Virta- / ohjauslukon huolto

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Virta- / ohjauslukon huolto

Viesti Kirjoittaja Late »

Tulipa taas vastaan pieni huoltokohde, mitä ainakaan minä en ole juuri edes ajatellut aikaisemmin. Kävi nimittäin niin, että peruutin Mercuryn ulos tallista -15 pakkaseen neljäksi tunniksi käyttiksen pajoituksen tieltä. En meinannutkaan saada sitä takaisin talliin kun lukko jäätyi. Eikä suinkaan se tavallinen ovilukko vaan virtalukko :asking02: . Oikein hirvitti voimalla vääntä avainta, ei onneksi hajonnut, oli lähestulkoon "yhtä puuta". Purin sitten rattipylvään ja lukon auki ja löysin sieltä lähinna savea muistuttavaa rasvan ja 40 vuoden lian seosta, piti oikein ruuvarilla rapsuttaa ja WD40:llä pehmentää pois. Itse lukkosylinteriä uittelin WD40:llä ja sieltäkin valui melkoinen määrä umpimustaa kokkareista moskaa. Aikaa meni n. tunti ja nyt lukko toimii yhtä herkästi kuin uusissa autoissa. Suosittelen :idea:

Tässäpä perusohjeet. Ja tämä siis Fordin rattipylväsiin vm 1970 ->, eli rattilukollisiin malleihin, niin Mustangit kuin muutkin.
- Ratti irti, yksi iso mutteri, merkitse teipilla tms. kohta niin saat sen asennettua suoraan samalle kohdalle pooreihin. Varaudu kuvan mukaisella ulosvetäjällä, saattaa olla ratti tiukassa (kuva 1)
- Vikkuviiksi irti, lähtee kiertämällä
- Rattipylvään suojamuovit pois ja moninapaliitin niiden alta irti
- vilkkujen ja töötin katkaisijan kolme ruuvia auki ja katkaisija pois (kuva 2)
- lukkosylinterin irroitus: johto sylinterin kyljestä irti, virtalukko RUN-asentoon, ohuella ruuvarilla tms. lukon lukitustappi (vasemmassa alakulmassa) pohjaan, vedä sylinteri ulos. (kuva 3 ja 4)

Tämän jälkeen näkeekin jo ohjauslukon tapin ja sen mekanismin. Irroittelin siitä päältä vielä ruuvilla irtoavan prikan, jolloin pääsi jo kaivelemaa melko syvältä vanhat kuivuneet rasvat pois. (kuva 5) Sinne sitten vaan reilusti irroitusöljyä (suojaa lattiamatto!) ja sopivillä välineillä kaikki mahdollinen vanha töhkä pois. Samoin virtalukon läpi voi ylösalaisin liruttaa reilusti irroitusöljyä ja pyöritellä sitä edestakaisin avaimella. (kuva 6) Lopuksi virtalukko takaisin paikalleen (RUN-asennossa, varmistu että tappi loksahtaa kiinni) ja sitä kääntelemällä saa liikuteltua sitä ohjauslukon tappia (ja varsinaista virtakatkaisijaa) edestakaisin. Ruiski sinne reilusti uutta rasvaa, itse käytin valkoista litium-spraytä. Varsinaiseen lukkosylinteriin normaalia lukkoöljyä. Sitten vaan rojut takaisin nippuun ja nauttimaan ihan uudella herkkyydellä toimivasta virtalukosta 8)
kuva 1
kuva 1
kuva 2
kuva 2
kuva 3
kuva 3
Viimeksi muokannut Late, 13 Tammi 2013, 17:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Late

-84 Mustang SVO
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Virta- / ohjauslukon huolto

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Hyvä juttu. Nyt otat vielä parit kuvat ja laitat Corraliin, niin saavat nekin lukea, jotka eivät täällä visiteeraa säännöllisesti.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virta- / ohjauslukon huolto

Viesti Kirjoittaja Late »

Yleisön pyynnöstä, muutama kuva lisätty. :wink: Ja lienee nähdään Koraanissakin
kuva 4
kuva 4
kuva 5
kuva 5
kuva 6
kuva 6
Late

-84 Mustang SVO
Vastaa Viestiin