa hajota kun kärkiväli kasvaa liian suureksi. Pontiacin neloskone taasen hajotti sytytyksen vahvistimen jos käytti jotain muita kuin alkuperäisiä tulppia.
Ahdetussa koneessa epäonnistunut käynnistysyritys saattaa pilata tulpat, kunnolla kun kastuu niin ei saa käyntiin kuin uusilla. Nämä kaikki vaan mun omakohtaisia kokemuksia. Tehtaan vaihtoväli on hyvä ohje, ei kannata ainakaan ylittää.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minulla on sellainen käsitys, ettei hiekka sovi tulppien kunnostukseen. Ennen oli sellaisia hienoja laitteita, joissa oli puhallus ja kipinätesteri ja peltilaatikon kyljessä hieno tulppamainos. Niistä kuitenkin luovuttiin osin siksi, että tulppia alkoi saada halvalla ja myös siksi, että todettiin hiekkapuhalluksen rikkovan pinnan eristeestä jolloin siihen tarttui helpommin noki. Nokinen posliini muutui johtavaksi ja käynti häiriintyi.

Nykyään soodalla voi puhaltaa melkein mitä vaan. Saattaisi olla hyvä putsauskonsti tulppiinkin.
Toisaalta tulppien kulutus on nykypensoilla niin vähäistä, ettei taida kannattaa....vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä :otahuikka:
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Sytytystulppien vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Pertti kirjoitti:.vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä :otahuikka:
Mahtaako tuollaisia enää löytää mistään? Nimim: Kaasarisekoilujen myötä muutama satsi umpimustia tulppia.
Vastaa Viestiin