Jarvis kirjoitti:
Seuraavan kerran voisi joku velho tulla kyytiin parille kierrokselle kun tuntuu että makaan jarrulla pidempään kun kaasulla...amatööri..
Eli tuntuu että jarrutukset pitäisi olla kovempia ja lyhyempiä ja se "ennakoiva-ajo" kuuluu kadulle...ei radal-le...tosin meni paremmin kun viime vuonna kun ajoin koko matkan oikealla kaistalla
heh, no ainakin on vara parantaa!

Kyllä se vauhti omasta päästä, käsistä ja jaloista löytyy. Ei siihen velhot auta.
Mielestäni rata-ajoon kuuluu ennakoiva-ajo enemmän kuin normiliikenteeseen. Ennakoi oikea jarrutuspaikka, ennakoi oikeat vaihto paikat ylös- ja alaspäin vaihdot, ennakoi kiihdytys mutkista ulos, ennakoi mahdolliset luisut jne...
Jarrutus on ilmeisesti vaikeinta koko hommassa ja jarrutuksen aikaiset alaspäin vaihdot.
Minun neuvot:
Aloita jarrutus hyvissä ajoin jopa liian aikaisin. Kuitenkin pyri aina maksimi jarrutukseen, ei pyöriä lukkoon. Opettele tuntemaan autosi jarrut yhtä hyvin kuin maksimi kiihdytys.
Älä koskaan mene mutkaan sisään jarrun kanssa tai kytkinpohjassa rullaten (jos näin niin olet jarruttanut liian myöhään).
Opettele alaspäin vaihtaminen jarrutuksen aikana, oikea aikainen alaspäin vaihtaminen ei päästää konetta ylikierroksille eikä lukitse takarenkaita.
Aja mutkat aina vedolla ja kiihdytä mutkan aikana niin paljon kuin mahdollista, älä päästä autoa sutimaan tai luisuun. Avaa ohjausta mutkan ulostulossa, hyödynnä radan leveyttä (jokainen sentti). Näin saat parhaimman ulostulonopeuden seuraavalle suoralle ja suoranpäässä maksiminopeuden.
Tärkeintä on oppia ajamaan mutkat parhaalla mahdollisella ulostulonopeudella. -> sisääntulo varovaisesti ettei ulostulo häiriinny ja vauhti katoaisi.
JARRUTA AJOISSA.
KIIHDYTÄ AJOISSA.
KESKITY KIIHDYTYKSEEN MUTKASSA JA MUTKAN ULOSTULOSSA.