Taka-akselin irroitus

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
65HT
Mega-addikti
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Viesti:

Taka-akselin irroitus

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Poiketaanpas tutusta suomalaisesta toimintatavasta "kokeilen itse kaikki keinot - ja kysyn vasta kun tulee ongelmia tai hajoitan jotain/itseni".
Eli tarkoituksena olisi irroittaa 65 Mustangista taka-akselisto. Mielelläni otan vastaan neuvoja missä järjestyksessä se tulisi tehdä ja muutakin asiaan liittyvää.

Kiitos!
8)
Arto65FB
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tällä kertaa ajattelin kokeilla seuraavaa

Kardaani irti. Jos ei täristänyt tms, niin merkkaa kardaanin asento ja ristikon u-pultit (mulla jostain syystä eri painoiset mutskut niissä, niin koitan muistaa merkata)

Jarruletku irti siitä taka-akselin päältä. Käsijarruvaijerit irti (en kyllä muista kuinka, mutta ei se vaikeaa ole, kun minäkin olen irti saanut).

Korista pukeille, toiset pukit taka-akselin alle.

Jouset takasakkelista irti. Tunkki perän alle ja akselin alta pukit pois. Laske tunkilla perä (edelleen jousissa kiinni u-pulteilla) alas. Minusta ainakin on mukavin käyttää noita jousia tukena nosto ja laskuoperaatiossa. Irroita u-pultit. Sitten voit pyöritellä akselin auton alta veks.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 14 Maalis 2006, 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itse otin jousien yli sivuun koko paketin, eli jouset saa jäädä, ovat tyyni pirullisia nuo sakkelit irroittaa ehjänä...
GT-350
Superpölöttäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mosse kirjoitti:Itse otin jousien yli sivuun koko paketin, eli jouset saa jäädä, ovat tyyni pirullisia nuo sakkelit irroittaa ehjänä...
Taivaan tosi. Eikä kannata yrittää etukautta, ne pultit on naimisissa puslien keskellä olevien metalliholkkien kanssa ja lähtevät ainoastaan Veli Väkivallan kanssa eli Toveri Rälläkkä... tuo sivulle veto voi olla nopein, varsinkin jos mukana on toinenkin käsipari.
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
Arto65FB
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Vaikka nuoruudessa tuli puntinnostoa harjoitettua muuallakin kuin diskossa, niin kyllä tuo 9-tuumainen on sen verran painava murikalla tai ilman, että sen reuhtominen sivulta verrattuna kahden sakkelin pultin avaamiseen on minusta iso homma. Sivukautta otettaessa täytyy sivulla olla myös jonkun verran tilaa vekslata akselia.

Jos sakkelin irroittaminen on vaarassa rikkoa sakkelit, niin kuinkas niihin voi luottaa ajossakaan?

Se etusilmukan pultti voi olla kyllä jumissa, mutta mun autosta lähti ihan kädellä painamalla. Rälläkän sijaan amerikan pojat suosivat puukkosahaa.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 27 Kesä 2006, 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti66HT
Superpölöttäjä

Noh, voihan sen tietysti ensin pudottaa toiselta puolelta jousien sispuolelle, ja sitten toiselta, eli tulee myös takautta tällä keinolla.

Sakkeleiden purkaminen kuitenkin täysin turhaa. Pari kaveria mukaan, niin eiköhän se ysituumainenkin sieltä tule, jos minäkin saan tuon 8":n painittua yksin... :oops: :oops: :oops:
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jospa samalla vaihtasit uudet puslat sakkeleihin niin sillon tuo Arton mainitsema tapa voisi olla helpompi.
Itse ole toiminut molempia tapoja käyttäen ja aina yksin.
Jos jouset aijot irroittaa niin viimeisenä sitten jousien etukiinityksen kimpuun. Voi olla helpo tai vaikea riipuu tapauksesta. Minä irroitin rälläkällä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Antti66HT
Superpölöttäjä

Jyri on oikeassa, eli jos puslien vaihto ajankohtainen niin sitten siitä aloittaen, jotta akseli jää pukeille. Etupää viimeiseksi. :)
65HT
Mega-addikti
Viesti:

Kiitoksia vinkeistä. Jouset aion jättää paikoilleen, koska ne on uuden karheat ja silloin vaihtui myös puslat. Kaverikin irroitukseen löytyy joten eiköhän se sieltä tule ihan mukavasti pois. Kyseessä 8 eikä 9 joten vähän kevyempikin on. Ja tilaa löytyy sivusuunnassakin ihan reilusti. :)
Vielä siitä "korista pukkien päälle", mihin kohti kannattaa pukit laittaa, ettei mene pohjasta läpi. :oops:
musse67
Aina äänessä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Pukit kannattaa laittaa laittaa siihen lehtijousien etupään seudulle, mistä takarunkoaisat alkaa. Sieltä kohtaa pitäisi löytyä vankkaa rautaa, joe ei ajan saatossa pehmentynyt. :)
65HT
Mega-addikti
Viesti:

No se käsijarruvaijereiden irroittaminen rummuista olikin vaikeaa, vaikka arto muuta sanoikin... Niin vaikeaa, etten keksinyt miten ne irtoaa. Apua! Perä "roikkuu" enää vaijereiden varassa. Miten ne irtoaa? Nyt tarvitaan lisätietoa. :(
GT-350
Superpölöttäjä
Viesti:

Ensiksi: tuet taka-akselin niin ettei se roiku vaijereiden varassa :lol:

Sitten: päätät kummasta päästä irrotat vaijerit, edestä vaihdelaatikon tyven kohdilta (ja myös sitten taempaa rungoista) tai takaa rummun sisältä jarrukilvestä. Itse ehdottomasti irrottaisin sieltä jarrukilvestä.

No jos jarrukilvestä: vaijerin pää irti jarrukengästä. Vaijeri on pujotettu kilven takaa reiästä läpi ja siinä jää rummun puolelle sellaiset ilkeät haitat, joten ei lähde kovaakaan vetämällä reiän läpi sieltä pois. TURHA YRITTÄÄ. Taivuta tai paina sopivilla pihdeillä haittoja nippuun tai ruuvarilla sopivasti yksi kerrallaan samalla kun väännät sopivasti vaijeria takaa. Kyllä se sieltä lähtee kun vähän jaksaa äheltää.
65HT
Mega-addikti
Viesti:

Eikö ne vaijerit muka kestä perän painoa... :D
Kiitos neuvoista. Lähden tästä jatkamaan irroitusprojektia uudella innolla. 8)
Antti66HT
Superpölöttäjä

Helposti sitten nuo klipsut katkeavat, ja sitten saakin melkein ostaa uudet vaijerit, tai ainakin mä sain ne poikki... 8)
GT-350
Superpölöttäjä
Viesti:

65HT kirjoitti:Eikö ne vaijerit muka kestä perän painoa... :D
Kiitos neuvoista. Lähden tästä jatkamaan irroitusprojektia uudella innolla. 8)
Kestää, mutta koitappa irrottaa "vedossa". Jos saat irti niin taitaa tulla akseli syliin tai vähintään varpaille. Lykkyä.
Vastaa Viestiin