91GT-Käyntiongelmaa.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
uke
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Syys 2004, 19:16

91GT-Käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja uke »

Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
GT9008
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Loka 2004, 00:41
Paikkakunta: noll kasi

Re: 91GT-Käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja GT9008 »

uke kirjoitti:Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
jees jees eli kaasuläpän anturi (tps sensor)otin selvää mitä pitää voltteja olla kun on virta päällä ja huom huom tyhjäkäynti ruuvi väännetty kokonaan pois kosketuksesta eli että läppä on siis kiinni !!!!!! ja se voltti määrä pitää saada 0.901v siinä on se .
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Kaasuläpän ollessa kiinni (siis normaalissa tyhjäkäyntiasennossa) mittaa volttimitarilla jännite virtajohdon (muistaakseni vihreä raita, en ole 100% varma) ja maajohdon välistä. Jännitteen pitäisi olla luokkaa 0,90 V ja sen pitäisi kasvaa tasaisesti avattaessa kaasuläppää. Jos jännitteen nousussa on "tyhjiä" kohtia, on TPS tiensä päässä. Samoin jos jännite on jotain muuta kuin n. 0,9 V täytyy anturi säätää oikeaan kohtaan. Ruuvit vain auki ja varovasti kiertämällä se käy.

Jos anturin arvo on kaikissa tilanteissa 0,6 V, se on rikki. Tuntuu kuitenkin erikoiselta että se olisi näin, oletko varma että olet saanut mitattua sen kunnolla? Eikö jännite nouse ollenkaan avattaessa kaasuläppää?

Sinänsä TPS on potentiaalinen vianaiheuttaja monenlaisiin käyntihäyriöihin ja siitä harvoin jää vikakoodia. Omassa autossani oli pitkään käyntihäiriö, joka ryntäytti tyhjäkäyntiä yli 2000 kierrokseen. Mitään vikakoodia EEC ei antanut ja volttimittarilla mitattuna TPS toimi, mutta vaihdon jälkeen häiriö hävisi.
Late

-84 Mustang SVO
GT9008
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Loka 2004, 00:41
Paikkakunta: noll kasi

Re: 91GT-Käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja GT9008 »

uke kirjoitti:Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
niiiiiiii en tiedä teidän foxit miten toimii mutta itse olen testannu ja taistellu asian kans ja todennu sen että kun pyöritän tyhjäkäynti ruuvin irti niin että se ei ota kiinni enää läppä vivustoon ja sitten säädän voltti määrän 0.9-0.91 ja tyhjäkäynnin säädän sen jälkeen. kuten säätö ohje sanoo (läpän ollessa kiinni huom huom kiinni!!!!!!!!!!!!!!!! pitää voltti määrän olla 0.901 )
GT9008
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Loka 2004, 00:41
Paikkakunta: noll kasi

Re: 91GT-Käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja GT9008 »

uke kirjoitti:Aikasemmin ollut jo puhetta tosta käyntiprobleemasta + häkäpäästöistä.Putsasin EGR-venttiilin oli jumissa koko paska.Kone käy vähän paremmin ehkä....Mutta tietäiskö joku tosta kaasuläpän?anturista?Yritin säätää sitä mutta volttimittari näytti samaa lukua vaikka miten sitä väänteli muistaakseni 0,6v.Lopulta irroitin vehkeestä piuhat irti ja moottori kävi justiin kuten piuhojen kanssa,oiskohan kaputt?
:oops: :oops: suomennotin eli kääntymyksen tein asiassa :oops: :oops: tarkasti tehtynä siis 0.10 kärkiväli liuska ja volt mittari ja ristipää meissel siinä tarvikkeet . .... ja ja sitten asiaan elikkäs pyöritetään tyhjäkäynti ruuvi irti vivustosta ja sitten laitetaan liuska siihen väliin ja pyöritetään ruuvi takaisin päin niin että liuska liikkuu siinä välissä sillee nihkeesti (ei saa kantaa) sitten otetaan liuska välistä huitsin nevadaan ja pyöritetään 1.5 kierrosta ruuvia ja sitten säädetään 0.97-0.99v tps:ään. siinä on se säätö ohje . :roll:
Vastaa Viestiin