Foxin jarrupäivitys

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Firebolt kirjoitti:En tiiä, johtuuko asuinkuntani teollisuudesta vai mistä, mutta mulle toi "säästäminen" on vähän kuin osa harrastusta ;) ja itetekemisen tunnehhan on aivan mahtava, eikös? :D

Ja tähäb topikkiinhan on hyvä palata, kun tänne on kerrottu myös se miten rahalla tehään jarrut!
Mun mielestä taas on ihan hemmetin hyvä, että joku miettii uusia, halvempia ratkaisuja esim. just europuolelta, eikä osta samantasoisia kilkkeitä helevetin kalliilla jenkeistä. Euroautoissa nykyään jo paljon isommat levyt kuin foksissa aikanaan, ja painoakin on jo enemmän, niin voi oikeasti jostain pösöstä tai citikasta saada sovellettua 4x108 jakoset kun viittii nähdä vaivaa. En kyllä ymmärrä miksi se pitäis torpata??
Pulttijakohan on murheista pienin tossa kohtaa, mutta 4x108 jakoahan on euroautoissa ainakin juuri fordeissa, pösöissä, citikoissa (ainakin C5) ja vanhemmat audit.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

No okei, jos meinaa viispulttiseks muuttaa, niin ei tollanen setti pahan hintanen ole:
http://www.ebay.com/itm/SN95-FORD-MUSTA ... 903wt_1012

Mutta jos tuo ei ole pakollinen tuo viispulttisuus, eihän sillä ole väliä onko viidellä vai neljällä, vai onko? No, katotaan nyt kuinka käy...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Taaksehhan joutuu tietty sovittelemaan sitte, reiät umpeen ja muotin kanssa viis uutta... Levyjen kanssa joutuu joka tapauksessa säätämään, tekemään kiinnikkeet ym. ja tuo käsijarru on sitten taas vaikea, jos menis tuo automaattivaihteisto vieläkin läpi?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Multa saat lahjoituksena projektiin 2004 farkku mondeon takasatulat, joissa on siis käsijarru samassa, ei oo käkkäri ainakaan ongelmana, vaijerit vaan sopivat jostain kehitellä. Sellaisia itse suunnittelin aikanaan avofoksiin taakse. Siis jos kelpaa.

Ja niinhän noihin eurovehkeisiinkin levyjä sovitellaan taakse, että valkataan sopivan kokoinen levy missä on oikea pulttijako, puretaan rumpujarrukamat pois, ja levy vetarin päälle, suunnitellaan sopiva adapteri, valmistetaan se, hitsataan se akseliin kiinni ja pultataan siihen käsijarrullinen satula, sovitellaan käkkärinvaijerit, tehdään jarruputket ja valmista tuli.
Ei kaikkee tarvi aina ostaa valmiina :wink:
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tuo kyllä kuullostaa asialliselta :) pitääpä kattoa kuinka tuo tuleva autonhaku reissu kehkeytyy, kai sitä voi olla rauhassa armeijassa vaikkei oliskaan viispulttijakoa :D
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kyllä niitä 4x108 jakosiakin vanteita on ihan kivoja, ettei sen takia ainakaan tarvita viittä pulttia kiinnitykseen.

Etujarrutkin menee periaatteessa samalla kaavalla, ainoo tossa foksissa on vaan se napa kun on samaa levyn kanssa, mutta jos joku sorvari osais tehdä navat, niin niihinkin vois sovitella isommat levyt, sitten vaan pultattava adapteri väliin mihin satula kiinni.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja NooB »

Ihan asiallista keskustelua jarrujen parantamisesta. Mullekkin tulee earlyyn budjetti osilla tehdyt jarrut. Ja veikkaan ettei yhtään ole huonommat, kuin kalliit valmiit sarjat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mutta kuten sanottu, katotaan kuinka käy...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Ville K »

kaara91 kirjoitti:Eipä nuo takajarrusetit muutenkaan paljon maxa. Se osaava sorvarikin tekee töitä ja sovitteelee palikoita useamman päivän. Tuossa valmis sarja ilman sitä sorvaria. Ja pysytään aidossa mustangissa ilman mitään eurovoortivirityksiä.
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... ersion-Kit
Ei takapäähän mitään sorvaria tarvittu :wink: jostain 8-10mm latasta noita satulan kannakeita on tehty ja leimallekin kelvanneet kun on asialliset hitsisaumat millä vedetty akseliin kiinni.
Ja mitä väliä sen on minkä osia on käytetty, äkkiä voi kuule tulla paremmatkin jarrut kuin noilla kiteillä. Noihin kun laskee vielä rahdit ja tullit, niin kalliiksi tulee, ja kun oon ymmärtänyt ettei tässä tapauksessa raha kasva puissa, niin kyllä kun itse viittii miettiä ja kehitellä niin saa varmasti ihan hyvät jarrut. Noihin euroautojen satuloihinkin saa parempia paloja, esim. just noi mondeonkin satulat oli käytössä koko mallisarjassa, 1.8:sta ST220:seen.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja NooB »

Niinkuin joku jo aiemmin kertoi. Radalle tarkoitetut palat, nauhat ja nesteet. Eiköhän se riitä pariin ripeään ratakierrokseen kevyellä vakio autolla... Lompakko, kokemus, tieto/taito ratkaisee sitten kun ruvetaan rakentamaan kilpa-autoa.
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja koppa »

Itseä myös kiinnostaa jonkin verran nuo osittain itse tehdyt ns. viritykset:) Foxiin tulee valmiita osia uudemmista mustangeista pienillä sovituksilla sitten joskus, osat suunnilleen jo kasassa:
-96+ mussen hydraulitehostin ja pääsylkky
-97 cobran spindlet
-99+ alumiini 2-mäntäset satulat
hawkin palat
13" cobran levyt
teräspunokset

taakse
tasonsäädin
teräspunokset
-97 cobran taka-akselin myötä sen levyt ja satulat taakse

Kiesille pikkukakkoseen eli puolifoxiin:)

-95+ gt etusatulat omilla muunnospaloilla(pitäis piirtää koneistajalle piirustukset yhdestäkappaleesta tekoon) ja levyt -73 mussen(5pulttiset) napoihin sovitettuna
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

koppa kirjoitti:
Kiesille pikkukakkoseen eli puolifoxiin:)

-95+ gt etusatulat omilla muunnospaloilla(pitäis piirtää koneistajalle piirustukset yhdestäkappaleesta tekoon) ja levyt -73 mussen(5pulttiset) napoihin sovitettuna
Hehe, eipä tarvii piirtää, Jonne uhkas tehdä ne lopputyönä 8)
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Hmm, eipä olis kovin kalliita noi levyt, jos viispulttiseks muuttais...
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... rake-Rotor
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... rake-Rotor

Noi SVO takalevyt ei olis ollenkaan kalliit, niihin vaan värkätä satulat ja kiinnikkeet...

Kai se on jo selvillä mitävarten parin tonnin foxiin ruvetaan tekeen jarruja? :twisted:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ja lähes topikkiin kuuluvana, tuleekohan näissä mukana laakerit jne.? Lukee vaan että pelkkä napa...?
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... h-Abs-Ring
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Foxin jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin