Vuotava takastefa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Vuotava takastefa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jo viime kesänä alkoi ongelma nimeltään vuotava takastefa.
Lohko Dart Iron Eagle, kampiakseli Bryant Racing, stefa taitaa olla jokin perus yksiosainen, öljy 10W-60 (tätä olen ana käyttänyt tässä koneessa), öljykiertoon tehty pieni muutos (rajoittajat nokka-akselin laakereille), öljyn paine 60 - 50 psi lämpötila 20 - 70 C.
Näyttää selvästi siltä, että öljy tulee stefasta. Päätelkää kuvista.
Mikä neuvoksi?
Liitteet
rear_seal#33.jpg
rear_seal#22.jpg
rear_seal#11.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vuotava takastefa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuota painetta takalaakerin ja stefan välissä olen itsetkin pohtinut.
Ensimmäisen kokoamien jälkeen ei öljyvuotoja ollut havaittavissa kausi 2010-2011.
Vuoto alkoi uudelleen kasaamisen jälkeen.

Kampiakseli on suora.
Tiiviste pinnassa ei ole uria.

Kokeilen tuota Fel Pro Q2941 taka stefaa.
Fel-Pro Performance main bearing seals are made of high-grade materials such as silicone, polyacrylate, or fluoroelastomer. Race engine builders prefer these premium seals for their severe duty needs
Liitteet
koko paska
koko paska
kampura
kampura
laakeripukit
laakeripukit
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vuotava takastefa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jäin myös pohtimaan laakeri välystä.
Tuossa minun koneessa runkolaakeri välykset on noin 0.0022" - 0.0025".
Kuinka paljon öljyä virtaa laakerin välistä?
Kuinka paljon öljyä joutuu kulkemaan takalaakeripukin ja takastefan välistä?
Noin 1 gal/min / 2 -> ½ gal /min, olettaen, että laakerin molemilta puolilta tulee samanverran öljyä ulos.
Tuo on aika iso määrä öljyä!

http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... to_02.html
Liitteet
p33037_image_large.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vuotava takastefa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Eilen tuli oikein koti hoitoa. Yhdessä tarkasteltiin Ismon kanssa tilannetta ja päätös tarvittavasta muutoksesta syntyi.
Sorvataan heittorengas pois kampiakselista kokonaan (aiemmin sitä oli jo madallettu, että yleensä sopi lohkoon).
Nyt ei kyllä löytynyt kuvaa takapukista laakeripuolelta.
Joskus on jälkeenpäin hyötyä noista kuvista, ei tarvitse arvailla mitä tui tehtyä.

Tuo ensimmäinen kuva ei liity alkuperäiseen aiheeseen van eilisen illan keskusteluihin liittyen männän pituu-desta.
Liitteet
Tuossa näkyy selvästi miksi mäntä on niin lyhyt, ei ole tilaa pidemmälle.
Tuossa näkyy selvästi miksi mäntä on niin lyhyt, ei ole tilaa pidemmälle.
Taka pukin öljyn poisto kanava.
Taka pukin öljyn poisto kanava.
Taka stefa paikoilaan ilman laakeripukkia.
Taka stefa paikoilaan ilman laakeripukkia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vuotava takastefa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Pientä laittoa ja muokkausta.
Kone pois nokalta.
Alakerran purku.
Mittaukset; laakereiden välykset, kampiakselin ja kiertokankien päittäisvälykset.
Runkolaakeri välykset 0.0022 - 0.0025", kampiakselin päittäisvälys 0.005", Kiertokankien laakerivälys 0.0020", kiertokankien sivuvälys 0.015"
Kampiakselin "huulen" pois koneistaminen sorvilla.
Takalaakeripukin öljyuran koneistaminen ja lisä poistoreikien poraaminen.
Uusi takastefa Fel Pro BS 40644 (PTFE teflon lip seal), nyt on koneen kaikki stefat samaa materiaalia niin edes-sä kuin takanakin.
Edessä oli jo alkujaan Jesselin jakopään mukana tulleet PTFE stefat ja nyt myös takana.

Koneen kasaus. Jäi vielä nostamatta paikoilleen.

Suuri kiitos Ismolle töistä ja konsultaatiosta!
Liitteet
PTFE_lip_seal.jpg
rear_main_cap.jpg
Kampiakseli.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vuotava takastefa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mainittakoon vielä, ettei mitään näkyvää syytä vuotoon ollut.
Stefa paikoillaan niin kuin pitää.
Akselissa ei ole minkäänlaisia naarmuja.
Vauhtipyörän pultit siististi liimalla kiinni (jos vuoto olisi ollut pulttien kautta olisi suurin osa öljystä tullut kyt-kimen puolelle).
Öljypohja erittäin hyvin kiinnitetty ei vuotoa.
"Vanha" (lähes käyttämätön) stefa oli hieman löysän oloinen kampiakselin tiivistys pintaan.
Kampiakselin tiivistepinnan kehä sama kuin Fordin omissa akseleissa.
Kampiakselin tiivistepinnan säteittäsi heitto minimaalinen.
Liitteet
uusi_rear_PTFE_lip_seal.jpg
Valys.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin