Puristus ja mäntä ongelma.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Puristus ja mäntä ongelma.
Moro,
Olis tällänen 302 työn alla.
Konerempattu noin 5000km sitten.
Männät vakio kuppi neljällä venttiili taskulla palotila ilmeisesti 12cc?
Kannet 1.90" imu ja 1.60" pakoventtiileillä reippaasti portatut (hicar) ilmeisesti ns. trukki kannet valussakoodi E5AE. Palotilojen koko?
Nokka comp cams XE268-h
Kaasari edelbrock 500cfm
edelbrock performer imusarja.
Eli siis kysymys kuuluu jääkö puristukset aivan liian alas vakiomännillä?
ja jos jää millaiset männät tarvitsisin? (budjetti on aikas niukka).
Olis tällänen 302 työn alla.
Konerempattu noin 5000km sitten.
Männät vakio kuppi neljällä venttiili taskulla palotila ilmeisesti 12cc?
Kannet 1.90" imu ja 1.60" pakoventtiileillä reippaasti portatut (hicar) ilmeisesti ns. trukki kannet valussakoodi E5AE. Palotilojen koko?
Nokka comp cams XE268-h
Kaasari edelbrock 500cfm
edelbrock performer imusarja.
Eli siis kysymys kuuluu jääkö puristukset aivan liian alas vakiomännillä?
ja jos jää millaiset männät tarvitsisin? (budjetti on aikas niukka).
Ford Fairlane 64 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
302*/ 69-69 / C9ZE-A / 63CC / 2.23/1.71 BOSS 302
302*/ 70-70 / DOZE-A, D1ZE-A / 58CC / 2.19/1.71 BOSS 302
302 / 68-70 / C80E-F / 53.5CC / 1.78/1.45 Used on 4V Engines
302 / 68-70 / C7OE-C, G, C8AE-J, C8DE-F, C8OE-J, M, C8OE-K, L / 63CC / 1.78/1.45
302 / 68-70 / C9TE-C, DO0E-B / 58.2CC / 1.78/1.45
302 / 71-74 / D1TZ-A, D2OE-BA / 58.2 / 1.78/1.45
302 / 75-76 / D5OE-GA, -A3A, -A3B / 58.2CC / 1.78/1.45 First w/ Internal Air Injection Ports
302 / 77-77 / D7OE-DA / 69CC / 1.78/1.45
302 / 78-80 / D8OE-AB / 69CC / 1.78/1.45 Shared Application - 351W Stamped rockers
302 / 79-84 / D9AE-AA / 67.5-70CC / 1.78/1.46
302 / 85-85 / E5AE-CA / 67-70CC / 1.78/1.46
302 / 86-86 / E6AE-AA / 62-65CC / 1.78/1.46
302 / 87-93 / E5TE-PA, E7AE-AA / 62-65CC / 1.78/1.46
302 / 87-93 / E7TE-PA / 60-64CC / 1.78/1.46
302*/ 93-93 / F3ZE-AA / 60-63CC / 1.84/1.54 GT-40 Cobra
302*/ 94-95 / F4ZE-AA / 60-63CC / 1.84/1.54 GT-40 Cobra
302*/ 96-97 / F1ZE-AA / 63-66CC / 1.84/1.54 GT-40 Explorer
302*/ 97-00 / F77E-AA / 58-61CC / 1.84/1.46 GT-40P Explorer
They the same heads as E7TE's. So 61.5cc chambers 1.78" intake and 1.46" exhaust valves.
Jos tuon palotilan koko olisi 61.5 cc niin ->
Staattinen puristussuhde noin 8.5:1, aika alas jää rutut.
Tuolle nokalle noin 9.5:1 olisi aika passeli puristussuhde.
Noin 10 cc pitäisi saada pienemmäksi palotilaa ja/tai mäntää. Silloin dynaaminen olisi noin 8:1.
Mutta tuo palotila saattaa olla myös huomattavasti suurempi jolloin ongelmat lisääntyy.
Miten olisi? Tosin noillakin kansilla männät pitäisi muuttaa tasalakisiksi.
302 E7TE sylinterikannet (87-95 Mustang V8). Rempatut, hiukan portatut, imuventtiilien viisteet, ralliseetit, Cobra-kansien jouset. Bolt-on. 100tkm ajetut. Palotila noin 60 - 64 cc. Pari. 500€.
Ja nämä löytyy
http://www.tuumacid.com/
Minulta löytyy hyväkuntoiset 302 4.030" mäntäsarja. HUOM! käytetyt.
302*/ 70-70 / DOZE-A, D1ZE-A / 58CC / 2.19/1.71 BOSS 302
302 / 68-70 / C80E-F / 53.5CC / 1.78/1.45 Used on 4V Engines
302 / 68-70 / C7OE-C, G, C8AE-J, C8DE-F, C8OE-J, M, C8OE-K, L / 63CC / 1.78/1.45
302 / 68-70 / C9TE-C, DO0E-B / 58.2CC / 1.78/1.45
302 / 71-74 / D1TZ-A, D2OE-BA / 58.2 / 1.78/1.45
302 / 75-76 / D5OE-GA, -A3A, -A3B / 58.2CC / 1.78/1.45 First w/ Internal Air Injection Ports
302 / 77-77 / D7OE-DA / 69CC / 1.78/1.45
302 / 78-80 / D8OE-AB / 69CC / 1.78/1.45 Shared Application - 351W Stamped rockers
302 / 79-84 / D9AE-AA / 67.5-70CC / 1.78/1.46
302 / 85-85 / E5AE-CA / 67-70CC / 1.78/1.46
302 / 86-86 / E6AE-AA / 62-65CC / 1.78/1.46
302 / 87-93 / E5TE-PA, E7AE-AA / 62-65CC / 1.78/1.46
302 / 87-93 / E7TE-PA / 60-64CC / 1.78/1.46
302*/ 93-93 / F3ZE-AA / 60-63CC / 1.84/1.54 GT-40 Cobra
302*/ 94-95 / F4ZE-AA / 60-63CC / 1.84/1.54 GT-40 Cobra
302*/ 96-97 / F1ZE-AA / 63-66CC / 1.84/1.54 GT-40 Explorer
302*/ 97-00 / F77E-AA / 58-61CC / 1.84/1.46 GT-40P Explorer
They the same heads as E7TE's. So 61.5cc chambers 1.78" intake and 1.46" exhaust valves.
Jos tuon palotilan koko olisi 61.5 cc niin ->
Staattinen puristussuhde noin 8.5:1, aika alas jää rutut.
Tuolle nokalle noin 9.5:1 olisi aika passeli puristussuhde.
Noin 10 cc pitäisi saada pienemmäksi palotilaa ja/tai mäntää. Silloin dynaaminen olisi noin 8:1.
Mutta tuo palotila saattaa olla myös huomattavasti suurempi jolloin ongelmat lisääntyy.
Miten olisi? Tosin noillakin kansilla männät pitäisi muuttaa tasalakisiksi.
302 E7TE sylinterikannet (87-95 Mustang V8). Rempatut, hiukan portatut, imuventtiilien viisteet, ralliseetit, Cobra-kansien jouset. Bolt-on. 100tkm ajetut. Palotila noin 60 - 64 cc. Pari. 500€.
Ja nämä löytyy
http://www.tuumacid.com/
Minulta löytyy hyväkuntoiset 302 4.030" mäntäsarja. HUOM! käytetyt.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Millaiset ne männät sulla on? tasalakiset?
Noi kannet on täysin samoilla specseillä kuin sinun kirjoituksessasi todellisia tehoja threadissa.
Ettei olisi sinun vanhat kannet? Ostin ne overdrive foorumilta nickiltä HT.
Noi kannet on täysin samoilla specseillä kuin sinun kirjoituksessasi todellisia tehoja threadissa.
Ettei olisi sinun vanhat kannet? Ostin ne overdrive foorumilta nickiltä HT.
