Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Mitä vaihtoehtoisia toteutustapoja olisi kardaanilenkille earlyihin?
Omassa ht 66 on vuorossa kohtapuolin kardaanilenkin rakentelu ja ajattelin tuota tyhjää penkinpaikkaa katsellessani, että jos irrottaisi toisenkin puolen penkinalusen ja rakentaisi kynnyskoteloista saakka tukirakenteen lenkille.
Eli penkkien alla olevaan tilaan ristikkoranennelma ja läpi kardaanitunnelin tukemaan kardaanilenkkiä.
Autossani on apurunkojen yhdistäjät asennettuna (http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=12613) ja varmaan noihinkin saisi tuettua kardaanilenkin, mutta meneekö pakosarjojen tilan kustannuksella?
Googlettamalla "mustang 1966 driveshaft safety loop" tulee monenlaista ratkaisumallia, mutta kun ensimmäistä rakentelee, niin ei osaa arvioida noiden ratkaisujen toimivuutta.
Tavoite olisi saada rakennettua kardaanilenkki siten, että sen tukirakenne jäykistäisi samalla myös runkoa.
Kommentteja ja vinkkejä tarvitaan.
Omassa ht 66 on vuorossa kohtapuolin kardaanilenkin rakentelu ja ajattelin tuota tyhjää penkinpaikkaa katsellessani, että jos irrottaisi toisenkin puolen penkinalusen ja rakentaisi kynnyskoteloista saakka tukirakenteen lenkille.
Eli penkkien alla olevaan tilaan ristikkoranennelma ja läpi kardaanitunnelin tukemaan kardaanilenkkiä.
Autossani on apurunkojen yhdistäjät asennettuna (http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=12613) ja varmaan noihinkin saisi tuettua kardaanilenkin, mutta meneekö pakosarjojen tilan kustannuksella?
Googlettamalla "mustang 1966 driveshaft safety loop" tulee monenlaista ratkaisumallia, mutta kun ensimmäistä rakentelee, niin ei osaa arvioida noiden ratkaisujen toimivuutta.
Tavoite olisi saada rakennettua kardaanilenkki siten, että sen tukirakenne jäykistäisi samalla myös runkoa.
Kommentteja ja vinkkejä tarvitaan.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja

http://www.summitracing.com/int/parts/a ... /overview/
31,97 usd niin Racerplacesta 32 Euron hintaan. Tälläisessä setissä sisäpuoliset pultit ovat normaaleita 8 kulmaisia pultteja, omassa autossani korvasin ne täkkipulteilla, eli nyt jos kardaani jostain syystä käy lähellä niin ei kulmikkaat pultin kannat tee niin pahaa jälkeä.
Miten käytäntö toimii teorian sijaan, niin Ylöjärvellä erään unibody Mustangin alustaan hitsattiin n. 20 mm halkaisijaltaan olevaa paksuseinämäistä chromomolyputkesta tehty tukiranka. Se yhdisti apurungot ja muutamalla poikittaisella tangolla apurunkojen väliin ja kardaanin kohdalle silmukka joka nuoli kardaanitunnelin kattoa, hitsattiin kiinni tukevasti. Auto ei notkunut enää kertakaikkiaan yhtään. Tuollainen vetelä unibody niin se minkä ohut pelti joustaa esim. lattiassa niin ei se auton jäykkyyttä paranna. Omaan kotteroon apinoitiin tuota toteutusta, tosin teräksestä ja poikittais jäykistykset on tehty siten ettei sitä äkkinäisempi edes tajua.
Takapään toteuttaisin Mark Williams tyylisellä ratkaisulla.

http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1807
Eli pinioninlaakerin pinnapultit normaalia pidemmät, siihen kardaanilenkki ja mutterit kiinni. Hienoa on ettei tarvitse tehdä pitkää pystysuuntaista tilaa kardaanilenkkiin, vaan se koko lenkki liikkuu taka-akselin mukana. Vähän työläämpi tapa toteuttaa, mutta olisi varmasti vaivan väärti, kardaanin irroitus yhtä helppoa mitä kiinteillä alustaan tulevilla lenkeillä, eli 4 pulttia auki ja tilaa on.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Ja sitten jos ei satuis olemaan ihan peukalo eskellä kämmentä, niin tuollasen härpäkkeen tekee tunnissa itte. Nuo viritykset on normi katu kruiseriin turhia laitoksia.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Onko autostasi tulossa ralli auto kun noin kovasti pitää paikkoja vahvistaa?
Minulla on 65 fb:ssä ihan yksinkertainen sääntöjen mukainen kardaanilenkki. Ei ole pulttienpäitä hierottu eikä jäykistetty systeemillä koria.
Asiansa on hoitanut jo yli 10 vuotta kilpakäytössä.
7.2.18. Kardaanisuoja
Mikäli autossa on pituussuuntainen kardaaniakseli, on kardaanitunneli varustettava
turvallisuusrenkaalla, joka on enintään 150 mm:n etäisyydellä etummaisesta kardaaninivelestä ja
joka on valmistettu vähintään 5 mm paksusta ja 50 mm leveästä teräslevystä.
Minulla on 65 fb:ssä ihan yksinkertainen sääntöjen mukainen kardaanilenkki. Ei ole pulttienpäitä hierottu eikä jäykistetty systeemillä koria.
Asiansa on hoitanut jo yli 10 vuotta kilpakäytössä.
7.2.18. Kardaanisuoja
Mikäli autossa on pituussuuntainen kardaaniakseli, on kardaanitunneli varustettava
turvallisuusrenkaalla, joka on enintään 150 mm:n etäisyydellä etummaisesta kardaaninivelestä ja
joka on valmistettu vähintään 5 mm paksusta ja 50 mm leveästä teräslevystä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Auto tulossa pääsääntöisesti kesäiseen normaaliin katuliikenteeseen, mutta haluan käydä kokeilemassa myös strip- ja ratapuolen elämykset.
Koetan nyt vahvistella runkopuolen sellaiseksi, että täyttäisi ainakin pariksi vuodeksi oman harrastustoiminnan. Tuo kardaanin vierailu matkustamon puolelle on sellainen, jota en halua kokea.
Omalta osaltani päädyn lisäämään varmaan vain tuon etupuolisen kardaanilenkin, mutta voi se takapuolinen lenkkikin tulla toteutetuksi.
Hyvä tuo Mexicon kuva, lisää kuvia toteutetuista ratkaisuista.
Koetan nyt vahvistella runkopuolen sellaiseksi, että täyttäisi ainakin pariksi vuodeksi oman harrastustoiminnan. Tuo kardaanin vierailu matkustamon puolelle on sellainen, jota en halua kokea.
Omalta osaltani päädyn lisäämään varmaan vain tuon etupuolisen kardaanilenkin, mutta voi se takapuolinen lenkkikin tulla toteutetuksi.
Hyvä tuo Mexicon kuva, lisää kuvia toteutetuista ratkaisuista.
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
OK.
Jos ja niin kuin sinun kuvista näkyy on autosi vielä jotenkin rakennus vaiheessa.
Runkoyhdistäjät vähintään riittävät, etuapurunkojen lisävahvistus hyvä.
Lisäksi jos mielenkiintoa riittää niin vahvistus hitsaa korisaumoja, tehtaan pistehitsit kyseenalaisia.
Noin 5 cm vahviste hitsaukset riittää, ts. 5 cm saumaa 5 cm tyhjää jne. Tuohon tyyliin nuo korit vahvistetaan nyt ja ennenkin.
Koska ilmeisesti autoosi ei tule turvakehikkoa et saa korista lopullista jäykkyyttä irti. Kuitenkin mainitsemaasi käyttöön riittävän jäykän.
Kun kori on kunnossa tee alusta kerralla kuntoon. Et tarvitse kovinkaan kummoisia aftermarket osia, kunhan vaan saat alustansäädöt kohdilleen.
Alustan säädöillä tehdään sekunnit moottorin teholla kymmenykset.
Jos ja niin kuin sinun kuvista näkyy on autosi vielä jotenkin rakennus vaiheessa.
Runkoyhdistäjät vähintään riittävät, etuapurunkojen lisävahvistus hyvä.
Lisäksi jos mielenkiintoa riittää niin vahvistus hitsaa korisaumoja, tehtaan pistehitsit kyseenalaisia.
Noin 5 cm vahviste hitsaukset riittää, ts. 5 cm saumaa 5 cm tyhjää jne. Tuohon tyyliin nuo korit vahvistetaan nyt ja ennenkin.
Koska ilmeisesti autoosi ei tule turvakehikkoa et saa korista lopullista jäykkyyttä irti. Kuitenkin mainitsemaasi käyttöön riittävän jäykän.
Kun kori on kunnossa tee alusta kerralla kuntoon. Et tarvitse kovinkaan kummoisia aftermarket osia, kunhan vaan saat alustansäädöt kohdilleen.
Alustan säädöillä tehdään sekunnit moottorin teholla kymmenykset.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Tuli toteutettua oheinen ratkaisu.
Tavoitteena oli, että lenkit olisivat kuitenkin edes jonkinlaisena tukielementtinä korille. Kiinnitys tukevasti runkoon, ei pohjapelteihin.
Etupään lenkki tehty roikkuvalle pakoputkelle, mutta muokattavissa tarvittaessa myös tunnelissa kulkevalle putkistolle.
Lenkit taivutettu 5 mm:n lattaraudasta, 2 päällekäin. Muu tavara 8 mm:n lattaa. Pulttitavara M12.
Kuvissa kaikki vähän sovitustilassa, kun pitää saada kaikki käsijarrukilkkeet + muu putkisto soviteltua pakettiin ennen lopullista siistimistä ja asennusta.
Tavoitteena oli, että lenkit olisivat kuitenkin edes jonkinlaisena tukielementtinä korille. Kiinnitys tukevasti runkoon, ei pohjapelteihin.
Etupään lenkki tehty roikkuvalle pakoputkelle, mutta muokattavissa tarvittaessa myös tunnelissa kulkevalle putkistolle.
Lenkit taivutettu 5 mm:n lattaraudasta, 2 päällekäin. Muu tavara 8 mm:n lattaa. Pulttitavara M12.
Kuvissa kaikki vähän sovitustilassa, kun pitää saada kaikki käsijarrukilkkeet + muu putkisto soviteltua pakettiin ennen lopullista siistimistä ja asennusta.
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
7.2.18. Kardaanisuoja
Mikäli autossa on pituussuuntainen kardaaniakseli, on kardaanitunneli varustettava
turvallisuusrenkaalla, joka on enintään 150 mm:n etäisyydellä etummaisesta kardaaninivelestä ja
joka on valmistettu vähintään 5 mm paksusta ja 50 mm leveästä teräslevystä.
Sinulla on siten kaksinkertainen verrattuna noihin rata-autojen vähimmäis vaatimuksiin.
Tuplasti lisää painoa.
Tuon takalenkin suuhteen näen lievää ylireakointia. Ei noita kardaaneita kovin usein hajoa tai ristikot pauku. Ellei ole tehty asennus virhettä tai selkeää alimitoitusta niin kardaanin kuin ristikkojen suhteen.
Tarkasta sitten kun saat auton ajoon, että tuon takalenkin suhteen on riittävästi liikkumavaraa, ettei kardaani ja/tai ristikot hajoa kun ne osuvat silmukkaan! Tuo taka-akseli likkuu aika paljon ainakin mutkarataa ajettaessa.
Mikäli autossa on pituussuuntainen kardaaniakseli, on kardaanitunneli varustettava
turvallisuusrenkaalla, joka on enintään 150 mm:n etäisyydellä etummaisesta kardaaninivelestä ja
joka on valmistettu vähintään 5 mm paksusta ja 50 mm leveästä teräslevystä.
Sinulla on siten kaksinkertainen verrattuna noihin rata-autojen vähimmäis vaatimuksiin.
Tuplasti lisää painoa.
Tuon takalenkin suuhteen näen lievää ylireakointia. Ei noita kardaaneita kovin usein hajoa tai ristikot pauku. Ellei ole tehty asennus virhettä tai selkeää alimitoitusta niin kardaanin kuin ristikkojen suhteen.
Tarkasta sitten kun saat auton ajoon, että tuon takalenkin suhteen on riittävästi liikkumavaraa, ettei kardaani ja/tai ristikot hajoa kun ne osuvat silmukkaan! Tuo taka-akseli likkuu aika paljon ainakin mutkarataa ajettaessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Vedin tarkoituksella tosiaan liian paksuiksi nämä ensimmäiset versiot. Punnitsen vielä ennen maalausta paljonko painavat ja laitan viestiä jatkoksi. Kiinnitys on runkoon hitsatuilla pulteilla, eli uudelleenrakentaessa tai soveltaessa voi rakennella noista kevyemmän.
Vähän on ylireagointiakin varmaan mukana, mutta tuo puuhastelu on auton kanssa toistaiseksi ihan mukavaa ja muutama ylimääräinen rakenteluhetki ei ainakaan minua vielä haittaa.
Takapään lenkissä on sivusuuntaista vapaata tilaa kardaanin molemmin puolin 20-25 mm. Pitää seurailla tuleeko kardaaniin jälkiä ja tarvittaessa rakentaa leveämpänä tuo takalenkki.
