
tööö
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Asiaan liittyen ihmettelin samaa kun tein omaani sähköt uusiksi 2003/2004 talvella.
Orggistörrät saavat sähkönsä suoraan siltä ratin keskiön kontaktipinnalta ja se alkuperäistöötit SITTEN OTTAVAT JULUMASTI virtaa!
Tööttikäämin vastus on niin pieni että virta (ja teho) kasvavat pakostakin suureksi.
Eli paksut alkuperäiset töötin virtapiuhat eivät ole paksuja vain sattumalta...
Omani kytkin niin että rattikeskiöllä ohjataan vain relettä josta "wägewä elegrisiteetti" sitten pääsee läpi törrille.
Varsinkin tarvikerateissa tuo kontaktipinta on kuormitukseen nähden ihan lapsellinen, ja releen käyttäminen on enemmän kuin suotavaa.
Orggistörrät saavat sähkönsä suoraan siltä ratin keskiön kontaktipinnalta ja se alkuperäistöötit SITTEN OTTAVAT JULUMASTI virtaa!
Tööttikäämin vastus on niin pieni että virta (ja teho) kasvavat pakostakin suureksi.
Eli paksut alkuperäiset töötin virtapiuhat eivät ole paksuja vain sattumalta...

Omani kytkin niin että rattikeskiöllä ohjataan vain relettä josta "wägewä elegrisiteetti" sitten pääsee läpi törrille.
Varsinkin tarvikerateissa tuo kontaktipinta on kuormitukseen nähden ihan lapsellinen, ja releen käyttäminen on enemmän kuin suotavaa.

mul kait orggis ratti tos 65.joo ku ihmettelin et mil hiton periaatteella se toimii ku sitä pientä metalli lätkää johon kait virta tulee nion teipattukki ja mietin et puuttuuko siit jotaki.voikose niin paljon virtaa viedä et mittarin valokki himmenee ku painaa.tuntuu et oikoseen se vetää.törrä ei ainakaan inahtanukkaan jossei jo palanu
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Voit kokeilla säätää sitä orggistörrää. Siinä on kyljessä säätöruuvi, kikka on se että sisällä oleva metallikalvo pitää saada (käämin kärjellä jota säädetään) värähtelemään. Säätö voi olla todella pienestä kiinni.mika kirjoitti:mul kait orggis ratti tos 65.joo ku ihmettelin et mil hiton periaatteella se toimii ku sitä pientä metalli lätkää johon kait virta tulee nion teipattukki ja mietin et puuttuuko siit jotaki.voikose niin paljon virtaa viedä et mittarin valokki himmenee ku painaa.tuntuu et oikoseen se vetää.törrä ei ainakaan inahtanukkaan jossei jo palanu
Eli vaikka ääntä ei kuuluiskaan, niin silti tööttikäämi ottaa täydet virrat.
Jos tuntuu siltä että töötissä vikaa, niin poraa niittaukset vaan auki ja tutki sisältä.
Omien kokemusten mukaan saat kuntoon 99% varmuudella, törrässä kun ei varsinaisesti kuluvia osia ole ollenkaan. Yksi sähköinen kärki tosin löytyy.



Ei nyt vaan olis eksynyt 64½ (generator-laturi) ja 65-66 (alternator-laturi) ratit saman katon alle ihmeteltäviksi? Niissähän on kosketuspinnat erilaiset, eivätkä käy ristiin...mika kirjoitti:.vika löyty....pitkän tappelun jälkeen sain irti koko ratin ja vertasin sitä ostamaani rattiin ja kappas siit uupu yks sisimmäinen pyöreä kosketuspinta siis ratin sisäpuolelta ja ilman sitä keskiö otti maahan ja sen osan sain siit ostamastani ratista.mystinen ois ollu ongelma ilman mallia mut kiitos auttaneille.taas viisaampi jostaki
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****