Lyijynkorviketta vai ei?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
IDA
Aktiivi
Viestit: 113
Liittynyt: 07 Syys 2012, 08:21

Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja IDA »

Tuleeko -67 rautakantisen 289 koneen bensan sekaan laittaa lyijynkorviketta.
Kone on rempattu amerikassa, mutta ei ole tietoa mitä kansille/venttiileille on tehty.

Yritin myyjältä kysyä, mutta sanoi että kone on jollakin pajalla tehty, eikä hänellä ole tietoa sen tarkemmin.
Myyjä oli ikääntyvä sotaveteraani, eikä varsinainen automies.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Make67 »

-98 tankkiin ja lisäainetta(lyijynkorviketta) myös jos ei varmuutta. Pakoventtiilit ainakin kuolee jos pitkään ajaa ilman lisäainetta jollei kansien seetirenkasduunia nykybensalle ole tehty.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
MrFairlane
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja MrFairlane »

Ei kai vanha matalaviritteinen maamoottori nyt sentään ysikasia vaadi?
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Make67 »

No juu, näitä on erilaisia... Mun matalaviritteinen tartti kyllä ysikasia. Jälkikäynti ja "tehottomuus" vaivas ysivitosella kovastikin. Ysikasilla ei näitä murheita. Ja taas, vain omiin kokemuksiin viitaten.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

itse aloitin kanssa tuon lisäaineen käytön kun varmuutta ei ole miten mosa on jenkkilän päässä tehty. 351w motti kyseessä ja 98 ajelen.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja janne260 »

MrFairlane kirjoitti:Ei kai vanha matalaviritteinen maamoottori nyt sentään ysikasia vaadi?
Eihän se oktaaneita vaadi, mutta kun tuntuu että tuo 98:n 5%:kin alkoholia jo haurastuttaa letkuja ja tiivisteitä, niin 10% ei ainakaan paranna tilannetta.

Ja jos ei tietoa seeteistä ole niin ilman muuta lisämyrkkyä tankkiin.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä minä ainakin pidän korviketta halpana, jos vaihtoehtona on valurautaan koneistettujen istukkapintojen syöpyminen.
Käytän siis poppakonstiainetta varmuuden vuoksi, jos vaikka olisi edes vähän vaikutusta.
Hinta ei kuitenkaan päätä huimaa ohjeen mukaan käytettynä.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Vähillä ajoilla on sama onko suojaainetta tai ei. Itse olen sellainen kokeilu ( hullu ) kapinallinen, joka kokeilee kaikkea kiellettyä. Tähän asti on mennyt ihan hyvin kokeilut, vaikkakin suurin osa näiden kattiloiden omistajista on asioista erimieltä. Vaan eihän sitä tiedä jos ei uskalla kokeilla, itteä ei pelota leikkiä tulella tai vaikkapa räjähdyksellä, eihän sitä tiedä millon posahtaa. Mutta kokeilkaapa samaa sekoitusta kattiloissanne, kuin minä jo kahtena kesänä olen tehnyt, ajan 50/50 suhteella Bensa-Etanooli sekoituksella. 95e 30L- Re 85 30L, hyvin palaa, uusi pata tulee polttamaan RE 85 pääasiallisesti muita litkuja sitten kun ei viinnaa ole kaupan.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Jo vain ja taas mennään, kun tuo pata ei sittenkään hajonnut (viellä) tahkon reissulla niin nyt sitten yritetään nurmeksen rompe päiville. Ja edelleen etanooli sotkulla kuten tahkon reisu, pelaa muuten aikas hyvin vaikkakin kolinat on ennallaan, vuan ei se mittään koliskoon.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

eipä nuo näytä jenkkilässäkään käyttävän mitään suoja-aineita kun kuulemma siinä vaiheessa alkaa vaikuttamaan vasta kun km alkaa olemaan 500 0000km motilla takana...mahtaako suomessa kenenkään mussessa olla tuollaisia lukemia :D

jenkki foorumilta kyselin niin sanoivat että täysin rahan haaskausta koko touhu.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

musse1967 kirjoitti:eipä nuo näytä jenkkilässäkään käyttävän mitään suoja-aineita kun kuulemma siinä vaiheessa alkaa vaikuttamaan vasta kun km alkaa olemaan 500 0000km motilla takana...mahtaako suomessa kenenkään mussessa olla tuollaisia lukemia :D

jenkki foorumilta kyselin niin sanoivat että täysin rahan haaskausta koko touhu.
Amerikkalaisessa rautakantisessa moottoripyörässä meni yhden kesän ajoilla, n.5000 km, lyijyttömällä ei-viinapensalla imuventtiilit ja istukat huonoon kuntoon. Molemmat olivat kuin pistepultilla ympäriinsä naputeltu. Venttiilit olivat manleyn "hyvät" ylikoon normilaatuiset ja istukkapinnat kairattiin niille.
Muuta syytä ilmiöön ei keksitty, kuin alkuvuosien lyijytön pensa (sitä terraa ei meillä käytetty). Aikaisemmin lyijyllisellä ei venttiiliongelmia ollut.

Että amerikkalaisista foorumeista huolimatta laitan litkua sekaan ja jätän sitten vaikka kumin polton väliin, jos alkaa tuntua lisäainepullo kalliilta :twisted:
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Pertti kirjoitti:
musse1967 kirjoitti:eipä nuo näytä jenkkilässäkään käyttävän mitään suoja-aineita kun kuulemma siinä vaiheessa alkaa vaikuttamaan vasta kun km alkaa olemaan 500 0000km motilla takana...mahtaako suomessa kenenkään mussessa olla tuollaisia lukemia :D

jenkki foorumilta kyselin niin sanoivat että täysin rahan haaskausta koko touhu.


Että amerikkalaisista foorumeista huolimatta laitan litkua sekaan ja jätän sitten vaikka kumin polton väliin, jos alkaa tuntua lisäainepullo kalliilta :twisted:
AAMEN!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

no kukin taaplaa tavallaan, eiköhän se oo jokaisen oma asia mihin uskoo ja mitä haluaa kotteroonsa laittaa :D
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Yhdyn kaaran juttuihin , lisä aine hörinät on vain hölmöjen rahastusta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jokainen käyttäköön mitä polttoainetta tahansa ja lisäaineistokoon sen tai ei.

Mutta totuus on;
Ettei bensa E95 tai E98 moottoria voi noin vain muuttaa E85 toimivaksi, ettei koneen toiminta muuttuisi.
Ettei vanha karkaisematon pakoistukan seeti kestä pitkään ilman lisäainetta.

En muista milloin Fordi alkoi karkaista pakoseetin joskus 80 luvulla tai sen lopulla.
Huom! Jos on karkaistu seeti ja vaihdat esim. isomman pakoventtiilin, niin karkaistu osuus poistuu kannesta koneistuksessa -> lisäaineista bensa tai asennuta terässeetirengas pakopuolelle.

Koska aika usein vierailen kansi koneistamossa, niin olen tarpeeksi nähnyt kansia joissa pakoventtiilit ovat kaivautuneet syvälle kanteen kun ei ole käytetty lisäainetta.

PS. onhan tuo E85 / E95 lotraaminenkin hieman kyseenalaista puuhastelua.

http://mgaguru.com/mgtech/engine/ch101.htm

http://www.squarebirds.org/vbulletin/sh ... hp?p=72225
Liitteet
vexh_rec.jpg
0180510303001.png
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin