91GT-Käyntiongelmaa.
91GT-Käyntiongelmaa.
Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
Re: 91GT-Käyntiongelmaa.
jees jees eli kaasuläpän anturi (tps sensor)otin selvää mitä pitää voltteja olla kun on virta päällä ja huom huom tyhjäkäynti ruuvi väännetty kokonaan pois kosketuksesta eli että läppä on siis kiinni !!!!!! ja se voltti määrä pitää saada 0.901v siinä on se .uke kirjoitti:Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Kaasuläpän ollessa kiinni (siis normaalissa tyhjäkäyntiasennossa) mittaa volttimitarilla jännite virtajohdon (muistaakseni vihreä raita, en ole 100% varma) ja maajohdon välistä. Jännitteen pitäisi olla luokkaa 0,90 V ja sen pitäisi kasvaa tasaisesti avattaessa kaasuläppää. Jos jännitteen nousussa on "tyhjiä" kohtia, on TPS tiensä päässä. Samoin jos jännite on jotain muuta kuin n. 0,9 V täytyy anturi säätää oikeaan kohtaan. Ruuvit vain auki ja varovasti kiertämällä se käy.
Jos anturin arvo on kaikissa tilanteissa 0,6 V, se on rikki. Tuntuu kuitenkin erikoiselta että se olisi näin, oletko varma että olet saanut mitattua sen kunnolla? Eikö jännite nouse ollenkaan avattaessa kaasuläppää?
Sinänsä TPS on potentiaalinen vianaiheuttaja monenlaisiin käyntihäyriöihin ja siitä harvoin jää vikakoodia. Omassa autossani oli pitkään käyntihäiriö, joka ryntäytti tyhjäkäyntiä yli 2000 kierrokseen. Mitään vikakoodia EEC ei antanut ja volttimittarilla mitattuna TPS toimi, mutta vaihdon jälkeen häiriö hävisi.
Jos anturin arvo on kaikissa tilanteissa 0,6 V, se on rikki. Tuntuu kuitenkin erikoiselta että se olisi näin, oletko varma että olet saanut mitattua sen kunnolla? Eikö jännite nouse ollenkaan avattaessa kaasuläppää?
Sinänsä TPS on potentiaalinen vianaiheuttaja monenlaisiin käyntihäyriöihin ja siitä harvoin jää vikakoodia. Omassa autossani oli pitkään käyntihäiriö, joka ryntäytti tyhjäkäyntiä yli 2000 kierrokseen. Mitään vikakoodia EEC ei antanut ja volttimittarilla mitattuna TPS toimi, mutta vaihdon jälkeen häiriö hävisi.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: 91GT-Käyntiongelmaa.
niiiiiiii en tiedä teidän foxit miten toimii mutta itse olen testannu ja taistellu asian kans ja todennu sen että kun pyöritän tyhjäkäynti ruuvin irti niin että se ei ota kiinni enää läppä vivustoon ja sitten säädän voltti määrän 0.9-0.91 ja tyhjäkäynnin säädän sen jälkeen. kuten säätö ohje sanoo (läpän ollessa kiinni huom huom kiinni!!!!!!!!!!!!!!!! pitää voltti määrän olla 0.901 )uke kirjoitti:Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
Re: 91GT-Käyntiongelmaa.
uke kirjoitti:Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?




