Joo, Olen myös selvitellyt mitä kylmäainetta voisi vanhaan mustin systeemiin laittaa. Monta vuotta tilanne oli se, että kysyit sitten mistä vaan, niin vastaus oli, että järjestelmä pitää modifioida R134:lle, koska R12 ainetta ei enään saanut ainakaan ´virallisesti´. kun kyselin jenkeissäkin autoalan liikkeistä niin vastaus oli aina sama. muutostyö autoon tuntui niin monimutkaiselta ja kalliilta (uusi kompura, letkut, venttiilit, kuivain, ja öljyjen vaihto, tiivisteet ), onneksi ei tullut koskaan tehtyä. R134 kaasun molekyylirakenne on paljon pienempi kuin R12 freonin, joten se tulee vanhan kompuran ja letkujen tiivisteistä läpi, että heilahtaa, vaikka systeemi olis kuinka hyvin kondiksessa. Tämä on ainakin yksi syy, miksi esim kompura pitää vaihtaa.
Nyt sitten viimeisen vuoden aikana on suomalaisille ilmastointialan yrityksille ilmaantunut korvaavia kylmäaineita (isceon ja myös muita vstaavia), joita kylmäkoneasentajat laittavat yleisesti kaiken maailman vanhoihin kylmäkoneisiin (vanhat pakastimet ja jääkääpit ja erityisesti teollisuuslaitteet). Mömmöö tosiaan voi lisätä suoraan vanhan R12 päälle, jos järjestelmässä on vain vajausta. Öljyjä ei tarvitse sen takia vaihtaa, etteikö ne kävisi pariin korvaavan kylmäkoneaineen kanssa. Viime kesänä vaatimalla vaadin, että eiköhän vaihdeta mustiin samalla öljyt kokonaan. Kylmäkoneasentaja kuitenkin sai minut järkiini, kun alettiin miettimään, että millä ihmeellä vanhat öljyt muka saa järjestelmästä pois. Ei käytännössä millään. öljyä on ihan joka paikassa. pitäisi siis huuhtoa jollain liuottimella pois. Miten sitten voit olla varma, että liuotinta ei jää esim lauhduttimen kennoon. Et mitenkään.
Alan miehet siis vaan lisäävät isceonia tai vastaavaa mömmöö R12 järjestelmään (jos systeemi ei vuoda liikaa ja muuten toimii) Öljyjä ei vaihdeta, korkeintaan lisätään jos tarvetta (esim kompura vaihdettu tai kuivain vaihdettu) Kuivain kannattaa ilman muuta vaihtaa, jos järjestelmä on ollut letkut auki pitkään tai tyhjänä pitkään. Ja onhan se muutenkin hyvä vaihtaa, jos ei ole 40 vuoteen vaihdettu.
No oma kompurani viime kesänä vuosi ihan reilusti, joten ilmastointi ei lähtenyt sillä kertaa workkimaan, mutta kohta koitetaan uudestaan isceonilla.
Kaveri laittoi viime kesänä vuosien varrella vajaantuneeseen chevyn systeemiin isceonin mömmön ja hyvin lähti toimimaan. tämä varmisti ainakin minun epäluuloni. Tehossakaan ei ole ainakaan merkittävää eroa.