Ford Fairlane 64 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Jos kone on auki ja osat esillä, niin MITTAA TILAVUUDET!!! Älä arvuuttele mitään. Kannen palotilan mittaus ei vaadi paljoa. Mittaa myös dekkikorkeus eli männän ja lohkon kansitason välinen korkeusero. Jos se on nolla (täysin tasan), niin silloin sieltä ei saa puristuksia lisää. Jos mäntä on reilusti dekkitason alapuolella, niin silloin sieltä on mahdollista saada useita kuutiosenttejä pois, jolloin puristusuhde nousee. Tämä vaatii tietysti motin purkua, mutta se taitaa olla halvempaa kuin ostaa uudet männät, koneistaa lohko ym ym.
Tässä ihan alkuun halpoja neuvoja...
ps. Jos männässä on vain 4 venttiilikoloa, niin epäilen vahvasti, että niiden tilavuus on pienempi kuin 12 cc.
Tässä ihan alkuun halpoja neuvoja...

ps. Jos männässä on vain 4 venttiilikoloa, niin epäilen vahvasti, että niiden tilavuus on pienempi kuin 12 cc.
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Ei ole meille tarpeeksi tietoa...
Mitkä männät tarkalleen? Minkä vuoden koneesta, car, trukki, mikä? Fordilla on ollut käytössä melkoinen valikoima 302:n mäntiä tehtaalta. Pelkät pienet 4 venttiilikoloa ei itse asiassa ole palotilassa paljon mitään, luokkaa 2cc. Mainitset kuitenkin "kuppi" joten dish se on; mittaa kupin syvyys ja halkaisija, siitä pääset laskemaan sen tilavuuden, plus lisäät vähän noista venttiilikoloista niin olet jo aika lähellä totuutta sen osalta.
9.5 -puristuksiin tarvitset kannen palotila + männän palotila n. 65cc yhteensä, ja männät parkkeerattava nolla dekkiin. Tuolle nokalle kuitenkin kannattaisi laittaa enemmäkin puristusta, koska se toimii jopa 10.4-10.5 asti todennäköisesti ihan ok. Tälläisen puristuksen saaminen ulos 302:sta onkin sitten jo pieni puuha, eli vaatii pientä palotilaa/tasalakimäntää tai domea jne. Tuolla nokalla mahdollisuuksien mukaan tähtäisin edes lähelle kymppiä, mutta toisaalta toimii se alemmallakin.
Kannen palotilat kannattaa ehdottomasti mitata niinkuin edellä suositeltu, samoin männän cc selvittää tarkkaan. Sitten voidaan spekuloida lisää kun on faktaa pöydällä.
Vastaako kannet käyttötarkoitusta? Jos ne on tehty kanaviltaan (liian) isoiksi niin ne voivat olla aika kenkut matalalla pyörivään matalapuristeiseen pieneen moottoriin...
Mitkä männät tarkalleen? Minkä vuoden koneesta, car, trukki, mikä? Fordilla on ollut käytössä melkoinen valikoima 302:n mäntiä tehtaalta. Pelkät pienet 4 venttiilikoloa ei itse asiassa ole palotilassa paljon mitään, luokkaa 2cc. Mainitset kuitenkin "kuppi" joten dish se on; mittaa kupin syvyys ja halkaisija, siitä pääset laskemaan sen tilavuuden, plus lisäät vähän noista venttiilikoloista niin olet jo aika lähellä totuutta sen osalta.
9.5 -puristuksiin tarvitset kannen palotila + männän palotila n. 65cc yhteensä, ja männät parkkeerattava nolla dekkiin. Tuolle nokalle kuitenkin kannattaisi laittaa enemmäkin puristusta, koska se toimii jopa 10.4-10.5 asti todennäköisesti ihan ok. Tälläisen puristuksen saaminen ulos 302:sta onkin sitten jo pieni puuha, eli vaatii pientä palotilaa/tasalakimäntää tai domea jne. Tuolla nokalla mahdollisuuksien mukaan tähtäisin edes lähelle kymppiä, mutta toisaalta toimii se alemmallakin.
Kannen palotilat kannattaa ehdottomasti mitata niinkuin edellä suositeltu, samoin männän cc selvittää tarkkaan. Sitten voidaan spekuloida lisää kun on faktaa pöydällä.
Vastaako kannet käyttötarkoitusta? Jos ne on tehty kanaviltaan (liian) isoiksi niin ne voivat olla aika kenkut matalalla pyörivään matalapuristeiseen pieneen moottoriin...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
OK, nyt alkaa valjeta.fairlane88 kirjoitti:Millaiset ne männät sulla on? tasalakiset?
Noi kannet on täysin samoilla specseillä kuin sinun kirjoituksessasi todellisia tehoja threadissa.
Ettei olisi sinun vanhat kannet? Ostin ne overdrive foorumilta nickiltä HT.
Nuo kannet on höylätty ja portatut. En koskaan mitannut niiden palotilan kokoa. Mutta kun ne nyt on irrallaan niin mittaa palotilan koko! Saattaa olla jopa alle 60 cc.
Muutoin nuo kannet ovat kai edelleen hyvät.
Nuo männät ovat 302 koneen 4.030” ylikoko ja tasalakiset, 4 venttiilitaskulla olevat valumännät.
Pitää ottaa kuvat tarkempaa tarkastelua varten.
Männät ovat press fit männäntapilla ja näin ollen kiinni 302 kiertokangissa (5.090”).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Kannen palotilan mittasin 62.5-63cc
Männät ovat Silvolite 1157 12cc palotilalla.
Männän ja lohkon kansitason väli on o.6mm.
Männät ovat Silvolite 1157 12cc palotilalla.
Männän ja lohkon kansitason väli on o.6mm.
Ford Fairlane 64 4d 302cid
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Mites se noilla mexicon mainitsemilla tasalakisilla männillä missä venttiilitaskut? Nyt ei perse kestäis oikeen millään ostaa kalliita mäntiä
Vielä tässä opetellaan ja kaikki on uutta koska ensimmäinen moottoriprojekti menossa
Kesällä vasta ekan jenkkini siis oikean autoni ostin.

Vielä tässä opetellaan ja kaikki on uutta koska ensimmäinen moottoriprojekti menossa

Ford Fairlane 64 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
fairlane88 kirjoitti:Kannen palotilan mittasin 62.5-63cc
Männät ovat Silvolite 1157 12cc palotilalla.
Männän ja lohkon kansitason väli on o.6mm.
Jos Mexicon männät ei jostain syystä sovi, niin tsekkaa Silvolite 1177.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Mitenkäs jos ei kansista ottais pois enään, hommaisin noi 1177 männät ja dekki tasan paljonkos sillon olisi puristukset?
Ford Fairlane 64 4d 302cid
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Joo eiköhän se järkevintä ole ostaa ne pattipäät, esim KB pistons KB312 -3cc. Hyperit ei kovin kalliilta vaikuta.
Minkälaisiin teho lukemiin tuollaisella setillä olis mahdollista päästä?
Minkälaisiin teho lukemiin tuollaisella setillä olis mahdollista päästä?
Ford Fairlane 64 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Anytime ostaisin SpeedPro/Sealed Power hyperit vs. KB hyperit. Jos KB:hen päädyt, on niissä spesiaalivaatimus ylemmän männänrenkaan päittäisvälyksestä, joten männänrenkaan viilaushommat on edessä vähintään ylemmän renkaan osalta.
Varaa rahaa sitten myös kunnon männänrenkaisiin, ja uusilla männillä/renkailla pyörivät on tasapainotettava uusiksi.
Varaa rahaa sitten myös kunnon männänrenkaisiin, ja uusilla männillä/renkailla pyörivät on tasapainotettava uusiksi.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Tämä case ei olekaan niin helppo.fairlane88 kirjoitti:Kannen palotilan mittasin 62.5-63cc
Männät ovat Silvolite 1157 12cc palotilalla.
Männän ja lohkon kansitason väli on o.6mm.
Kustannukset minimiin.
Puristukset edes kohtuulliselle tasolle.
Männät:
Mikä on nykyinen poraus?
Jos 030" alikoossa ja ajettu tuo 5000 km, niin perus hoonaus molyrenkaille riittää. Hinta ?
Uudet männät pitää puriste sovittaa kiertokankiin so. vanhat pois uudet tilalle. Hinta?
Keith Black/KB Pistons KB312-030 $385.22
versus
Keith Black/KB Pistons 1177-030 $122.80
Männänrenkaat:
Sealed Power ZE251K30 $38.95
versus
Keith Black/KB Pistons 4000AM8-030 $57.36
Kansia ei kannata, eikä tässä tapauksessa pidä laskea.
Lohko pitäisi dekata alas 0.06mm, mitä maksaa?
Aika paljon omaa työtä (ilmaista) lisäksi jotain kemikaaleja + tiiviste sarja.
Fel-Pro QKS2328 - Fel-Pro Gasket Kit Sets $63.95
PS. nuo minun männät ovat.
Keith Black/KB Pistons Slv-o-lite 1177-030
http://www.kb-silvolite.com/silv-o-lite ... s&S_id=124
Aika hyvässä kunnossa -> täysin käytettävissä -> 50€ sarja kiinni 302 kierokangissa joissa "kovat" pultit.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 16:24
- Auto: Ford Fairlane 64vm 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Poraus on 030" ylikoossa.
Jos ostan Mexico65 sulta nuo männät se olisi kyllä kustannukseltaan lähinnä mun budjettiani.
Olikos se nyt sit että männät dekkiin, nuo +3cc männät ja kannet 63cc puristukset olisi ok?
Tiiviste sarjan kävin eilen southwestistä hakeen 75€.
Sit kustannuksia vielä lohkon plaanaus €? ja kun lohkosta ottaa pois ja kansista otettu, joutuukos imusarjasta ottaan myös pois?
tarviiko tasapainottaa?
Jos ostan Mexico65 sulta nuo männät se olisi kyllä kustannukseltaan lähinnä mun budjettiani.
Olikos se nyt sit että männät dekkiin, nuo +3cc männät ja kannet 63cc puristukset olisi ok?
Tiiviste sarjan kävin eilen southwestistä hakeen 75€.
Sit kustannuksia vielä lohkon plaanaus €? ja kun lohkosta ottaa pois ja kansista otettu, joutuukos imusarjasta ottaan myös pois?
tarviiko tasapainottaa?
Ford Fairlane 64 4d 302cid
Re: Puristus ja mäntä ongelma.
Jos (siis kun...) ostat Mexicon männät (veiveineen...?), niin ehdottomasti koekasaa "uudet osat" lohkoon ja mittaa vasta sen jälkeen dekkikorkeus. Toisissafairlane88 kirjoitti:Poraus on 030" ylikoossa.
Jos ostan Mexico65 sulta nuo männät se olisi kyllä kustannukseltaan lähinnä mun budjettiani.
Olikos se nyt sit että männät dekkiin, nuo +3cc männät ja kannet 63cc puristukset olisi ok?
Tiiviste sarjan kävin eilen southwestistä hakeen 75€.
Sit kustannuksia vielä lohkon plaanaus €? ja kun lohkosta ottaa pois ja kansista otettu, joutuukos imusarjasta ottaan myös pois?
tarviiko tasapainottaa?
osissa saattaa olla pieniä eroja, joten ainoa tapa varmistaa mitta on tehdä koekasaus. Näin saat myös erittäin tarkan mitan siitä, kuin paljon lohkoa pitää koneistaa saadaksesi nolladekin tai jopa hyvin vähän + puolelle menevän dekkikorkeuden (mäntä ylempänä kuin lohkon dekkitaso). Ole tuossa + tasossa kuitenkin hyvin konservatiivinen. Mäntä EI saa osua kansitasoon kiinni ja 0.040" välys ( kansipahvin paksuus) on juuri hyvä ja turvallinen mitta.