DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Usein moottorista puuttuu sytytyksen ajoitusmerkki ja / tai ne ovat epäluotettavia.

Seuraavassa tekninen helppo proseduuri asian saattamiseksi kohdalleen:

1. Valmista esim vanhasta tulpasta piston stop eli vehje joka ruuvataan tulpan paikalle, ja joka pysäyttää männän muutaman millin ennen yläkuolokohtaa.
Asenna tämä 1.sylinterin tulpan paikalle.
2. Jos ajoituspeltimerkki puuttuu kokonaan merkkaa tussilla jakopään koppaan viiva suurinpiirtein siihen kohtaan missä ajoituspeltilipareen kuuluisi olla.
3. Damperi paikallaan pultattuna: pyöritä moottoria käsin myötäpäivään kunnes mäntä ottaa kiinni stoppiin.
4. Merkkaa tussilla damperiin viiva kohtaan johon peltinen lipare tai koppaan piirtämäsi viiva osoittaa.
5. Pyöritä moottoria nyt toiseen suuntaan kunnes stoppi jälleen pysäyttää männän liikkeen.
6. Piirrä viiva nyt damperiin tälle kohdalle.
7. Yläkuolokohta damperissa sijaitsee nyt täsmälleen näiden kahden piirtämäsi viivan puolivälissä.

Nyt voit viilata damperiin viivoja ja tai valmistaa kokonaan uuden ajoitusmerkin.

Tehtaan / vuosien jäljitä on ajoituksissa usein heittoa 1-3 astetta, damperin ulkokuorikin elää kumirenkaan varassa.

:D
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja poikelin »

ja tarkkuutta saa tarvittaessa lisää kun ei tee siitä tapista liian lyhyttä (enemmän männän liikettä per kampuran aste) eli se ottais kiinni jo reippaasti ennen ykk:ta ja käyttää damperissa astelevyä. mä laitoin sitten jakopäänkopan pultin alle ajoitustapiksi rautalangan pätkän jonka taivutin viisariksi astelevyyn. asteiden puolivälistä sitten löytyy ykk.

ja noita tulppapatentteja korvaamaan löytyy kaupoista ihan oikeita työkalujakin joissa säädettävä ja lukittava "sisätappi"
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Mistä löytyy sellainen työkalu 289:iin ?
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Eihän tuohon hommaan tarvitte kuin mittakellon.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Comp Cams 4792 oli työkalu joka meni tilaukseen.Oon lukenu et mäntä jää yläasentoon joksikin aikaa eikä mittakellolla saa tarpeeksi tarkkaa tulosta.Ylläkerrotulla tavalla saa asteelles kohilleen merkin.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Siinähän se mittakellon idea onkin, merkki molempiin suuntiin kun rupee kello kääntymään, tai millin kaks suuntaansa... ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Paha on tulpan reijästä mittakellolla kattoa... Stoppari menetelmä toimii.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: DIY - kuinka löydän moottoristani yläkuolokohdan.

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Antti66HT kirjoitti:Paha on tulpan reijästä mittakellolla kattoa... Stoppari menetelmä toimii.
Mittakellolla helppo homma, kun osaa konstit!! :devilhehe: :devilhehe:



:asking02: Ääh, ai niin. Stopparitappia on minäkin käyttänyt, tulpasta tehtyä
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin