Sytytystulppien vaihtoväli
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Sytytystulppien vaihtoväli
Kuinka usein Mustangin 351 V8 (-73) tulpat olisi vaihdettava? Nykyisillä tulpilla on ajettu 11.000 km.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Sit kun rupee pätkimään, mitä niitä ehjinä vaihtamaan.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Noi EFI koneen tulpat näyttää todella siisteiltä.
Kuvassa yhden kauden (8 kilpailun ja niiden aika-ajot, warm up ja harjoitus ajot) tulpat.
Tollainen ns. kaasari kisakone säädetään vähän (HUOM. paino sanalla vähän) rikkaalle.
Vaihdan tulpat vuosittain.
Hyvin säädetyssä tai EFI koneisessa autossa vaihto väli lienee jossain 10 000 - 20 000 km välein.
Kuvassa yhden kauden (8 kilpailun ja niiden aika-ajot, warm up ja harjoitus ajot) tulpat.
Tollainen ns. kaasari kisakone säädetään vähän (HUOM. paino sanalla vähän) rikkaalle.
Vaihdan tulpat vuosittain.
Hyvin säädetyssä tai EFI koneisessa autossa vaihto väli lienee jossain 10 000 - 20 000 km välein.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
No tuohon väliin yltävää kipinää vois sanoa jo valokaareksi joka se itseasiassa onkin. Nimittäin kipinä. Kunnollisen jännitteen vaatii joka tapauksessa tuollainen ylilyöntiväli.kaara91 kirjoitti:Tuossa alkuperäinen EFI koneesta 132tkm ajettu tulppa ruotsalaisesta automerkistä. Kärkiväli noin 2,5mm. Ei ihme jos kosteilla ilmoilla välillä kuulemma oli käyntihäiriöitä.
Mustang -67HT
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Ylipitkä vaihtoväli kuormittaa osia. Esim eurofordeissa zetec-koneen puola saattaa hajota kun kärkiväli kasvaa liian suureksi. Pontiacin neloskone taasen hajotti sytytyksen vahvistimen jos käytti jotain muita kuin alkuperäisiä tulppia.
Ahdetussa koneessa epäonnistunut käynnistysyritys saattaa pilata tulpat, kunnolla kun kastuu niin ei saa käyntiin kuin uusilla. Nämä kaikki vaan mun omakohtaisia kokemuksia. Tehtaan vaihtoväli on hyvä ohje, ei kannata ainakaan ylittää.
Ahdetussa koneessa epäonnistunut käynnistysyritys saattaa pilata tulpat, kunnolla kun kastuu niin ei saa käyntiin kuin uusilla. Nämä kaikki vaan mun omakohtaisia kokemuksia. Tehtaan vaihtoväli on hyvä ohje, ei kannata ainakaan ylittää.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Minulla on sellainen käsitys, ettei hiekka sovi tulppien kunnostukseen. Ennen oli sellaisia hienoja laitteita, joissa oli puhallus ja kipinätesteri ja peltilaatikon kyljessä hieno tulppamainos. Niistä kuitenkin luovuttiin osin siksi, että tulppia alkoi saada halvalla ja myös siksi, että todettiin hiekkapuhalluksen rikkovan pinnan eristeestä jolloin siihen tarttui helpommin noki. Nokinen posliini muutui johtavaksi ja käynti häiriintyi.
Nykyään soodalla voi puhaltaa melkein mitä vaan. Saattaisi olla hyvä putsauskonsti tulppiinkin.
Toisaalta tulppien kulutus on nykypensoilla niin vähäistä, ettei taida kannattaa....vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä
Nykyään soodalla voi puhaltaa melkein mitä vaan. Saattaisi olla hyvä putsauskonsti tulppiinkin.
Toisaalta tulppien kulutus on nykypensoilla niin vähäistä, ettei taida kannattaa....vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä

Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Mahtaako tuollaisia enää löytää mistään? Nimim: Kaasarisekoilujen myötä muutama satsi umpimustia tulppia.Pertti kirjoitti:.vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä