Freoni + Ilmastointi

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Freoni + Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Sellaista kysyttävää, että kuinkas kauan Mustangeissa käytettiin ilmastoinnissa freonia??? :? tiedon puutteen vuoksi kysyn ja olisi myös hyvä tietää, että pitääkö mun myös huoltaa sitä ilmastointia säännöllisesti. :( Autohan oli 95' GTS.

Jani
Viimeksi muokannut JaniC, 11 Joulu 2004, 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Ilmastoinnille piisaa kun sitä käyttää säännöllisesti ympäri vuoden.
Kerran vuoteen tai ehkä harvemmin tarkastuttaa nesteet ja vuodot.
Tarpeen vaatiessa täyttö/eri nesteet/kuivaimen vaihto...
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Freoni, eli R12 oli viimeistä vuotta käytössä -91. Sen jälkeen tuli korvaava aine R134a. Jos se toimii, ei ole tarvetta pidellä, jos ei tuu kylmää tarpeeks, lisättävä kylmäainetta ja öljyä. Näitähän ei voi tehdä kotona.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Juu!...Kiitoksia! :wink:

Jani
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Nykyään on monia R12:n korvaavia aineita (esim. Isecon). Jotkut ovat jopa sekoituskelpoisia vanhan R12 kanssa, joidenkin kanssa taas täytyy tyhjätä vanhat pois ja täyttää kokonaan uudella. Eli jos joku väittää että täytyy uusia koko järjestelmä (tiivisteet, kuivaaja yms.) R134:lle sopivaksi, niin kannatta vaihtaa firmaa. Syksyllä täytin Tauruksen systeemin Ylöjärven Instrumenttihuollossa ja maksoi huimat 40 euroa. Hajonta hinnoista on melkoinen, puhelinkierroksella voi tienata hyvän tuntipalkan.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Korvaava aine on Isceon, tulokset ainakin menneisyydessä vaihteli kovin, teho ainakin putoaa r12 verrattuna eikä kompuroiden kestossa ollut hurraamista. jos homma tehdään oikein, on kuivain vaihdettava ja kompura tyhjättävä öljystä, sekä linjat mieluusti huuhdottava. Vanha r12 öljy ja uusi kylmäaine ei aina sovi samaan järjestelmään ja tuloksena on kiinnileikannut kompura.

Nimim. 'useita uusia pumppuja myynyt'
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Ops, ei näköjään kannattaisi ulkomuistista heittää vieraskielisiä sanoja, pieleenhän se meni :oops: Kiitos korjauksesta

Sen verran omaa kokemusta aiheesta Isceon, että Tbirdin pumpussa on kyseinen aine pyörinyt nyt kolmatta vuotta ja toimii niinkuin nyt vaan vanhat Fordin laitteet voi :lol: Tehosta en osaa sanoa mitään suureilla mitattavaa, mutta ei siellä hiki ole helteelläkään tullut. Ainakin tiivisteet tuntuisi kestävän kun ei ole tarvinnut vielä lisäillä ainetta.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Liekkö pitää paikkansa, että Mustangin moottoritilassa jossakin, esim. ilmastointikompurassa, lukee käytetyn kylmäaineen koodi? Joissakin autoissa olen nimittäin nähnyt lukevan. En kylläkään Mustangissa.
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Kyllähän se miun mielestäni pitäis jossain olla ilmastuna..
Jos ei niin sitten arvioidaan sen mukaan millon on autotehty/ilmaskone asennettu.

Ite vaihatin aineet toisiin, olikohan noihin E134.
Uuden kuivaimen kanssa samalla laitatin niin konehuoneeseen tuli tarra joka kertoo aineen vaihtumisesta.

- Sami Partanen .
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Todennäköisesti kaima on saanut ton Isceonin, r134a ei käy vanhan mämmin kompuroihin. Ja tarran tosiaan laittavat, niin muutkin tietää mitä sielä on. Alunperinkin lukee jossain päin konehuonetta, mutta on voinut tarra häipyä vuosien saatossa. Omassa -94 tarra on muovipäreessä, joka on syylärin päällä. Tämä kun on vaihdettu, ei tarraa enää ole. Onneks tuli noita joskus täyteltyä, niin onnistuhan se arvioltakin. Jukalle kiitokset kuivaimen asennuksesta :wink:
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

Omassa -91 Gt:ssä syylärin vieressä olevassa lukkopellissä vielä alkuperäinen tarra tallessa,kesällä täytettiin,löytyi täyttäjältä vielä ns.vanhaa "mömmöä" ja hyvin toimii.
FB69
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Tammi 2005, 16:06
Paikkakunta: Kangasala

kylmäainetta ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja FB69 »

Joo, Olen myös selvitellyt mitä kylmäainetta voisi vanhaan mustin systeemiin laittaa. Monta vuotta tilanne oli se, että kysyit sitten mistä vaan, niin vastaus oli, että järjestelmä pitää modifioida R134:lle, koska R12 ainetta ei enään saanut ainakaan ´virallisesti´. kun kyselin jenkeissäkin autoalan liikkeistä niin vastaus oli aina sama. muutostyö autoon tuntui niin monimutkaiselta ja kalliilta (uusi kompura, letkut, venttiilit, kuivain, ja öljyjen vaihto, tiivisteet ), onneksi ei tullut koskaan tehtyä. R134 kaasun molekyylirakenne on paljon pienempi kuin R12 freonin, joten se tulee vanhan kompuran ja letkujen tiivisteistä läpi, että heilahtaa, vaikka systeemi olis kuinka hyvin kondiksessa. Tämä on ainakin yksi syy, miksi esim kompura pitää vaihtaa.

Nyt sitten viimeisen vuoden aikana on suomalaisille ilmastointialan yrityksille ilmaantunut korvaavia kylmäaineita (isceon ja myös muita vstaavia), joita kylmäkoneasentajat laittavat yleisesti kaiken maailman vanhoihin kylmäkoneisiin (vanhat pakastimet ja jääkääpit ja erityisesti teollisuuslaitteet). Mömmöö tosiaan voi lisätä suoraan vanhan R12 päälle, jos järjestelmässä on vain vajausta. Öljyjä ei tarvitse sen takia vaihtaa, etteikö ne kävisi pariin korvaavan kylmäkoneaineen kanssa. Viime kesänä vaatimalla vaadin, että eiköhän vaihdeta mustiin samalla öljyt kokonaan. Kylmäkoneasentaja kuitenkin sai minut järkiini, kun alettiin miettimään, että millä ihmeellä vanhat öljyt muka saa järjestelmästä pois. Ei käytännössä millään. öljyä on ihan joka paikassa. pitäisi siis huuhtoa jollain liuottimella pois. Miten sitten voit olla varma, että liuotinta ei jää esim lauhduttimen kennoon. Et mitenkään.

Alan miehet siis vaan lisäävät isceonia tai vastaavaa mömmöö R12 järjestelmään (jos systeemi ei vuoda liikaa ja muuten toimii) Öljyjä ei vaihdeta, korkeintaan lisätään jos tarvetta (esim kompura vaihdettu tai kuivain vaihdettu) Kuivain kannattaa ilman muuta vaihtaa, jos järjestelmä on ollut letkut auki pitkään tai tyhjänä pitkään. Ja onhan se muutenkin hyvä vaihtaa, jos ei ole 40 vuoteen vaihdettu.

No oma kompurani viime kesänä vuosi ihan reilusti, joten ilmastointi ei lähtenyt sillä kertaa workkimaan, mutta kohta koitetaan uudestaan isceonilla.

Kaveri laittoi viime kesänä vuosien varrella vajaantuneeseen chevyn systeemiin isceonin mömmön ja hyvin lähti toimimaan. tämä varmisti ainakin minun epäluuloni. Tehossakaan ei ole ainakaan merkittävää eroa.
:D
cougar73
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Heinä 2004, 06:46

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja cougar73 »

Toissa kesänä ihmettelin myös, mitä laittaa -73 kylmäkoneeseen (varmaankin edellinnen mäski R12). iceonia tarjottiin vaihtoehdoksi, mutta mikä mahtaa olla vastaava suva-aine (mitälietarkoittaa)? Jos vaikka nyt ryhtyis toimeen..
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

löytyy korvaava aine Isceon 49, täytön hinta 165e.

Tollasen vastauksen sain eräästä ilmastointi firmasta kun kyselin täyttöä. Tuntuu melko kalliillta. jos tohon hintaan ei sisälly muuta kuin kaasun lisäys niin kannatta varmaan unohtaa? Ei kai toi Isceoni nyt mitään sairaan kallista mömmöä sentään ole? No pitää selvitellä mitä tohon hintaan sisältyy.
cougar73
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Heinä 2004, 06:46

Viesti Kirjoittaja cougar73 »

Jo vain rupes pelittämään. Kotikylältä Riksussa löytyi kylmäkonefirma, jossa homma hoitui hienosti. Isceon49:ä löytyi hyllystä ja täyttömäärä on 30% pienempi kuin R12:ta käytettäessä. Ensalkuun vain ei tahtonut löytyä mistään tietoa tämän kompuran täyttömäärästä ja lopunperin Kajosvaaran Jani sai sen selvitettyä 10 minuutissa soitosta kaiken kiireen keskellä; KIITOSTA vaan Jani.
Ja hintaa toimenpiteelle asentajan mukaan tuli 70-90€, lasku tulee perässä. Hinta sisälsi vielä koko AC-järjestelmän vuotojen tarkastuksen (onneksi niitä ei ollut, JES!!).
Vastaa Viestiin