Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Älkää pelätkö, akseli on vielä tukevasti jousien päällä. Eli ei roiku kirjaimellisesti vaijereiden varassa, on vaan niistä vielä irroitus kiinni.
No ei ne lähteny vieläkään irti. On niin mahottoman ahtaassa paikassa kiinni ne vaijerin päät siellä. Pitääkö siitä purkaa koko jarrusydeemi että saa tilaa työskennellä? Näyttäisi, että vaijerin pää on vain sellaisessa hahlossa, mutta kun se ei meinaa millään siitä irrota, ja kun on ahtaassa kolossa. Voi perk...
Siis tietysti kaikki jarrukamat pois, putsaat ne samalla kun on perä muutenkin levällään.
Jarruvaijerin kuoressa on muistaakseni 4 haittaa vähän niinkuin joka ilmansuuntaan. Kun vaijeri on aikanaan tuotu jarrukilvestä läpi, hiukan harallaan olevat haitat napsahtavat kilven ulkopuolelle ojoon. Paras olisi, kun pääsisi painamaan kaikki neljä haittaa vaijerin kuorta vasten yhtä aikaa mutta helposti loppuu kädet ja työkaluilta tilat. Ehkä paras olla kaveri mukana, onpahan sitten neljä kättä. Jotain haittaa taitaa päästä painamaan talttapäisellä ruuvarilla kilpeä vasten tukien, jotain jollain pihdeillä jne. Tsemiä, ei se nyt niin vaiketa ole...
Ahs, vaijerin pää on siinä hahlossa metallitangossa, joka kiinni toisessa jarrukengässä. Se tietty ensin irti, helpottuu kun purat jarrukamat tai vähintään löysäät käsijarrun vaijerit sieltä toisesta päästä, eli vaihdelaatikon vierestä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Mun pitää saada taas sitä vaijeria enemmän sen korin kiinnityksen jälkeen, jotta saan vaijerin tulon jarrukilpeen taittettua sisäänpäin, ettei se osu sisäänpäin levittävään vanteeseen. Kuinkahan paljon siinä voi olla kulmaa, että vielä toimii katsastuksessa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Samiilla on tietova, sellanen lenkkiavain joka on silmukasta auki. Sopivankokoinen siihen klipsujenpäälle painetuna, ja veto vaijerista ja samalla kiertää avainta, siitähän se irtovaapi helppova vai mitä.
Nippusidettä jossain aikoinaan kehuttiin, niitähän on metallisinakin saatavana joten ei pitäisi heti katketa ja kestää hieman reuhtovampaa kiristysmetodiakin.
Lähtihän se lopultakin. Paras työkalu oli letkulemmari. Kiristin lemmarin noin 1 mm päähän kilvestä ja klipsut painuivat nätisti sisään. Tämän jälkeen vedin vaijerista ulospäin ja löysäsin samalla lemmaria. Tuli nätisti ulos näillä keinoin.
65HT kirjoitti:Lähtihän se lopultakin. Paras työkalu oli letkulemmari. Kiristin lemmarin noin 1 mm päähän kilvestä ja klipsut painuivat nätisti sisään. Tämän jälkeen vedin vaijerista ulospäin ja löysäsin samalla lemmaria. Tuli nätisti ulos näillä keinoin.
Nyt kun tuo akseli on irti, tuli mieleen, että mitenkäs sitä samalla saisi kätevästi laskettua auton perää noin tuuman alaspäin? Nykyiset jouset säilyy, kun niillä on ajettu vasta yksi kesä. Muut vinkit otetaan innolla vastaan.
65HT kirjoitti:Nyt kun tuo akseli on irti, tuli mieleen, että mitenkäs sitä samalla saisi kätevästi laskettua auton perää noin tuuman alaspäin? Nykyiset jouset säilyy, kun niillä on ajettu vasta yksi kesä. Muut vinkit otetaan innolla vastaan.