Joo se aika oli edellisen käyttäjän, kuka lieneekinHomer65 kirjoitti:Alkuun oli ainakin hiukan hankaluuksia saada kaikista tulokset selville, nimiä puuttui. Listaus on toiminut ennenkin jännästi, eikä nyttenkään tullut vajaasta kierroksesta edes noin aikaa![]()
.
Markuksen kutos-Mussen aikaa katselin myös! Tosi kova kutoselle![]()
. Alusta on ilmeisesti säädössään.
Ford Nationals 2013 -infoa
Valvoja: Ville K
Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
- SiX
- Addikti
- Viestit: 214
- Liittynyt: 04 Heinä 2010, 13:46
- Auto: Ford Mustang 2000 3.8 V6
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Ford Mustang 2000 V6
Jokainen tie päättyy joskus, mutta koko elämämme toistelemme samaa kysymystä: "Mikä kone?" Niin se on, suomalainen mies on automies, loppuun asti!
Jokainen tie päättyy joskus, mutta koko elämämme toistelemme samaa kysymystä: "Mikä kone?" Niin se on, suomalainen mies on automies, loppuun asti!
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Outo tuo minun rata aika 1.28.xxxkaara91 kirjoitti:Eipä tuolla ole munkaan aikaa ollenkaan. Kyllä mä yhden kierroksen ajoin ja vielä vieras nainen kyydissä. Tai ei se enää sitten vieras ollut kun tultiin radalta pois. Onko tuo Markuksen aika tosiaan noin hyvä kutoskoneiseksi vapariksi. On poika ja auto kehittynyt vuodessa jos ajelee tommosia aikoja.
http://www.fordnationals.net/2013tuloks ... _Track.pdf
Oikea aika on 1:28.604 s.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
No huh! Kyllä mä hiukan pelästyin! Olishan se toki ollu aika mgeeta vetästä tommonen aika kuutosmustilla!SiX kirjoitti:Joo se aika oli edellisen käyttäjän, kuka lieneekinHomer65 kirjoitti:Alkuun oli ainakin hiukan hankaluuksia saada kaikista tulokset selville, nimiä puuttui. Listaus on toiminut ennenkin jännästi, eikä nyttenkään tullut vajaasta kierroksesta edes noin aikaa![]()
.
Markuksen kutos-Mussen aikaa katselin myös! Tosi kova kutoselle![]()
. Alusta on ilmeisesti säädössään.
tais olla mun paras 1.45
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Jarvis
- Aktiivi
- Viestit: 125
- Liittynyt: 12 Touko 2009, 21:32
- Auto: 2007 GT CS avo & pari muutosta ;)
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Itsellä ei ollut mittavermettä autossa ollenkaan....oli kiire kotiin
joten ei aikoja.
Seuraavan kerran voisi joku velho tulla kyytiin parille kierrokselle kun tuntuu että makaan jarrulla pidempään kun kaasulla...amatööri..
Eli tuntuu että jarrutukset pitäisi olla kovempia ja lyhyempiä ja se "ennakoiva-ajo" kuuluu kadulle...ei radalle...tosin meni paremmin kun viime vuonna kun ajoin koko matkan oikealla kaistalla
heh, no ainakin on vara parantaa!
Seuraavan kerran voisi joku velho tulla kyytiin parille kierrokselle kun tuntuu että makaan jarrulla pidempään kun kaasulla...amatööri..
Eli tuntuu että jarrutukset pitäisi olla kovempia ja lyhyempiä ja se "ennakoiva-ajo" kuuluu kadulle...ei radalle...tosin meni paremmin kun viime vuonna kun ajoin koko matkan oikealla kaistalla
heh, no ainakin on vara parantaa!
2007 GT CS avo ja hieman muutoksia... 
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Kyllä se vauhti omasta päästä, käsistä ja jaloista löytyy. Ei siihen velhot auta.Jarvis kirjoitti: Seuraavan kerran voisi joku velho tulla kyytiin parille kierrokselle kun tuntuu että makaan jarrulla pidempään kun kaasulla...amatööri..![]()
Eli tuntuu että jarrutukset pitäisi olla kovempia ja lyhyempiä ja se "ennakoiva-ajo" kuuluu kadulle...ei radal-le...tosin meni paremmin kun viime vuonna kun ajoin koko matkan oikealla kaistalla![]()
heh, no ainakin on vara parantaa!
Mielestäni rata-ajoon kuuluu ennakoiva-ajo enemmän kuin normiliikenteeseen. Ennakoi oikea jarrutuspaikka, ennakoi oikeat vaihto paikat ylös- ja alaspäin vaihdot, ennakoi kiihdytys mutkista ulos, ennakoi mahdolliset luisut jne...
Jarrutus on ilmeisesti vaikeinta koko hommassa ja jarrutuksen aikaiset alaspäin vaihdot.
Minun neuvot:
Aloita jarrutus hyvissä ajoin jopa liian aikaisin. Kuitenkin pyri aina maksimi jarrutukseen, ei pyöriä lukkoon. Opettele tuntemaan autosi jarrut yhtä hyvin kuin maksimi kiihdytys.
Älä koskaan mene mutkaan sisään jarrun kanssa tai kytkinpohjassa rullaten (jos näin niin olet jarruttanut liian myöhään).
Opettele alaspäin vaihtaminen jarrutuksen aikana, oikea aikainen alaspäin vaihtaminen ei päästää konetta ylikierroksille eikä lukitse takarenkaita.
Aja mutkat aina vedolla ja kiihdytä mutkan aikana niin paljon kuin mahdollista, älä päästä autoa sutimaan tai luisuun. Avaa ohjausta mutkan ulostulossa, hyödynnä radan leveyttä (jokainen sentti). Näin saat parhaimman ulostulonopeuden seuraavalle suoralle ja suoranpäässä maksiminopeuden.
Tärkeintä on oppia ajamaan mutkat parhaalla mahdollisella ulostulonopeudella. -> sisääntulo varovaisesti ettei ulostulo häiriinny ja vauhti katoaisi.
JARRUTA AJOISSA.
KIIHDYTÄ AJOISSA.
KESKITY KIIHDYTYKSEEN MUTKASSA JA MUTKAN ULOSTULOSSA.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Kaara ei ainakaan itse tiedä oman auton luistonrajoja, kun näytöscruisingissa Natikoissa pyörähteli Las Palmas -mutkassa...kaara91 kirjoitti:Ja lopuksi. Opi tuntemaan autosi luistorajat ja sen kanssa sinuiksi, ettei se pääse tekemään tahattomia yllätyksiä.
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
OK, ehkä vaikein asia oppia, ja vielä vaikeampi hallita.kaara91 kirjoitti:Ja lopuksi. Opi tuntemaan autosi luistorajat ja sen kanssa sinuiksi, ettei se pääse tekemään tahattomia yllätyksiä. Molemmilla on tärkeä rooli nopeisiin kierroksiin pyrittäessä. Turha repiminen ja näyttävä ajotapa kuluttaa autoa ja huonontaa suoritusta.
Mutta yksinkertaisuudessa näin; Mennään kaasulla mutkaan sisään ja kaasua annostelemalla (kaasulla ohjaus) halitaan yhdessä ohjauksen kanssa auton painopisteen siirtymistä niin, ettei aliohjaava auto puske holtittomasti tai yliohjaava auto ole sladissa holtittomasti. Tämä kaikki mielestäni tapahtuu perstuntumalla. You have to feel it.
Joka tapauksessa oli autosi siten yli- tai aliohjaava on se käytännössä nopeampi jos tulet mutkaan rauhallisesti sisään kääntäen (näin vältät ennenaikaisen ali- tai yliohjautuvuuden) ja pystyt paremmin keskittymään tärkeimpään mutkan ulostuloon ja seuraavan suoran loppunopeuteen.
Turhan myöhäinen jarrutus hidastaa aina seuraavan suoran loppunopeutta ja sen takia olisi syytä aloitta jarrutukset hieman aikaisemmin jotta nopeus saataisiin takaisin.
HUOM! Edellä mainittu on huomattavasti helpompaa kuin ajaa mutkia hallitussa sivuluisussa renkaat höyry-ten.
The key to safe turning at the track is to follow the old saying "slow in, fast out." Enter a turn slowly to avoid getting into trouble, and speed up as you are exiting the turn heading for a nice and straight piece of asphalt. To drive at the limit of of your tires' traction, it is important to turn-in, apex and track-out at the precise points. With practice at slower speeds, you can learn to drive along the proper line through every corner, so you get used to the idea of "clipping" the apex.
http://www.modernracer.com/tips/properapex.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- FBFIN65
- Mega-addikti
- Viestit: 625
- Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
- Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005 - Paikkakunta: uusimaa
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Juu hyviä neuvoja on kaikki tyynni,noilla neuvoilla määkin opin ajamaan vähä nopeemmin radalla.
Thanks Jyri
Thanks Jyri
- CFR-759
- Aina äänessä
- Viestit: 1558
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
- Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66 - Paikkakunta: Tampere
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Juurikin Jyrin opeilla meikäläinenkin aloitellut 2007 Natikoissa ilman aiempaa rata-kokemusta josta minultakin kiitokset.FBFIN65 kirjoitti:Juu hyviä neuvoja on kaikki tyynni,noilla neuvoilla määkin opin ajamaan vähä nopeemmin radalla.
Thanks Jyri
Pitäisiköhän ottaa käyttöön uusiksi se hitaalla nopeudella n. 5-10 auton letkassa ajettava rundi jossa johto-auto näyttää perässätulijoille oikeita ajolinjoja? Se ainakin allekirjoittaneelle oli oiva apu silloin alkuunsa. Ja tätähän ei tarvisi kuin
ne jotka aiemmin ei radalla ole ajaneet. Veisi mahdollisesti vain 10-15 min rata-ajasta pois jos heti siinä alkuun letka ajaisi muutaman kierroksen. Jos aikataulut säilyy tämävuotisen kaltaisena tätä voisi ehdottaa tulevaa varten.
Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
- FBFIN65
- Mega-addikti
- Viestit: 625
- Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
- Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005 - Paikkakunta: uusimaa
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Hyvä idea Vesalta 
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Samaa mieltä! Joskus ollut letkan viimeisenä ja järkikn on sanonut, että edellä ajaneen ajolinjat on perseetä, eikä takuulla samat kuin ensimmäisen auton. Mexicon kyydissä ja opissa, kovapäisenä, parikin kertaa olleena, voin sen kertoa.kaara91 kirjoitti:Näitä on ahvenistolla kokeiltu. Itse olen pari kertaa vetänyt porukkaa. Siinä vaan käy niin, kun ajellaan 80 km/h ja kun peileistä kattelet perään, näet että siellä ajellaan missä sattuu. Ja jos nostat nopettta huomaat parin mutkan jälkeen ajavasi yksin. Ennen lähtöä pitää iskostaa harjoittelijoille, että noudattavat samaa ajolinjaa kuin edellä ajava, vaikka siinä hitaassa vauhdissa ajolinjat tuntuukin oudoilta. Samoin vauhtia pitää lisätä jonkun verran muutaman kierroksen jälkeen, että auto alkaa ajautumaan väkisin oikeille ajolinjoille, jolloin seuraajat huomaa paremmin auton käyttäytymisen mutka-ajon fysiikan lait. Tai sitten itse olen ajellut vain missä sattuu.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Harmittaa, sekä meitä järjestäjiä että ajajia, kun tulokset eivät ole kohdallaan.
Ilmeisesti pondereiden toiminnassakin on ollut häikkää ?
Ensi vuonna vois olla paikallaan varmistaa ajat manuaalisella ajanotolla. Eikös tähän ole valmiudet aika lailla olemassa (ref.slalom) ..huom.rata-ajovastaava.
Ilmeisesti pondereiden toiminnassakin on ollut häikkää ?
Ensi vuonna vois olla paikallaan varmistaa ajat manuaalisella ajanotolla. Eikös tähän ole valmiudet aika lailla olemassa (ref.slalom) ..huom.rata-ajovastaava.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
- FBFIN65
- Mega-addikti
- Viestit: 625
- Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
- Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005 - Paikkakunta: uusimaa
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Toi manuaalinen ajanotto on vähän erikoinen ideaFuturage kirjoitti:Harmittaa, sekä meitä järjestäjiä että ajajia, kun tulokset eivät ole kohdallaan.
Ilmeisesti pondereiden toiminnassakin on ollut häikkää ?
Ensi vuonna vois olla paikallaan varmistaa ajat manuaalisella ajanotolla. Eikös tähän ole valmiudet aika lailla olemassa (ref.slalom) ..huom.rata-ajovastaava.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Ponderit sinänsä toimivat ok, mutta niitä ei riittänyt kaikille ajajille. Eli joitain pondereita käytti useampi kuin yksi kuljettaja ja se on sekoittanut tuloksia. MUT palveluille menee palautetta, että 2014 ponderit eivät saa loppua! Nyt syynä niiden vähyyteen oli samanaikaiset rallicross-kisat Honkajoella.Futurage kirjoitti:Harmittaa, sekä meitä järjestäjiä että ajajia, kun tulokset eivät ole kohdallaan.
Ilmeisesti pondereiden toiminnassakin on ollut häikkää ?
Ensi vuonna vois olla paikallaan varmistaa ajat manuaalisella ajanotolla. Eikös tähän ole valmiudet aika lailla olemassa (ref.slalom) ..huom.rata-ajovastaava.
Käsiajanottoa en suosittele, jollei saada riittävästi kellottajia sekä kelloja. Tuskin on montaa talkoisiin lähtijää!
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Re: Ford Nationals 2013 -infoa
Oliko bonderi pula?
Mielestäni ongelma oli se kun bonderit lunastettiin tai vaihdettiin, niin ajanottajalle ei tarkasti kerrottu auton ja kuljettajan tietoja eikä ollut aina tietoa mikä oli auton kilpailu numero.
Bondereiden vaihdon yhteydessä taisi käydä niin, että selkeä ilmoitus jäi epäselväksi ja bonderin antamat ajat kirjautuivat edelliselle autolle.
Olisi hyvä jos tulevaisuudessa ajanottajalle saisi listan rata-ajajista josta ilmenee tarvittavat tiedot; kuski, auton malli, osanottonumero. Osanottajan tarvitsee vain allekirjoittaa lappu ja ajanottaja kirjaa siihen bonderin numeron. Näin ajanottaja saa kirjattua suoraan oikeat tiedot ajanotto järjestelmään.
Jos rata-ajoa edeltävät osiot loppuisivat sovitun ajan puitteissa, niin tuo rata-ajon alku saataisiin rauhallisem-maksi.
Tosin ihmettelen Natikoiden joukko hysteriaa. Kun joku aktiviteetti käynnistyy, niin kaikkien pitää päästä yhtä aikaa kiihdyttämään tai radalle. Nythän kävi taas niin kuin ennenkin, että ruuhkaa oli niin varimailin alussa kuin rata-ajon alussa. Molempien suoritus paikkojen loppu osuudet oli erittäin hiljaisia.
Slalom aikataulu petti taas. Jos tulevaisuudessa ajetaan slalom Natikoissa (toivon että ajettaisiin) niin aikaa tulee varata huomattavasti enemmän.
Jos jostain voi aikaa leikata niin se on varttimaili ajo. Lopussa ajamassa oli vain pari muovipulkkaa ja mopo. Ford kansa odotteli vuoroaan toisaalla.
Kuitenkin tapahtuma oli hieno ja varauksin onnistunut (ensimmäisen kerran yksipäiväinen). Aikataulujen osalta olisi hieman hiomista.
KIITOS hienosta tapahtumasta!
Mielestäni ongelma oli se kun bonderit lunastettiin tai vaihdettiin, niin ajanottajalle ei tarkasti kerrottu auton ja kuljettajan tietoja eikä ollut aina tietoa mikä oli auton kilpailu numero.
Bondereiden vaihdon yhteydessä taisi käydä niin, että selkeä ilmoitus jäi epäselväksi ja bonderin antamat ajat kirjautuivat edelliselle autolle.
Olisi hyvä jos tulevaisuudessa ajanottajalle saisi listan rata-ajajista josta ilmenee tarvittavat tiedot; kuski, auton malli, osanottonumero. Osanottajan tarvitsee vain allekirjoittaa lappu ja ajanottaja kirjaa siihen bonderin numeron. Näin ajanottaja saa kirjattua suoraan oikeat tiedot ajanotto järjestelmään.
Jos rata-ajoa edeltävät osiot loppuisivat sovitun ajan puitteissa, niin tuo rata-ajon alku saataisiin rauhallisem-maksi.
Tosin ihmettelen Natikoiden joukko hysteriaa. Kun joku aktiviteetti käynnistyy, niin kaikkien pitää päästä yhtä aikaa kiihdyttämään tai radalle. Nythän kävi taas niin kuin ennenkin, että ruuhkaa oli niin varimailin alussa kuin rata-ajon alussa. Molempien suoritus paikkojen loppu osuudet oli erittäin hiljaisia.
Slalom aikataulu petti taas. Jos tulevaisuudessa ajetaan slalom Natikoissa (toivon että ajettaisiin) niin aikaa tulee varata huomattavasti enemmän.
Jos jostain voi aikaa leikata niin se on varttimaili ajo. Lopussa ajamassa oli vain pari muovipulkkaa ja mopo. Ford kansa odotteli vuoroaan toisaalla.
Kuitenkin tapahtuma oli hieno ja varauksin onnistunut (ensimmäisen kerran yksipäiväinen). Aikataulujen osalta olisi hieman hiomista.
KIITOS hienosta tapahtumasta!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.