

Tässäpä perusohjeet. Ja tämä siis Fordin rattipylväsiin vm 1970 ->, eli rattilukollisiin malleihin, niin Mustangit kuin muutkin.
- Ratti irti, yksi iso mutteri, merkitse teipilla tms. kohta niin saat sen asennettua suoraan samalle kohdalle pooreihin. Varaudu kuvan mukaisella ulosvetäjällä, saattaa olla ratti tiukassa (kuva 1)
- Vikkuviiksi irti, lähtee kiertämällä
- Rattipylvään suojamuovit pois ja moninapaliitin niiden alta irti
- vilkkujen ja töötin katkaisijan kolme ruuvia auki ja katkaisija pois (kuva 2)
- lukkosylinterin irroitus: johto sylinterin kyljestä irti, virtalukko RUN-asentoon, ohuella ruuvarilla tms. lukon lukitustappi (vasemmassa alakulmassa) pohjaan, vedä sylinteri ulos. (kuva 3 ja 4)
Tämän jälkeen näkeekin jo ohjauslukon tapin ja sen mekanismin. Irroittelin siitä päältä vielä ruuvilla irtoavan prikan, jolloin pääsi jo kaivelemaa melko syvältä vanhat kuivuneet rasvat pois. (kuva 5) Sinne sitten vaan reilusti irroitusöljyä (suojaa lattiamatto!) ja sopivillä välineillä kaikki mahdollinen vanha töhkä pois. Samoin virtalukon läpi voi ylösalaisin liruttaa reilusti irroitusöljyä ja pyöritellä sitä edestakaisin avaimella. (kuva 6) Lopuksi virtalukko takaisin paikalleen (RUN-asennossa, varmistu että tappi loksahtaa kiinni) ja sitä kääntelemällä saa liikuteltua sitä ohjauslukon tappia (ja varsinaista virtakatkaisijaa) edestakaisin. Ruiski sinne reilusti uutta rasvaa, itse käytin valkoista litium-spraytä. Varsinaiseen lukkosylinteriin normaalia lukkoöljyä. Sitten vaan rojut takaisin nippuun ja nauttimaan ihan uudella herkkyydellä toimivasta virtalukosta
