Fox:in etujousitus

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Juba
Tulokas
Auto: -75 coupe taunus
-73 sedan taunus

Fox:in etujousitus

Viesti Kirjoittaja Juba »

Morjes!

Eräältä mustang harrastajalta aiheesta kysyessäni hän neuvoi kysymään täältä foorumilta.

Elikkä homman nimi on se, että olisi tässä syksyn/kevään aikana tarkoitus tehdä kouluun lopputyönä opetuskäyttöön tarkoitettu pienoismalli macpherson joustin tuesta. Teen työn kaverin kanssa parityönä ja lisämausteeksi ajattelimme tehdä kirjalliseen osaan lisäksi vertailun kahdesta autosta jossa tuo perssoni, tai sen joku variaatio on. Koska molempia jenkkiautot kiinnostaa, niin valitsimme fox mustangin ja saman aikakauden camaron. Ford miehenä mulle tuli tietysti musse :D .

Elikkä varsinaiseen asiaan, tarvitsisin siis perustietoa tuosta fox:in alkuperäisestä jousituksesta, mm. caster, camper, ym kulmat, mitä enemmän tietoa, sen parempi. Ongelmaksi vaan on muodostunut se, että internetin ihmeellisestä maailmasta ei oikein tunnu löytyvän tietoa vakio alustasta, parannuskeinoista kyllä sitäkin enemmän.. :) Toivoisinkin että kerholaiset tietäisivät jotain nettisivuja tai kirjallisuutta, mistä tietoa saisi. Ja tosiaan ihan kaikki mahdollinen tieto kiinnostaa, pohjatieto on varsin vähäinen, ellei jopa olematon. :lol:

T: Jussi
Pappacosworth
Aina äänessä
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Viesti:

Re: Fox:in etujousitus

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

säätöarvoja saat esim rekisteröitymällä http://www.autozone.com jossa on ilmaiset korjaamokäsikirjat tai http://www.alldatadiy.com josta saa ostaa täydellisemmän tiedon 25$ vuosi/per auto. Luitko jo alustan säädöt FAQ:in, http://www.hhp.fi löytyy tietoa parantelusta, osatoimittajien sivuilta löytyy liiankin paljon erilaisia vaihtoehtoja. Foxin tuennassa hyvä parannus on ainakin coil-over muunnos jolla pyörän saa pysymään paremmin tiessä (vipusuhde on alunperin melko heikko jousen sijainnin takia ja jousitusvoima lähinnä kohdistuu koriin eikä tiehen)
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =11&t=9159
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Juba
Tulokas
Auto: -75 coupe taunus
-73 sedan taunus

Viesti Kirjoittaja Juba »

Kiitos Pappacosworthille, empä ite hoksannut lukea tuota FAQ osiota! Nuo asiat oli kyllä jo tiedossa, mutta tuolla ne on kyllä hyvin kerrottu ja helposti löydettävissä. :)

Nopeasti katsottuna linkit vaikuttivat oikein mielenkiintoisilta, täytyy paremmalla ajalla tutkia paremmin! Kiitos näistäkin!
arrakis
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Lainaan tätä topiccia, kun liippaa niin läheltä...

Onko järkeä päivittää eteen coil overit ja jättää taakse vielä entiset? Vaiko kerralla molemmat?
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
RipuRapJ
Aktiivi
Auto: Ford Mustang 1980 V8 projekti
Ford Mustang 1988 LX NotchBack projekti

Viesti Kirjoittaja RipuRapJ »

Laadukkaan näköistä osaa, eikä mahdottoman kalliitakaan. Onko kellään muuten kokemusta Granatelli Motorsportsin tuotteista? http://granatellimotorsports.com/catalo ... -27-1.html
JXA-26
Superpölöttäjä
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

RipuRapJ kirjoitti:Laadukkaan näköistä osaa, eikä mahdottoman kalliitakaan. Onko kellään muuten kokemusta Granatelli Motorsportsin tuotteista? http://granatellimotorsports.com/catalo ... -27-1.html
Mulla rallimussessa Granatellin etupalkki, ja mielestäni oikein pätevästi valmistettu! Koeponnistettukin suistumalla metsään ja ei ainakaan silmin havaittavia muodonmuutoksia/repeilyitä. Eli kestää.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
RipuRapJ
Aktiivi

Kiitosta taas infosta :D Joo muistelin että tuolla Arton topikissa oli jotain tuosta Granatellin k-Memberistä. Etupalkkia ja coil-overeita olen lähinnä suunnitellutkin
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

GMS romut on kopioita MM tuotteista, joten ihan periaatteessa en ostaisi. Laatukin ollut vähän sitä sun tätä, tukivarsia on katkeillut yms. Nämä tiedot lähinnä ameriikan forumeilta luettua, Corral, Corner-Carvers.

Summitilta löytyy foxiin taakse reilulla satasella Coilover kiinnike sarjaa...
arrakis
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Antti66HT kirjoitti:GMS romut on kopioita MM tuotteista, joten ihan periaatteessa en ostaisi. Laatukin ollut vähän sitä sun tätä, tukivarsia on katkeillut yms. Nämä tiedot lähinnä ameriikan forumeilta luettua, Corral, Corner-Carvers.
Juuri näin. Samaan olen törmännyt itsekin eri foorumeita ja lehtiä lukiessa.

Laatu on varmasti eri käsite MM:m tuotteissa, kuin Granatelilla.

Kannattaa oikeasti panostaa hieman enemmän taaloja, niin saa rahoilleen vastinetta.
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
hannu
Aina äänessä
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996

Viesti Kirjoittaja hannu »

..ja kyllähän SUURIN vaikutus alustahommaan on ensimmäisenä tämä juttu ↓ , tämän ehkä ovat "muutamat" kerholaisetkin todenneet, ennen kuin autoon on mitään muuta alustaan tehty....

lainaus www.hhp.fi sivulta:

Korijäykisteet

Ensimmäinen ja selkeästi tärkein parannuskohta Mustangissa on korin jäykkyyden parantaminen, joka luo perustan korin ryhdin säilyttämiselle ja on välttämätöntä ajo-ominaisuuksien edelleenparantamiselle. Erilaisia tarkkaan harkittuja korin jäykkyyttä lisääviä osia on useita HHP:n omassa valmistuksesa useita, esim. HHP Sub Connector ( täyspitkät keskirungon jäykistäjät ) -79-04 500 - 600€ asennettuna.

HHP Subframe Connectorit (runkojäykisteet) ovat huolellisen suunnittelun ansiosta valmistettu aivan erityisen vahvoiksi ja kohtuullisella työllä asennettaviksi. Nämä kiinnitetään hitsaamalla etu- ja takarunkopalkkien alapuolelle siten että niiden kuormitus jakaantuu erittäin tasaisesti sekä pitkälle matkalle Mustangin pohjaa. Näin ne jäykistävät aivan oleellisesti tätä vakiona vetelää rakennetta, josta keskeltä autoa puuttuu vajaa metri yhtenäistä runkopalkkia. Avomalleissa voi jopa nähdä tuulilasinkehyksen heiluvan edessään!

HHP Sub Connectorit on valmistettu teräsputkesta joka on taivutettu myötäilemään tarkasti alkuperäisiä runkopalkkeja. Late model malleissa on käytetty 30 x 50mm 3mm ( Avojen ja Foxien Exreme Sub Connector 50 x 50mm 4mm seinämällä ) seinämäistä neliöputkea ja sekään ei useimmiten vähennä maavaraa koska pakoputki jää edelleenkin alimpana olevaksi osaksi. Lisäksi etuistuinten takakiinnityspultteihin tulee erityinen J-profiilinen poikkipalkki joka kiinnittyy etuistuinten takakiinnityspultteihin. SN avomalleissa jäykisteet yhdistetään niiden omiin etulisäjäykistimiin jolloin saadaan aikaan kokonaisvaltainen tukivaikutus.

Sub Connectorien asennus kestää useiden työvaiheiden kanssa noin yhden työpäivän. Autosta ei tarvitse purkaa sisältä mitään, koska hitsaukset tulevat runkopalkkien alapinnoille.

Oikeat työmenetelmät ovat asennuksessa ensiarvoisen tärkeitä siistin ja pitkäikäisen lopputuloksen aikaansaamiseksi ja mm. ruosteenestoon ja käytettäviin aineisiin muutenkin on kiinnitettävä aivan erityistä huomiota. HHP Subit sovitetaan aina yksilöllisesti kuhunkin autoon Mustangien joskus melko suuristakin valmistustoleransseista johtuen. Usein myös kolari- ja ruostevauriokorjaukset ovat saattaneet muuttaa alkuperäisiä mittoja.
RipuRapJ
Aktiivi

Mukava kuulla että juuri ne mitä olen suunnitellut on tärkeimpiä/tarpeelisimpia :D Eli siis pääosin kadulle teen autoa, mutta tarkoitus olis ajaa joskus strippiä ja rataa. Olen suunnitellut juuri noita MM:n rungonyhdistäjiä, eteen coilovereita ja 5 pulttisia spindlejä (myös siksi että on 98 vuoden taka-akseli). Uretaanipuslat mulla onkin jo eteen. Noilla mahtaa jo aloittelija pärjätä?
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

RipuRapJ kirjoitti:. Olen suunnitellut juuri noita MM:n rungonyhdistäjiä
Mikä noissa on ainevahvuus?

Tallipäällikön avo-Foxia olen joskus tunkkaillut ja se ei ole vetelä koriltaan, johtuen HHP:n vahvoista jäykisteistä.
-Jukka-
Ville K
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Jukka kirjoitti:
RipuRapJ kirjoitti:. Olen suunnitellut juuri noita MM:n rungonyhdistäjiä
Mikä noissa on ainevahvuus?

Tallipäällikön avo-Foxia olen joskus tunkkaillut ja se ei ole vetelä koriltaan, johtuen HHP:n vahvoista jäykisteistä.
Samanlaiset kokemukset HHP:n jäykkäreistä, kunnon ainevahvuus ja valmiiksi sopiva muoto, ei tarvinnut kuin viistota etupää. Itse laitoin hitsaamalla runkoaisoihin siten, että 2cm saumaa, 2cm tyhjää, ja koko matkalta missä vaan runkoaisaa oli. Tunkkasin palkin alta kahdella tunkilla sen verran että ovet toimivat täydellisesti, ja siihen kiinni. Ja tuli kyllä todella jäykkä avosta.
Kuva
Ja kun saa korin jäykistettyä, niin seuraava toimenpide on kyllä mun mielestä MM:n camber/caster platet, saa puskemisen kitkettyä kyllä todella tehokkaasti. Ja kannattaa hankkia joku pätevä kaveri jonka kanssa on aikaa hieroa pyöränkulmia, useampi tunti hierottiin omasta sillon, että saatiin sopivat arvot. Casteria ei heti meinannut saada molemmille puolille yhtä paljoa, joutui jopa hieman vinguttamaan sitä aukkoa jossa säätöpalikka liikkuu, taaksepäin isommaksi, mutta kaikki casteri otettiin irti mitä saatiin. Kyllä muuten muuttu foksi ajolleen, ja edelleen oli vakio tukivarret, jouset ja kybin gr2:set edessä. Uretaanipuslat toki.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
RipuRapJ
Aktiivi

Juu olen tuota itse tekemistäkin suunnitellut, saas nähdä mihin sitä päätyy, eipä noi niin kauhean kalliitkaan kyllä ole kaupassakaan. CC platet tulee kanssa ilman muuta, unohdin vaan laittaa sen tohon edelliseen viestiin :D
Ville K
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K »

On sitten monet kaupalliset jäykkärit ihan kuraa, suosittelen noita HHP:n jäykkäreitä, ei oo mitkään kalliit mun mielestä, jos itse asentaa.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Vastaa Viestiin