Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Kyseessä olisi tuo -88 mallin fox thunderi 5.0 efi ja tarkoitus/kannattaako poistaa nuo saastelaitteet, ilmapumppu, putket, egr tukkiminen... Otteessa ei merkintää vähäpäästöinen
Putkisto on niin ahdas rakennelma että tuon päivitys olisi ajankohtainen.
Samalla huomasin moisen oireen kun vaihteen kytkee päälle kuuluu mittaritaulun takaa sihinä? vaihtelevasti riippuen mikä pykälä päällä... alipaine vuoto?
Vaikka otteessa ei lue vähäpäästöisyydestä, katsastuskonttorin tietokoneella se voi lukea! Tuo -88 vuosimalli on siinä rajoilla. Parhaimmat ja helpoin tapa lisätä tehoa sulla on varmaan se pakosarjojen ja putkiston vaihto. Egr-venttiilistä on varmaan monia mielipiteitä, mutta itse tukkisin sen, se paskaa vaan imusarjan!
Aivan niin Tuo ko auto on kahden vuosimallin auto eli alunperin car fax perusteella se on -87 lähtenyt tehtaalta. Tällä hetkellä paikalla olevat putkistot on niin kiinalaistyylisesti toteutettu että hui olkoon. Catitkin on sullottu runkoaisan viereen ja siitä sitten mutkiteltu taaksepäin, kuulee jo kiihdyttäessä tuon ahtaan paikan kammon tunne ja ääni
Otanpa kuvan tässä jahka pääsen auton alle ja täytyypi suunnitella siitä sitten. Tarkoitus on myös päivittää kannet jossain vaiheessa, mutta siitä olikin oma topicci olemassa.
Eihän tämä suoraan musti ole mutta olkoon sitten lähisukulainen
Tää foorumi palvelee hyvin kaikkia jenkkifoordin omistajia, eli turha ukkoslintua on täällä hävetä. Erittäin hieno auto sitäpaitsi!
Asiaan. Eli toi taitaa olla pitkälti samanlainen putkisto mitä ton ajan mustangeissakin, eli neljä kattia? En usko että sitä mainintaa on konttorinkaan tiedoissa, ellei lue papereissa. Eli egr tukkoon, katit mäkeen ja pakosarja sekä putkisto uusiks. Sen lisäks vielä heittää sillä ilmapumpulla vesilintua ja laittaa kylmä pyörä tilalle. Jo luulis tehoa löytyvän.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Ok. Auto on kahdella katilla ja laitan kuvat tuosta hässäkästä tänne hetken kuluttua. Kuinkas tuo egr, ilmapumppu, cat , ym siihen liittyvä olisi hyvä poistaa. Noita putkia kun risteilee sinne tänne... huh huh...
Kieltämättä muutama ihminen on tullu kysymään tuota autoa, ko on hiukan erikoinen pirssi ja ei itsekkään koin montaa tuota kori mallia ole tavannut. Tällaiseen autoon kallistuin kun ei mussea löytynyt sopuhintaista, ehjää,siistiä, kasikoneista. Toki kutvonen olisi myös riitänyt;-) No jospa sellainen joskus löytyisi ja päsee vaihtamaan tuon sellaiseen.
1988 5,0 Tbirdissä pitäsi olla ollut tehtaalta lähtiessään tuplaputkisto, näyttää siis siltä että sun auto on vm 87. Tuo y-putkisto on ihan orkkiksen näköinen, virtaava se ei ole... Mutta ei hätää, foxi kun tuo on niin sinne sopii suoraan Mustangin putkisto, eli vaihtoehtoja on paljon ja hinnoittelu järkevä. Pakosarjat vaan kannattaa vaihtaa Mustin vastaaviin tai tarvikepeltisarjoihin niin sopii H-putki suoraan paikalleen. Fox GT-Mustangin alkuperäiset peltisarjatkin kaikessa huonoudessaan ovat parannus alkuperäisiin valuränneihin verrattuna ja niitä varmaan saa uloskantohinnalla harrastajien autotallin hyllyltä. Takaylitys on Birdissä pidempi, eli parinkymmenen sentin jatkot täytyy Mustin putkiin rakennella, tai esim. Martelius tekee varmasti mittojen mukaan. Tuolta lisätietoa http://www.coolcats.net/modifying/50dualexhaust.html
Kovin suuria muita helppoja tehonlisäyskonteja ei tuosta vakio 5,0:sta oikein ole. Kannet ja nokka on suunniteltu enemmän vääntävää vakiomoottoria ajatellen. Mustangin 5,0HO on monessa suhteessa ihan eri moottori, mm. rullanokka, omat kannet yms. Ja jos saastelaitteet toimii niin ei niiden poistolla tehonlisäyksiä ole käytännössä saatavilla. Ilmapumppu sinänsä on aika turha keksintö ja painonlisä, se poistamalla saa kyllä konehuonetta siistimmäksi ja muutaman kilon painoa pois. Ja katsatuskonttorilta kysymällä tai trafista tilaamalla saa tarkemman tietopaketi autosta, mistä ilmenee mahdollinen vähäpäästöisyys, kannattaa varmistaa etukäteen. Todennäköisempää toisaalta on että 87/88 mallin autossa sitä ei ole, mutta ei se mahdotontakaan ole. Jos ei ole niin putkistomuutos tulee huomattavasti halvemmaksi kun katit voi jättää kaupan hyllylle
Ok. Sen verran tuosta koneesta tiedän että siinä pitäisi olla rullanokka ja rullavipat paikallaan. Kone vääntää kyllä hienosti ja se on sellainen juttu jota itse arvostaa. Mitään varttimaili peliä ei ole tarkoitus tehdä ,mutta sellainen järki päivitys kuitenkin. Läppä kotelokin näyttää olevan jopa 50mm .
Onko sata varmaa tietoa tuon mallin kone tehosta?
Jos siellä rullanokka on niin sittenhän sitä on jo kivasti päivitetty jonkun edellisen omistajan toimesta. Hyvä niin, varmaan tarjoaa lisäpuhtia alkuperäiseen verrattuna. Entistä suuremmalla syyllä kannattaa tehdä kunnolliset putket, vaihdetun nokan kanssa taatusti parantaa hengitystä. Alunperin 87 mallissa on ilmoitettua tehoa 150 hv ja 88 mallissa 155 hv. Ainoa ero vuosimallien välillä on se tuplaputkisto. Tosin voi kyllä olla että se ei 88:kaan ole täys tupla vaan ns cat-back tupla, eli tuon Y:n liitoksen jälkeen haarautuva. Paljon kaikkea kivaa teknistä yms. tietoa löytyy myös osoitteesta www.coolcats.net . Se on fox Mercury Cougareihin keskittyvä sivusto, mutta teknisestihän se on sama auto Tbirdin kanssa.
Jep. Kone tosiaan käy nätisti eikä kolise eikä kilise. Sähköosien päivitykset toi tulosta ja samalla suuttimien puhdistus vei mennessään tuon ontuvan käynnin. Putket kohdalleen niin hengittää tasaisesti sen jälkeen tuollainen y haara oli taannoin omassa 4.6 koneisessa thunderissa ja mutkat suoriksi auttoi paljon.
Onko minkälaisia kokemuksia noihin koneisiin asennetuista msd sytkistä, nykyinen on tuo motoraakile---yhdistettynä msd puolalla (puolapaketissa oli maininta jostain boksista, msd, joka kävisi välijohdolla suoraan msd puolaan.)