FHRA säännöissä on jostain syystä muuten laitettu minimipaksuudeksi lattaraudalle 6 mm, mutta ei taida paljoa olla tuohon 5 mm:n sääntöön kestävyyseroa. Johtunee ehkä siitä, että ovat säännöt kopioineet USA-puolelta, kun on näemmä tuumamittoja tekstissä.
FHRA Sääntökirjassa 2013 kardaanisuojasta ( http://fhra.fi/fi/drag+racing/saannot/ ):
Kaikissa 13.99 ja nopeammissa kardaaniakseleilla varustetuissa autoissa, joissa slicksit/katuslicksit ja 11.49 ja nopeammissa katurenkaillisissa autoissa, tulee olla kardaanilenkki. Sen täytyy olla taaemman poikkipalkin, etummaisen ristinivelen läheisyydessä 360-asteinen kardaanilenkki vahvuudeltaan 6 mm (1/4") terästä ja leveydeltään 50 mm (2") tai 22 mm (7/8") x 1.6 mm (0.065") teräsputkesta hitsaamalla valmistettu. Kiinnitettynä korkeintaan 150 mm (6") päähän etummaisesta ristinivelestä. Lenkin tulee olla tukevasti asennettu ja tukea kardaania ristinivelrikon sattuessa. Mikäli avoin kardaani sivuuttaa kuljettajaa, on se suljettava tukevasti runkoon asennetun seinämältään 3 mm (1/8") teräsrakenteen sisään.
Vähän on ylireagointiakin varmaan mukana, mutta tuo puuhastelu on auton kanssa toistaiseksi ihan mukavaa ja muutama ylimääräinen rakenteluhetki ei ainakaan minua vielä haittaa.
Takapään lenkissä on sivusuuntaista vapaata tilaa kardaanin molemmin puolin 20-25 mm. Pitää seurailla tuleeko kardaaniin jälkiä ja tarvittaessa rakentaa leveämpänä tuo takalenkki.
FHRA säännöissä on jostain syystä muuten laitettu minimipaksuudeksi lattaraudalle 6 mm, mutta ei taida paljoa olla tuohon 5 mm:n sääntöön kestävyyseroa. Johtunee ehkä siitä, että ovat säännöt kopioineet USA-puolelta, kun on näemmä tuumamittoja tekstissä.
FHRA Sääntökirjassa 2013 kardaanisuojasta ( http://fhra.fi/fi/drag+racing/saannot/ ):
Kaikissa 13.99 ja nopeammissa kardaaniakseleilla varustetuissa autoissa, joissa slicksit/katuslicksit ja 11.49 ja nopeammissa katurenkaillisissa autoissa, tulee olla kardaanilenkki. Sen täytyy olla taaemman poikkipalkin, etummaisen ristinivelen läheisyydessä 360-asteinen kardaanilenkki vahvuudeltaan 6 mm (1/4") terästä ja leveydeltään 50 mm (2") tai 22 mm (7/8") x 1.6 mm (0.065") teräsputkesta hitsaamalla valmistettu. Kiinnitettynä korkeintaan 150 mm (6") päähän etummaisesta ristinivelestä. Lenkin tulee olla tukevasti asennettu ja tukea kardaania ristinivelrikon sattuessa. Mikäli avoin kardaani sivuuttaa kuljettajaa, on se suljettava tukevasti runkoon asennetun seinämältään 3 mm (1/8") teräsrakenteen sisään.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Auton paino lisääntyi seuraavasti em. rakenteilla (lenkit paksuus 10 mm leveys 5 cm ja tukiraudat paksuus 8 mm leveys 7 cm):
Etupään lenkki 7 kg
Takapään lenkki 10 kg
yhteensä 17 kg
Etupään lenkki 7 kg
Takapään lenkki 10 kg
yhteensä 17 kg
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Lohtuna, että se on alhaalla ja akseleiden välissä keskellä.starsky kirjoitti:Auton paino lisääntyi seuraavasti em. rakenteilla (lenkit paksuus 10 mm leveys 5 cm ja tukiraudat paksuus 8 mm leveys 7 cm):
Etupään lenkki 7 kg
Takapään lenkki 10 kg
yhteensä 17 kg
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Joo, toi ratin ja penkin välissä oleva möykkykin on viimeisimmän mittauksen mukaan 97 kg, onneksi sen massa on pudonnut muutamien vuosien takaisesta 114 kg lukemasta
Menee vähän offtopic, mutta autoon tulee rakentelun myötä melkoisesti lisää massaa mm. :
-Traction barit
-Apurunkojen yhdistäjät (varmaan 20 kg, ovat aika paksua tavaraa)
-Torque-boksit (yllättävän paksua peltiä)
-Sekalaiset vahvikelätkät eri puolille koria
-järeämpi kardaani
-Perä 8'' -> 9'' ja paksummilla 31 vetareilla ja lukolla (tulisko tuosta joku 20 kg lisäpainoa vs. 8'' perään)
-Rummuista levyiksi, paino ei taida muuttua tuossa.
Varmaan tulee kaikista yhteensä 100-150 kg lisämassaa, mutta kaikki siirtävät painopistettä alaspäin.
Ainoa minulla ollut kevennys oli valukansien vaihto alumiinisiin, jotain -20 kg yhteensä.
Toisaalta rakentelussa on itselläni tavoite lisätä auton luotettavuutta ja turvallisuutta, eli en ole alkanut laskea paljonko tulee sekunnin osia sitten johonkin toiseen päähän ylimääräisestä massasta. Minulla on muutenkin varmaan mopokypäräisiä poikia kyydissä lisämassana ajoissa, mikä ei tietenkään onnistu, jos pitää minimoida grammat.

Menee vähän offtopic, mutta autoon tulee rakentelun myötä melkoisesti lisää massaa mm. :
-Traction barit
-Apurunkojen yhdistäjät (varmaan 20 kg, ovat aika paksua tavaraa)
-Torque-boksit (yllättävän paksua peltiä)
-Sekalaiset vahvikelätkät eri puolille koria
-järeämpi kardaani
-Perä 8'' -> 9'' ja paksummilla 31 vetareilla ja lukolla (tulisko tuosta joku 20 kg lisäpainoa vs. 8'' perään)
-Rummuista levyiksi, paino ei taida muuttua tuossa.
Varmaan tulee kaikista yhteensä 100-150 kg lisämassaa, mutta kaikki siirtävät painopistettä alaspäin.
Ainoa minulla ollut kevennys oli valukansien vaihto alumiinisiin, jotain -20 kg yhteensä.
Toisaalta rakentelussa on itselläni tavoite lisätä auton luotettavuutta ja turvallisuutta, eli en ole alkanut laskea paljonko tulee sekunnin osia sitten johonkin toiseen päähän ylimääräisestä massasta. Minulla on muutenkin varmaan mopokypäräisiä poikia kyydissä lisämassana ajoissa, mikä ei tietenkään onnistu, jos pitää minimoida grammat.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Tosta paino-ongelmasta selviää helposti "hiukan" tehokkaammalla moottorilla...starsky kirjoitti:Joo, toi ratin ja penkin välissä oleva möykkykin on viimeisimmän mittauksen mukaan 97 kg, onneksi sen massa on pudonnut muutamien vuosien takaisesta 114 kg lukemasta![]()
Menee vähän offtopic, mutta autoon tulee rakentelun myötä melkoisesti lisää massaa mm. :
-Traction barit
-Apurunkojen yhdistäjät (varmaan 20 kg, ovat aika paksua tavaraa)
-Torque-boksit (yllättävän paksua peltiä)
-Sekalaiset vahvikelätkät eri puolille koria
-järeämpi kardaani
-Perä 8'' -> 9'' ja paksummilla 31 vetareilla ja lukolla (tulisko tuosta joku 20 kg lisäpainoa vs. 8'' perään)
-Rummuista levyiksi, paino ei taida muuttua tuossa.
Varmaan tulee kaikista yhteensä 100-150 kg lisämassaa, mutta kaikki siirtävät painopistettä alaspäin.
Ainoa minulla ollut kevennys oli valukansien vaihto alumiinisiin, jotain -20 kg yhteensä.
Toisaalta rakentelussa on itselläni tavoite lisätä auton luotettavuutta ja turvallisuutta, eli en ole alkanut laskea paljonko tulee sekunnin osia sitten johonkin toiseen päähän ylimääräisestä massasta. Minulla on muutenkin varmaan mopokypäräisiä poikia kyydissä lisämassana ajoissa, mikä ei tietenkään onnistu, jos pitää minimoida grammat.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 774
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Earlyn kardaanilenkin toteutusvaihtoehtoja
Näytti että sinulla on samanlainen pakoputkisto kuin minulla. Olisi kiva nähdä sitten kuvasta kuinka ratkaisit käsijarrun kiinntykset. Minulla on sama homma edessä enkä keksi kuinka sen fiksusti laittaisi että kässäri myös pitää.