347 vikisee ?????

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
koppis
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 00:02
Auto: -91 Mustang 5,0 GT (myyty)
-69 Mustang 347 (myyty)
Paikkakunta: Lahti

347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja koppis »

Moro.

Nyt tartteis noviisi jelppiä
Kyseessä -88 lohkoon tehty 347, joka vikisee ja mekkala tihenee kierrosten mukana.
Vikinä kuullostais tulevan koneen etuosasta vesipumpun tienoilta.
Apulaitehihnat käytetty irti ja silti n. 20sek kylmänä käynnistyksen jälkeen on vihaisia pikkutipuja pellin alla.
Öljynä on ed. om. käyttänyt kendall 20w50.

Mistähän alkais tonkimaan, ideoita otetaan vastaan avoimin mielin.

Kiitos takakäteen
"Lukoton perä tuplaa tehot"
Mustang 347 -69
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ettei missään ole vaan imuvuotoa? Se aiheuttaa kyllä vinkumista!
Avatar
koppis
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 00:02
Auto: -91 Mustang 5,0 GT (myyty)
-69 Mustang 347 (myyty)
Paikkakunta: Lahti

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja koppis »

kaara91 kirjoitti:Onko ääni ollut vai tullut yhtä-äkkiä. Jakopää vois, jos ottaa kiinni. Ettei tuu jakajasta.
Musse ollu mulla kuukauden päivät ja kyllä vikinä on ollu ostosta asti.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin käytin sen säädettävänä, niin tuntuis et sen jälkeen ääni voimistui ( voi olla myös korvien välissä) joten sehän viittais jakajaan .
Voisko ääntelyn lähteenä olla jakajan akselsson?
"Lukoton perä tuplaa tehot"
Mustang 347 -69
Avatar
koppis
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 00:02
Auto: -91 Mustang 5,0 GT (myyty)
-69 Mustang 347 (myyty)
Paikkakunta: Lahti

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja koppis »

Tässä tapauksessa se vaan kuuluu koko ajan, ja meneepi hermoon ja luuytimeen.
Tartteis tehrä jotain...
"Lukoton perä tuplaa tehot"
Mustang 347 -69
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

pois pompannu työntötanko/keinuvipu pitää kanssa pikkulinnun ääntä. tuli todettua viimeviikolla.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Fastback »

koppis kirjoitti:347, joka vikisee ja mekkala tihenee kierrosten mukana

Kiitos takakäteen
Pienelle moottorille vikinä ja kierrosten mukaan tihenevä mekkala ovat lajityypillille normaaliä ääntä. Eikä tartte kiittää. :mrgreen: Sori, mää en vaa voinu olla sanomatta tätä ääneen....

Todellisuudessa voisi kannattaa tarkastaa ne venttiilikoppien aluset, että onko tönärit toimistossaan kuten kuuluu, ovatko hihnat tarpeeksi kireällä ja voihan se vesipumppukin ääntää.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MrFairlane
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja MrFairlane »

koppis kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Onko ääni ollut vai tullut yhtä-äkkiä. Jakopää vois, jos ottaa kiinni. Ettei tuu jakajasta.
Musse ollu mulla kuukauden päivät ja kyllä vikinä on ollu ostosta asti.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin käytin sen säädettävänä, niin tuntuis et sen jälkeen ääni voimistui ( voi olla myös korvien välissä) joten sehän viittais jakajaan .
Voisko ääntelyn lähteenä olla jakajan akselsson?

Mulla oli toi jakajan akseli mikä kitisi. Sen huomaa kyllä kun ottaa jakajasta kiinni ja vähän heiluttaa niin äänen pitäisi muuttua. Fordillakin kehitys on mennyt eteenpäin: Jakajasta on jätetty kaikki rasvausta edistävät keksinnöt pois mitä oli vielä kuuskytluvulla käytössä.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Avatar
koppis
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 00:02
Auto: -91 Mustang 5,0 GT (myyty)
-69 Mustang 347 (myyty)
Paikkakunta: Lahti

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja koppis »

Juu, jakaja se on kun vikiseepi.
Voiko olla että jakaja on liian tiukka öljypumpun akselille (päittäisvälys)?

Jos tässä nyt jakaja pitää laittaa vaihtoon niin....
Autossa on HyFire boxi.
Ja jakaja on mallory 5055101H, http://www.summitracing.com/parts/maa-5055101

Mikäs olis hyvä vaihtoehto kokoonpano (lue, toiminta varma). tai mikä olis hyvä jakaja ko. boksin kanssa?
vai jakaja osiksi ja kokeilla saisko ehjättyä.
"Lukoton perä tuplaa tehot"
Mustang 347 -69
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Jakaja-murheitten kanssa aikoinaan painineena, sanoisin: jakaja MSD ja boksi MSD. Tämän kun itse toteutin, ongelmat kaikkosi. Sama tarina kaverilla kans kireessä 347:ssa...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Varmaanhan venakopat on ollut auki jo, niin nähty siellä olevan palikoiden paikallaan. Vähän aikaa sitten näin motin, jossa guideplaten sivu oli murtunut ja vippa oli 1/3 venan ja 2/3 retainerin päällä.

Onhan jakajan kansi myös ollut auki, ettei siellä mitään hassua ole. Onko jakaja ollut irti, näkyykö rattaassa mitään outoa kulumaa. Minkälainen öljypumppu noille öljyille? Entäs jakajan rattaan asennuskorkeus.

Itse olen tykännyt Performance Distributorin Heippa-mallista DUI, ei yhtään sytkäongelmaa viimeisten 12-13 vuoden aikana.
http://www.performancedistributors.com/fordssdui.htm
Kuulostaako kalliilta, ehkä mutta ei tarvi mitään muuta, ei puolaa, ei bokseja. Tulee valmiiksi ennakkokurvattuna, kun antaa koneen ja muun speksit. 12V solenoidilta kylkeen ja menoks.

Niiden sivuilta löyty myös tuollaista
http://www.performancedistributors.com/fordgearwear.htm


Melko jäykät öljyt rullakoneeseen muuten, ellei sitten ole jatkuvaan kovaan ajoon tarkoitettu.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Melko jäykät öljyt????? Mitä suosittelet? Mulla omassa 94 rullakoneessa 5w30 öölit, ja itsekin olen miettinyt että onko vähän liian lirut! :roll:
Avatar
MrFairlane
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja MrFairlane »

Tuossa orkkis jakajanakselissa ei ole sitä öljykierrettä, mikä oli noissa vanhemmissa jakajissa, joten ei kai öljyn viskositeetillä ole juuri tekemistä tuon kitinän kanssa ellei sitten satu huohottamaan läpi.

Nimim. Taas vinkuu kun vedin pari kuukautta sitten vai purkkirasvaa siihen akseliin.
Seuraavaksi poraan sen öljyreijän aihion auki laitan siihen rasvanipan prkl.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Jakajan akselille on öljyreikä etummaisen nokkalaakerin paikan kautta, tuo nokkalaakeri pitää olla kahdella öljyreiällä ja öljyuralla varustettu ja myös asentaa oikeaan asentoon, jotta jakajalle menevään reikään pääsee öljy. Onko laakeri tullut väärään asentoon tai paikalle tullut jopa väärän mallinen ilman öljyuraa oleva, jolloin öljyn pääsy jakajan akselille estyy?

http://www.mustangmonthly.com/techartic ... to_32.html
Avatar
koppis
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 00:02
Auto: -91 Mustang 5,0 GT (myyty)
-69 Mustang 347 (myyty)
Paikkakunta: Lahti

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja koppis »

Arto65FB kirjoitti:Varmaanhan venakopat on ollut auki jo, niin nähty siellä olevan palikoiden paikallaan. Vähän aikaa sitten näin motin, jossa guideplaten sivu oli murtunut ja vippa oli 1/3 venan ja 2/3 retainerin päällä.

Onhan jakajan kansi myös ollut auki, ettei siellä mitään hassua ole. Onko jakaja ollut irti, näkyykö rattaassa mitään outoa kulumaa. Minkälainen öljypumppu noille öljyille? Entäs jakajan rattaan asennuskorkeus.

Itse olen tykännyt Performance Distributorin Heippa-mallista DUI, ei yhtään sytkäongelmaa viimeisten 12-13 vuoden aikana.
http://www.performancedistributors.com/fordssdui.htm
Kuulostaako kalliilta, ehkä mutta ei tarvi mitään muuta, ei puolaa, ei bokseja. Tulee valmiiksi ennakkokurvattuna, kun antaa koneen ja muun speksit. 12V solenoidilta kylkeen ja menoks.

Niiden sivuilta löyty myös tuollaista
http://www.performancedistributors.com/fordgearwear.htm


Melko jäykät öljyt rullakoneeseen muuten, ellei sitten ole jatkuvaan kovaan ajoon tarkoitettu.
Mites toi ennakko tossa jakajassa, onks se oltava alipaineella? Vai toimiiko pelkällä mekaanisella?
"Lukoton perä tuplaa tehot"
Mustang 347 -69
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 347 vikisee ?????

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Toimii pelkällä mekaanisellakin ja toimii ilman mekaanistakin. Vakuumin tarkoitus on säästää vähän bensaa osakaasulla. Mekaaninen antaa taas seokselle aikaa palaa kierrosten noustessa.
Vastaa Viestiin