Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

Tuossa eilen tuli 3 tuntia kontattua ojan penkkaa ja etsittyä irronnutta kapselia. Löytyi kuitenkin lopulta.

Kysymys kuuluukin, millä olette saaneet varmisteltua noitten kokopeittävien kapseleiden kiinnipysyvyyden? Tässä tapauksessa kyseessä on 1964½ Mustang, alkuperäisillä 14" vanteilla ja kapseleilla. (Kaikki on aitoja Ford -osia)

Kapseleissa olevat kynnet ei kyllä mun logiikalla mene vanteessa olevaan uraan, vaan jäävät siitä liian etäälle? Mikä on pielessä? Meneekö pelleilyksi, jos siihen reunaan laittais jotain teippiä(?) "lisähaitaksi", mihin kynnet puree kiinni? Mitään reikiä ei ehjiin kapseleihin ja vanteisiin viitti porata.
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Aja hiljempaa, etteivät kapselit putoa.
Nuo vanhat vanteet ovat niin joustavat, etteivät kapselit pysy niissä kiinni. Tai uuden aikaiset renkaat ovat niin pitävät, että vääntävät vanteet solmuun ja kapselit tippuu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kyllä jossain on ongelmaa, vanteet/kapselit ei yhteen sopivat tms. Mulla nimittäin ongelma päinvastainen, joutuu ihan hampaat irvessä vääntään että saa kapselit irti, ja on annettu slaalomissa monoakin niin että pyörät näyttää kuvissa kaikkea muuta kuin pyöreiltä. Ja on myös ajettu 80mailia tunnissa, eivät irronneet silloinkaan.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

Hmmm.. Onkohan nuo vanteet sittenkään Mustangin? Fordin leimat niissä on. Sitä ulkoreunan huullosta on 20-23 milliä (23 siitä, mihin kapselin reuna vastaa) ja sen jälkeen tulee se ura, mihin kapselin kynnen pitäisi kaiken järjen mukaan mennä. Vaan kun ei mene. Jää muutaman millin vajaaksi. :?

Onko kellään earlyn vannetta, josta vois mitata tuon mitan?
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Mulla on irtovanteita, voin mitata kun pääsen työreissulta kotiin, menee valitettavasti huomisen puolelle.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Grease Monkey
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Huhti 2012, 20:28
Auto: 1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Grease Monkey »

Ei hätä. :) Huominen katsastusreissu on kuitenkin tarkoitus suorittaa trailerilla. Kiitos jo etukäteen!
1964½ Mustang
2004 Crown Victoria Police Interceptor
1960 Cadillac Coupe DeVille
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ville K kirjoitti:Kyllä jossain on ongelmaa, vanteet/kapselit ei yhteen sopivat tms. Mulla nimittäin ongelma päinvastainen, joutuu ihan hampaat irvessä vääntään että saa kapselit irti, ja on annettu slaalomissa monoakin niin että pyörät näyttää kuvissa kaikkea muuta kuin pyöreiltä. Ja on myös ajettu 80mailia tunnissa, eivät irronneet silloinkaan.
Meillä on myös tehty sama huomio -65, ilman työkalua on turha yrittääkkään irti.
Kapselit on tosin -66, mutta samalla periaatteella kiinni ja lujasti.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Jees, nyt sain mittailtua, niin samat 23mm sain.. siitä pinnasta johon kapselin ulkoreuna osuu, siihen mistä ura vanteessa alkaa.
Voiko ne kapseleiden hampaat olla jotenkin taipuneet tms?
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mexico65 kirjoitti: Nuo vanhat vanteet ovat niin joustavat, etteivät kapselit pysy niissä kiinni. Tai uuden aikaiset renkaat ovat niin pitävät, että vääntävät vanteet solmuun ja kapselit tippuu.
Yhdyn Mexicon mielipiteeseen.
Vanhat niitatut vanteet antavat mutkissa periksi ja kapselit irtoavat.
Tämä ei ole mutua vaan ihan omakohtainen kokemus takavuosilta.
Suoraan saa kyllä ajaa niin lujaa kuin laite kulkee ja kapselit pysyvät kiinni.

Pitää ajaa hiljempaa niinkuin Mexico jo totesikin, tai vaihtaa paremmat vanteet.
Uskoisin että kapseleista tuo vaiva ei johdu.
-Jukka-
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Nippuside, rautalanka ja Zeesusteippi lienevät yleisimmät kiinnitysvarmistukset :lol: .

Kyllä noissa harvinaisemmissa kapseleissa on monesti joku varmistus putoamisen varalta
ja tietysti estää/hidastaa pitkäkyntisiäkin.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Slalomissahan näkee varsinkin ES-luokassa, että moni ottaa etupyöristä kapselit pois.
stangrider kirjoitti:Nippuside, rautalanka ja Zeesusteippi, näistä on kilpa-autot tehty.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kai mun vanteet vaan on sitten vielä hyväkuntoiset.. Mutta ei tosiaan kapselit irtoo kuin ruuvimeisselillä reunasta kampeemalla.
Mites nää joilla kapselit irtoo helposti, niin saako ne ihan käsin nyppäämällä irti?
Tuossa rouva-kaaran ottama kuva natikoista.
Liitteet
Natikat 2013 Alastaro 264.jpg
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Late »

Oma muistikuva 69 Mussen orkkiskapseleista vuosien takaa on kanssa sellainen että vahingossa ei irroneet. Ruuvarilla tms piti kammeta vanteesta irti ja ihan orkkiksissa niitatuissa peltivanteissa oli kiinni. Ne kiinnitysklipsithän on ohutta peltiä ja varmasti vääntyvät "löysemmälle" riittävän monen irroituskerran jälkeen. Kannattaa varmaan kokeilla kääntää niitä varovasti ulospäin, sen pitäisi kaiken järjen mukaan parantaa purevuutta.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Arto65FB kirjoitti:Slalomissahan näkee varsinkin ES-luokassa, että moni ottaa etupyöristä kapselit pois.
stangrider kirjoitti:
Mitä noita etukäteen irroittelemaan, lähtevät jos ovat lähteäkseen, kuviakiin taitaa joillain olla....

Sitten noin vakavammin: silloin kun vielä kapsiloita tuli pidettyä, niin oli ainakin tussilla kirjoitettuna sisäpintaan nimi, puhelinnumero ja sana palkkio.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Noissahan on uusinaki tommosta ongelmaa, bullitissahan on suht tuore auto ja vararenkaastaki lähti kapseli (joskus laskin että 5 kapselia lähti takaa-ajossa? ;) )
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin