Seuraavassa tekninen helppo proseduuri asian saattamiseksi kohdalleen:
1. Valmista esim vanhasta tulpasta piston stop eli vehje joka ruuvataan tulpan paikalle, ja joka pysäyttää männän muutaman millin ennen yläkuolokohtaa.
Asenna tämä 1.sylinterin tulpan paikalle.
2. Jos ajoituspeltimerkki puuttuu kokonaan merkkaa tussilla jakopään koppaan viiva suurinpiirtein siihen kohtaan missä ajoituspeltilipareen kuuluisi olla.
3. Damperi paikallaan pultattuna: pyöritä moottoria käsin myötäpäivään kunnes mäntä ottaa kiinni stoppiin.
4. Merkkaa tussilla damperiin viiva kohtaan johon peltinen lipare tai koppaan piirtämäsi viiva osoittaa.
5. Pyöritä moottoria nyt toiseen suuntaan kunnes stoppi jälleen pysäyttää männän liikkeen.
6. Piirrä viiva nyt damperiin tälle kohdalle.
7. Yläkuolokohta damperissa sijaitsee nyt täsmälleen näiden kahden piirtämäsi viivan puolivälissä.
Nyt voit viilata damperiin viivoja ja tai valmistaa kokonaan uuden ajoitusmerkin.
Tehtaan / vuosien jäljitä on ajoituksissa usein heittoa 1-3 astetta, damperin ulkokuorikin elää kumirenkaan varassa.
