Vuotava takastefa
Vuotava takastefa
Jo viime kesänä alkoi ongelma nimeltään vuotava takastefa.
Lohko Dart Iron Eagle, kampiakseli Bryant Racing, stefa taitaa olla jokin perus yksiosainen, öljy 10W-60 (tätä olen ana käyttänyt tässä koneessa), öljykiertoon tehty pieni muutos (rajoittajat nokka-akselin laakereille), öljyn paine 60 - 50 psi lämpötila 20 - 70 C.
Näyttää selvästi siltä, että öljy tulee stefasta. Päätelkää kuvista.
Mikä neuvoksi?
Lohko Dart Iron Eagle, kampiakseli Bryant Racing, stefa taitaa olla jokin perus yksiosainen, öljy 10W-60 (tätä olen ana käyttänyt tässä koneessa), öljykiertoon tehty pieni muutos (rajoittajat nokka-akselin laakereille), öljyn paine 60 - 50 psi lämpötila 20 - 70 C.
Näyttää selvästi siltä, että öljy tulee stefasta. Päätelkää kuvista.
Mikä neuvoksi?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vuotava takastefa
Tuota painetta takalaakerin ja stefan välissä olen itsetkin pohtinut.
Ensimmäisen kokoamien jälkeen ei öljyvuotoja ollut havaittavissa kausi 2010-2011.
Vuoto alkoi uudelleen kasaamisen jälkeen.
Kampiakseli on suora.
Tiiviste pinnassa ei ole uria.
Kokeilen tuota Fel Pro Q2941 taka stefaa.
Fel-Pro Performance main bearing seals are made of high-grade materials such as silicone, polyacrylate, or fluoroelastomer. Race engine builders prefer these premium seals for their severe duty needs
Ensimmäisen kokoamien jälkeen ei öljyvuotoja ollut havaittavissa kausi 2010-2011.
Vuoto alkoi uudelleen kasaamisen jälkeen.
Kampiakseli on suora.
Tiiviste pinnassa ei ole uria.
Kokeilen tuota Fel Pro Q2941 taka stefaa.
Fel-Pro Performance main bearing seals are made of high-grade materials such as silicone, polyacrylate, or fluoroelastomer. Race engine builders prefer these premium seals for their severe duty needs
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vuotava takastefa
Jäin myös pohtimaan laakeri välystä.
Tuossa minun koneessa runkolaakeri välykset on noin 0.0022" - 0.0025".
Kuinka paljon öljyä virtaa laakerin välistä?
Kuinka paljon öljyä joutuu kulkemaan takalaakeripukin ja takastefan välistä?
Noin 1 gal/min / 2 -> ½ gal /min, olettaen, että laakerin molemilta puolilta tulee samanverran öljyä ulos.
Tuo on aika iso määrä öljyä!
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... to_02.html
Tuossa minun koneessa runkolaakeri välykset on noin 0.0022" - 0.0025".
Kuinka paljon öljyä virtaa laakerin välistä?
Kuinka paljon öljyä joutuu kulkemaan takalaakeripukin ja takastefan välistä?
Noin 1 gal/min / 2 -> ½ gal /min, olettaen, että laakerin molemilta puolilta tulee samanverran öljyä ulos.
Tuo on aika iso määrä öljyä!
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... to_02.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vuotava takastefa
Eilen tuli oikein koti hoitoa. Yhdessä tarkasteltiin Ismon kanssa tilannetta ja päätös tarvittavasta muutoksesta syntyi.
Sorvataan heittorengas pois kampiakselista kokonaan (aiemmin sitä oli jo madallettu, että yleensä sopi lohkoon).
Nyt ei kyllä löytynyt kuvaa takapukista laakeripuolelta.
Joskus on jälkeenpäin hyötyä noista kuvista, ei tarvitse arvailla mitä tui tehtyä.
Tuo ensimmäinen kuva ei liity alkuperäiseen aiheeseen van eilisen illan keskusteluihin liittyen männän pituu-desta.
Sorvataan heittorengas pois kampiakselista kokonaan (aiemmin sitä oli jo madallettu, että yleensä sopi lohkoon).
Nyt ei kyllä löytynyt kuvaa takapukista laakeripuolelta.
Joskus on jälkeenpäin hyötyä noista kuvista, ei tarvitse arvailla mitä tui tehtyä.
Tuo ensimmäinen kuva ei liity alkuperäiseen aiheeseen van eilisen illan keskusteluihin liittyen männän pituu-desta.
- Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vuotava takastefa
Pientä laittoa ja muokkausta.
Kone pois nokalta.
Alakerran purku.
Mittaukset; laakereiden välykset, kampiakselin ja kiertokankien päittäisvälykset.
Runkolaakeri välykset 0.0022 - 0.0025", kampiakselin päittäisvälys 0.005", Kiertokankien laakerivälys 0.0020", kiertokankien sivuvälys 0.015"
Kampiakselin "huulen" pois koneistaminen sorvilla.
Takalaakeripukin öljyuran koneistaminen ja lisä poistoreikien poraaminen.
Uusi takastefa Fel Pro BS 40644 (PTFE teflon lip seal), nyt on koneen kaikki stefat samaa materiaalia niin edes-sä kuin takanakin.
Edessä oli jo alkujaan Jesselin jakopään mukana tulleet PTFE stefat ja nyt myös takana.
Koneen kasaus. Jäi vielä nostamatta paikoilleen.
Suuri kiitos Ismolle töistä ja konsultaatiosta!
Kone pois nokalta.
Alakerran purku.
Mittaukset; laakereiden välykset, kampiakselin ja kiertokankien päittäisvälykset.
Runkolaakeri välykset 0.0022 - 0.0025", kampiakselin päittäisvälys 0.005", Kiertokankien laakerivälys 0.0020", kiertokankien sivuvälys 0.015"
Kampiakselin "huulen" pois koneistaminen sorvilla.
Takalaakeripukin öljyuran koneistaminen ja lisä poistoreikien poraaminen.
Uusi takastefa Fel Pro BS 40644 (PTFE teflon lip seal), nyt on koneen kaikki stefat samaa materiaalia niin edes-sä kuin takanakin.
Edessä oli jo alkujaan Jesselin jakopään mukana tulleet PTFE stefat ja nyt myös takana.
Koneen kasaus. Jäi vielä nostamatta paikoilleen.
Suuri kiitos Ismolle töistä ja konsultaatiosta!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Vuotava takastefa
Mainittakoon vielä, ettei mitään näkyvää syytä vuotoon ollut.
Stefa paikoillaan niin kuin pitää.
Akselissa ei ole minkäänlaisia naarmuja.
Vauhtipyörän pultit siististi liimalla kiinni (jos vuoto olisi ollut pulttien kautta olisi suurin osa öljystä tullut kyt-kimen puolelle).
Öljypohja erittäin hyvin kiinnitetty ei vuotoa.
"Vanha" (lähes käyttämätön) stefa oli hieman löysän oloinen kampiakselin tiivistys pintaan.
Kampiakselin tiivistepinnan kehä sama kuin Fordin omissa akseleissa.
Kampiakselin tiivistepinnan säteittäsi heitto minimaalinen.
Stefa paikoillaan niin kuin pitää.
Akselissa ei ole minkäänlaisia naarmuja.
Vauhtipyörän pultit siististi liimalla kiinni (jos vuoto olisi ollut pulttien kautta olisi suurin osa öljystä tullut kyt-kimen puolelle).
Öljypohja erittäin hyvin kiinnitetty ei vuotoa.
"Vanha" (lähes käyttämätön) stefa oli hieman löysän oloinen kampiakselin tiivistys pintaan.
Kampiakselin tiivistepinnan kehä sama kuin Fordin omissa akseleissa.
Kampiakselin tiivistepinnan säteittäsi heitto minimaalinen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.