C4-Öljymäärä ym.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

C4-Öljymäärä ym.

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Täyttömäärä kokonasuudessaan? vetolevynpulttien momentti?
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

No voi perseensuti! eikö kellään kokemusta C4-öljytäytöstä?? no jos mä ostan 10 litraa niin aika lähellä varmaan.. no sitten! mistä edullisimmin oikea öljy? eikösse joku F-type ole? Paikallinen Shell 6.50 litra, kalliin oloista, autotarvikkeessa taas ei ollu muutakuin dexronit, Voortin öljystä tietooka,myyvät Mobilia.. Momenttiarvoja luulis myös jollain olevan,kun koneitakin tunnutaan väsäävän.. joo sais ton antiikin vapuks asvaltille :roll:
Mach73
Aktiivi
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mach73 »

Muistelisin kokonaisöljymääräksi n.9 litraa. Kysy lähimmältä Nesteen asemalta olisko niillä ATF-G laatikkoöljyä(vastaa F-typeä). Se kylläkin myydään 20l kannuissa, mutta hinta on jotain alle 4e/litra. Itse laitoin C-kutoseen sellaiset ja tuntui ainakin vielä eilen toimivan.
Hyvä maku suussa...
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jeespoks! pitääpä kysästä tuota.. täytyy myös ottaa tarjouksia noista vauhtikaupoista.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Mach73 kirjoitti: tuntui ainakin vielä eilen toimivan.
Pirkanmaan Paikallis Pussihousu Päässy Paanalle, Perskules.

Eikös Mussseman tehny tästä (siis laatikkoöljy) asiasta viime keväänä tutkimusta, löytyy jostain aiemmasta topicista aika paljonkin tietoa aiheesta.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

janne260 kirjoitti:
Mach73 kirjoitti: tuntui ainakin vielä eilen toimivan.
Pirkanmaan Paikallis Pussihousu Päässy Paanalle, Perskules.

Eikös Mussseman tehny tästä (siis laatikkoöljy) asiasta viime keväänä tutkimusta, löytyy jostain aiemmasta topicista aika paljonkin tietoa aiheesta.
Juuri näin :shock: . Löytyy asiaa enempikin. Tikun mukaan sitä on talven jäljiltä tuullut lisäiltyä, ja rempan yhteydessä uudet öljyt. Rempasta on aikaa usiampi vuosi aikaa eikä muisti riitä :cry: niin pitkälle. Öljyä on löytynyt paikallisesta varaosaliikkeestä suoraan :shock: :shock: hyllystä. Tosimiehet ajelee kyllä tomaatilla, luu ulkona ja toinen ratissa :wink: sitä kun ei tarvi vaihtamiseen.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Minä laitoin ponssen metsäkoneen laatikko öljyä, C4 tomaattii toimii moitettomasi kelissä kuin kelissä, eikä ole edes lauhdutinta öljymäärä riippuu turpaanin koosta 8-10L. Kympin kun varaa niin riittää, ja hintaa oli mitälie maksanut en muista rahallasaa ja hevosella pääsee näin se on nähtävä :wink: tärkeintähän se on että sitä litkua vain saa, Enkä muuten vaihda kun 3vuoden välein.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Nohnii kävin just nostamassa tomaatin paikalle, onneks toi C4 on niin kevyt että helppo yksin laittaa, hallitunkki pohjan alle ja hop ylös.. Jokohan nesteen automaattiöljyn laatu parantunut sitten takavuosien, ennen se haisi jo valmiiksi palaneelta :lol: Hä miksei Rokin maatti lauhdutinta kaipaa? mie iskin toolasen 13x40 senttisen pystyyn.. toi syylärin alaosassa oleva "lämmitin" on ihan turha kesämopiilissa. Ja jos tulee entisen manuaalisen aiheuttamaa vierotusoiretta,käyn ajamassa kaverin wanhalla zetorilla 8) ei oo siinäkään ohojaustehostinta :wink:
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Sen jos tietäisin kyllä kertoisin on ollut koko ajan 6 vuotta ilman lauhdutinta samoin oli FMX ilman lauhtua olisko se tuo mettäkoneen öljy erilaista etä kestäis kuumeetta erilailla en tiijä kerankin näin.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: C4-Öljymäärä ym.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

speedy kirjoitti:Täyttömäärä kokonasuudessaan? vetolevynpulttien momentti?
Täyttömäärät -65, ilmeisesti myös 66 jne.
Mallit:
PCS-E, F, G, J ja M - 7 qts. 25 oz
PCW-j, M, AA, AD ja AF - 8 qts. 27 oz

Öljyn täytön voit tehdä kahdella tavalla, kaataa kaiki kerralla ja huomata, että puolet meni lattialle, tai lisäät öljyt vähitellen esim noin 2 gts. kerrallaan ja välillä konetta käyttäen selaten vaihteisto kaavion läpi parikertaa, kunnes laatikko otta kiinni. Tämän jälkeen alat lisäämään öljyä pienemmissä määrin. Kun laatikossa on niin paljon öljyä, että autolla voi ajaa suorita pienieni koe lenkki pari kilometriä, selaa vaiheistoa. Tarkasta öljypinnan taso vaihde P asennossa lisää tarvittaessa öljyä varovasti ei ylärajaan. Aja koeajolenki niin, että laatikon öljyt lämpiää, käytä kaikkia vaihteita manuaalisesti. Tarkasta öljytaso lisää tarvittaessa.

Koska tämä jälkimmääinen tapa on turhan monimutkainen niin useimmat automaattilaatikon öljyn vaihtajat valitsevat tuon ensimmäisen tavan. Jos valitset ensimmäisen tavan niin öljyn laadullakaan ei ole kovin suurta väliä muuten kuin hinnan suhteen eli halvinta mahdollista ja lähes sopivaa. Pääasiahan on että väri on punaista.

Momenteja:
Vetolevy kampiakseliin 75 - 85 lbf ft (tiiviste liima tai vastaava kierteisiin)
Muista aluskehä vetolevyn ja pultien väliin.
Turbiini vetolevyyn 23 - 28 lbf ft (lukko mutterit nylokit tai litistetyt)

Momentit eivät kaikien mielestä ole tarpellisia. Toinen tapa on vältää niitä ja korjailla tuhoja pari kolme kertaa kesäässä. Sehän käy tosi nopeasti jos on näppärä mies tai nainen kyseessä. Näin homma tulee tutuksi eikä virheitä satu uudelleen korjauksissa niin paljoa ja muutenkin korjaukset sujuu näppärämmin. Päätä itse kumman tavan valitset.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jeespoks! öljylotraamiset on harjoiteltu GM aikoina, ja oikeaoppisesti.

tunnettuahan on että pienet pultit ja ruuvit vedetään liian tiukalle, isommat liian löysälle..

aluskehänkin tiesin hommata, kuulemma sitäkään ei aina hokattu laittaa.

Kiitos avusta,sanoi Aatos kivusta :shock:
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

juu Neste ATF-G on nimenomaan voortin F -luokituksen mukaista. Näin kertoili nesteen tekninen asiakastuki.

Jos lauhduttimen jättää kokonaan pois niin on erinomaisen tärkeää yhdistää lähtö/paluu putkilla toisiinsa. Ei siis tulpata putkia.

Lauhdutin ei toki ole vakioturbiineja käytettäessä pakollinen, mutta laatikon elinikää se joka tapauksessa lisää 100% varmuudella.
Pinnat kuluvat kuumemmassa lootassa nopeammin, eikä liian kuuma öljy voi muutenkaan olla olla optimi voitelun kannalta, tämähän on ihan järkeenkäypää.
Pienillä ajomäärillä kesäautoissa tietenkään ei välttämättä lootan elinikä ehdi tulla täyteen vaikka kuinka "nopeuttaisi kulumista", eli jättäisi jäähdytyksen pois.

Tuo kuuluisa "F-tyyppi" pitää sisällään hieman suuremman kitkakertoimen kuin yleensä autolootien öljyissä on, eli luisto lisääntyy hieman väärällä oljyllä vaikka eroa ei ratin taakse huomaisikaan. Eli kuluminen lisääntyy vrt "oikeaan" öljyyn.
Tiedän toki automaattilootilla ajetun ihan normaaleilla moottoriöljyilläkin, ja loota toimii kyllä ihan normaalisti...tai ainakin tuntuu siltä. :wink:
Kuva
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Oletteko muuten mihin hintaan saaneet noita laatikkoöljyjä? Ostin 20 litraa nesteen atf-g öljyä ja hinta oli 59 €. Mielestäni kohtuullinen hinta moiselle kannulle, varsinkin kun vertaa mihin hintaan muilta merkeiltä löytyi. Tiedä sitten sen laadusta...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Shitback65
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 17:08
Auto: 1965 Mustang Fastback

Re: C4-Öljymäärä ym.

Viesti Kirjoittaja Shitback65 »

Ostin tänään tuon 20L kannun Nesteen ATF-G:tä joka tosiaankin on F-Type öljyä.
Hinta alle 60e, mutta vaativat asiakasnumeron. Voit vaikka kysyä joltain "tutulta" varaosatoimittajalta, voitko hakea sen heidän asiakasnumerolla, jos itse hakee sen ämpärin sieltä, niin eivät lähetä edes pienlaskutus lisää.
Vertailun vuoksi Uspartsissa: Gulf F-Type 10L 130-140euroo
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: C4-Öljymäärä ym.

Viesti Kirjoittaja Late »

Ainakin Tampereen Motonet myy F-type öljyä litran purkeissa 4,90 eur / kpl. Merkki jotakin amerikkalaista, mitä joissain USA varaosakaupoissa näkynyt aikaisemminkin.
Late

-84 Mustang SVO
Vastaa Viestiin