Taka-akselin irroitus

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Älkää pelätkö, akseli on vielä tukevasti jousien päällä. Eli ei roiku kirjaimellisesti vaijereiden varassa, on vaan niistä vielä irroitus kiinni.
No ei ne lähteny vieläkään irti. On niin mahottoman ahtaassa paikassa kiinni ne vaijerin päät siellä. Pitääkö siitä purkaa koko jarrusydeemi että saa tilaa työskennellä? Näyttäisi, että vaijerin pää on vain sellaisessa hahlossa, mutta kun se ei meinaa millään siitä irrota, ja kun on ahtaassa kolossa. Voi perk... :evil:
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Siis tietysti kaikki jarrukamat pois, putsaat ne samalla kun on perä muutenkin levällään.

Jarruvaijerin kuoressa on muistaakseni 4 haittaa vähän niinkuin joka ilmansuuntaan. Kun vaijeri on aikanaan tuotu jarrukilvestä läpi, hiukan harallaan olevat haitat napsahtavat kilven ulkopuolelle ojoon. Paras olisi, kun pääsisi painamaan kaikki neljä haittaa vaijerin kuorta vasten yhtä aikaa mutta helposti loppuu kädet ja työkaluilta tilat. Ehkä paras olla kaveri mukana, onpahan sitten neljä kättä. Jotain haittaa taitaa päästä painamaan talttapäisellä ruuvarilla kilpeä vasten tukien, jotain jollain pihdeillä jne. Tsemiä, ei se nyt niin vaiketa ole...

Ahs, vaijerin pää on siinä hahlossa metallitangossa, joka kiinni toisessa jarrukengässä. Se tietty ensin irti, helpottuu kun purat jarrukamat tai vähintään löysäät käsijarrun vaijerit sieltä toisesta päästä, eli vaihdelaatikon vierestä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Eilen katselin itekin niitä haittoja. Eikun keksimään käsijarruvaijerin haittojen kiristystyökalua tyyliin öljyfiltterin ketjuavain.

Mun pitää saada taas sitä vaijeria enemmän sen korin kiinnityksen jälkeen, jotta saan vaijerin tulon jarrukilpeen taittettua sisäänpäin, ettei se osu sisäänpäin levittävään vanteeseen. Kuinkahan paljon siinä voi olla kulmaa, että vielä toimii katsastuksessa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Arto65FB kirjoitti:Eilen katselin itekin niitä haittoja. Eikun keksimään käsijarruvaijerin haittojen kiristystyökalua tyyliin öljyfiltterin ketjuavain.
Levee nippuside??
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ei taida tila eikä voima riittää nippusiteellä leikkimiseen, ja sitten sen vielä pitäisi luistaa siinä päällä hieman....mene ja tiedä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Hmm. Haittatyökalu: lenkkiavain.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Oikea työkalu

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Samiilla on tietova, sellanen lenkkiavain joka on silmukasta auki. Sopivankokoinen siihen klipsujenpäälle painetuna, ja veto vaijerista ja samalla kiertää avainta, siitähän se irtovaapi helppova vai mitä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Katsotaan kuinka se sieltä irtoaa ja millä työkalulla. Raportoin tuloksista...
GTCyclone
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 14:57

Viesti Kirjoittaja GTCyclone »

Nippusidettä jossain aikoinaan kehuttiin, niitähän on metallisinakin saatavana joten ei pitäisi heti katketa ja kestää hieman reuhtovampaa kiristysmetodiakin.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Lähtihän se lopultakin. Paras työkalu oli letkulemmari. Kiristin lemmarin noin 1 mm päähän kilvestä ja klipsut painuivat nätisti sisään. Tämän jälkeen vedin vaijerista ulospäin ja löysäsin samalla lemmaria. Tuli nätisti ulos näillä keinoin.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

65HT kirjoitti:Lähtihän se lopultakin. Paras työkalu oli letkulemmari. Kiristin lemmarin noin 1 mm päähän kilvestä ja klipsut painuivat nätisti sisään. Tämän jälkeen vedin vaijerista ulospäin ja löysäsin samalla lemmaria. Tuli nätisti ulos näillä keinoin.
Paras konsti oma keksintö. :)
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Nyt kun tuo akseli on irti, tuli mieleen, että mitenkäs sitä samalla saisi kätevästi laskettua auton perää noin tuuman alaspäin? Nykyiset jouset säilyy, kun niillä on ajettu vasta yksi kesä. Muut vinkit otetaan innolla vastaan.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

65HT kirjoitti:Nyt kun tuo akseli on irti, tuli mieleen, että mitenkäs sitä samalla saisi kätevästi laskettua auton perää noin tuuman alaspäin? Nykyiset jouset säilyy, kun niillä on ajettu vasta yksi kesä. Muut vinkit otetaan innolla vastaan.
Tuuman madalluspalikat akselin ja jousen väliin.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Löytyykö tällaisia valmiina, vai meneekö tee se itse-sektorille?
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

65HT kirjoitti:Löytyykö tällaisia valmiina, vai meneekö tee se itse-sektorille?
Löytyy ihan valmiina varmasti kaikilta osatoimittajilta.
-Jukka-
Vastaa Viestiin