Polttoainelinjat

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja jls »

Olis tarkoitus hitsata sumppu tankin pohjaan ja laittaa sähköinen pumppu tankin viereen. Kannattaako linjat tehdä teräspunosletkusta, kuparista vai jostain muusta?
Linja 8 AN liittimillä ja mahdollinen paluu 6 AN.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mulla on joku kupariputkityyppinen putki. Nyt jos laittaisin, teräspunosletkusta tekisin!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja jls »

Ei oo tarkoitus ajaa kilpaa. Pääosin kadulla työmatkaa, joskus suoralla vähän kovempaa, mutkaan aina hitaasti, muuta ei taidot ja alusta anna myöten.
-65:sen tankissa ei ole pumppua, joten sumpun hitsaan tankin alle ja linja perältä pumpulle tankin kylkeen. En näe syytä tehdä välisäiliötä vaikka hyvähän se varmasti on.

Kun kerran rakentaa, meinasin tehdä noin 600 hevosta ruokkivan, pahan päivän varalle.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

AN 8 syöttölinja ja AN 6 paluulinja. Hyvä tulee myös tarkoitukseen soveltuvalla alumiiniputkella (edullinen), kupariputki samoin. Teräspunosletkua välttäisin ellei se ole Teflon letkua. Tuo "tavallinen" teräspunos hikoilee bensaa läpi eikä ole tavallista kumiputkea pitkäikäisempi (bensalle sopiva).

Hyvin tehty esim. AN 8 linja toimiin hyvin vielä mekaanisella bensapumpulla noin 450-500 hp asti ilman paluu-linjaa. Tosin saahan sähköpumpulla lisää häiriökohtia autoon.

Paras vaihtoehto olisi valmis turvatankki (65 Mustang) jossa olisi nostopumput, painepumppu ja kerääjäsäiliö valmiina tankin sisällä. Hinta on ehkä haittapuoli mutta varmuutta ja turvallisuutta tulisi lisää. Tuohon siten vielä AN 8 syöttölinja ja AN 6 paluu niin taattu riittävyys noin 700 - 800 hp tasolle.
Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa ainakin tiedon vuoksi vilkaista noiden turvatankkien valmistajien sivuja.
Fuel Safe tarjoaa esim. 65 mustangiin valmista sarjaa (vanha pois uusi tilalle) pientä omatoimista rakentamista kuitenkin vaatii.
http://www.fuelsafe.com/
http://www.fuelsafe.com/pdf/mustang.pdf
tai
http://www.atlfuelcells.com/


ATL:llä ei ole Mustangiin tuollaista pulttaa kiinni sarjaa, Muutoin täysin vastaavia tuotteita kuin Fuel Safe:lla

Tuossa vielä tuo minun toteutus, teetin tuon pumppu ja kerääjä hässäkän Suomessa (olisihan sen saanut myös suoraan Fuel Safe:tta).
Linjat syöttö AN 8 teflon + alumiini-, paluu AN 6 teflon + alumiiniputki.
Liitteet
Tankki.jpg
surge_tank_pumps.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja jls »

Homer65 kirjoitti:Mulla on joku kupariputkityyppinen putki. Nyt jos laittaisin, teräspunosletkusta tekisin!!
Miksi Homer? Mitä mä hyödyn teräspunosletkusta verrattuna kupariin? Hintaero ei kunnon liittimillä tehtynä varmaan ole iso, mutta kertokaa nyt muutkin. Ja vinkkejä rakentamiseen otetaan vastaan. Ei jaksais pyörää keksiä uudestaan, kun on pari muutakin projektia menossa yhtä aikaa, niin autoon kuin muuhunkin elämään liittyvää.

Kaara: kiitos hyvästä vastauksesta! Oot ymmärtänyt harrastajapalstan tarkoituksen ehkä paremmin kuin kukaan muu täällä.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Ihan asennuksen helppouden takia, helppo pujotella haluamaansa reittiä ja pystyy tekemään ilman turhia ylimäräisiä liittimiä. Ai niin, nimenomaan teflonista teräspunosletkua!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itsellä tuo letku on ainakin siitä ollut hyvä ratkaisu, että sitä voi siirtää jos suunnitlmat alustassa muuttuvat. putkea ei montaa kertaa taivutella.

Itsellä pumpulta paluu 18psi esi säädöllä, ja an10 linja eteen regulle, josta kahdella AN6:lla kohokammioille. Ei varmasti tarvi, mutta ei tuosta haittaakaan ole. Hinta ero pienempiin marginaalinen, ja Pumpussa ja reguissa nuo linjat usein juurikin AN10:lle, eli ei tarvi speciaali paloja. Noissa kun hintakin aina pompsahtaa jos ei puhuta ihan perus liittimestä (-45 kulmat yms.)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kyllä tuossa putkituksessa tai lekutuksessa kannattaa myös huomioida turvallisuus. Aika paljon olen nähnyt noita bensaa vuotavia autoja.
Vielä kerran noista letkuista oli ne sitten punoskuorilla tai ilman, niin sisävetoa en suosittele koska tihkuu läpi ja koko auto haisee bensalle. Jos sisäkautta veto, niin metalliputkella tai teflon letkulla.

AN6 bensalinjat ovat riittäneet hyvin noin 500 hp rata-autoihin, niin meno kuin paluu puolella. Esim. tuo rata Boss 302.

Minun puolesta vetäkää linjat vaikka 3" putkella / letkulla kunhan ne ei vaan vuoda.

Of topic.
Minulla olisi ylimääräisenä tuollainen Jaz PRO STREET FUEL CELLS 60 litraa + vahhdot (myös uudet vaahdot 60 litraa) tarpeettomana.
Seuraa myydään palstaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Kun nyt autosta on pois koko voimalinja niin nyt olis hyvä hetki päivittää polttoainelinja. Ja tietysti ekologisuutta :shock: silmälläpitäen, linjahan olisi syytä olla viinalle kelpaava, sekun saattaa olla hetkenpäästä varteenotettava vaihtoehto...
Tällähetkellä JAZ-turvatankilta tulee 10mm kupariputki kardaanitunnelissa konehuoneeseen mutta tekis mieli vaihtaa se johonkin toiseen. Alumiini? Teflon? Punos?...
Ehdotuksia.
Siis potilas -67HT
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Make67 kirjoitti:Kun nyt autosta on pois koko voimalinja niin nyt olis hyvä hetki päivittää polttoainelinja. Ja tietysti ekologisuutta :shock: silmälläpitäen, linjahan olisi syytä olla viinalle kelpaava, sekun saattaa olla hetkenpäästä varteenotettava vaihtoehto...
Tällähetkellä JAZ-turvatankilta tulee 10mm kupariputki kardaanitunnelissa konehuoneeseen mutta tekis mieli vaihtaa se johonkin toiseen. Alumiini? Teflon? Punos?...
Ehdotuksia.
Siis potilas -67HT
Alumiini tai teflon parhaat. Huom teflon letkuun omat liittimet, periteiset punosleku AN liitimet ei käy. Alumiini putkeen löytyy myös AN liitimet. Noilla linjolla voit sitten syöttää E85 koneeseen.
Ilmisesti konekin tulee kaipaamaan hieman enemmän menovettä, niin 8 painelinja ja 6 paluulinja jos yleensäkkään paluulinjaa käytät.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mexico65 kirjoitti:
Make67 kirjoitti:Kun nyt autosta on pois koko voimalinja niin nyt olis hyvä hetki päivittää polttoainelinja. Ja tietysti ekologisuutta :shock: silmälläpitäen, linjahan olisi syytä olla viinalle kelpaava, sekun saattaa olla hetkenpäästä varteenotettava vaihtoehto...
Tällähetkellä JAZ-turvatankilta tulee 10mm kupariputki kardaanitunnelissa konehuoneeseen mutta tekis mieli vaihtaa se johonkin toiseen. Alumiini? Teflon? Punos?...
Ehdotuksia.
Siis potilas -67HT
Alumiini tai teflon parhaat. Huom teflon letkuun omat liittimet, periteiset punosleku AN liitimet ei käy. Alumiini putkeen löytyy myös AN liitimet. Noilla linjolla voit sitten syöttää E85 koneeseen.
Ilmisesti konekin tulee kaipaamaan hieman enemmän menovettä, niin 8 painelinja ja 6 paluulinja jos yleensäkkään paluulinjaa käytät.
Tefloniin vois mennä. Minkälaiset liittimet tarvitaan, toisinsanoen mistä letku ja liittimet saa hankittua? Juu, ei ole paluulinjaa, eikä tarkoitus laittaakaan...
Sitten lisäkyssäri. Tossa mun JAZ-tankissa on ns. imuletku tankin sisällä jotain kumia. Onko siitä tietoa että kestääkö alkomahoolia...?
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Performance Fuel Hoses - When Good Hoses Go Bad
Aggressive Fuel Additives And New Lightweight Materials Technology Are Radically Changing The Performance Fuel Hose Market. Here's What You Need To Know


Read more: http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... z2mbLYUrRG

Valveutuneet ralli osakauppiaat myyvät oikeanlaisia polttoaine linjoja ja niiden tarvikkeita.
Joillakin on jo hyllyssä tai tilaamalla.

Jos oikeasti ajattelet E85 käyttöä niin tuossa sinulle sopiva viina tykki.
650CFM Hard Core Gray™ with Black Billet, Aluminum Ultra HP - FOR E85 FUEL ONLY
PART #: 0-80842HB
http://www.holley.com/0-80842HB.asp

Jos olemassa olevien letkujen osalta ei ole tietoa kestääkö E85 poltonainetta niin vaihda letkut.
Liitteet
Holley4.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

fastin 2.0 toimii molemmilla polttoaineilla... Ei tosin omaa kokemusta.
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja jls »

Mä päädyin tefloniin teräspunoksella, kun kaikki sai kätevästi samasta paikkaa ja varmasti yhteensopivat. Meno ja paluu molemmat AN8. Helppo tehdä kaikki samankokoisena.

Liittimiä ja letkua saa esimerkiksi Björk Motorsport Jyväskylässä.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Polttoainelinjat

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Make, pysyykö autosi kaasarilla? Aiotko käyttää mekaanista vai sähköistä gasopumppua? Jos päätät käyttää regulaattoria ennen kaasaria, niin suosittelen käyttämään paluumallin regua ja paluulinja saman kokoiseksi mitä tankilta regulle. Tällöin ei paluu ahdista.

Mitä tulee itse gasolinjaan, niin ennen aikaa kuin edes ajattelin painonsäästöä, niin tehtiin gasolinja haponkestävästä teräspunosletkusta - se kestää kaiken keiton mitä koneelle keksii syöttää.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin