ajettavuus, yliohjautuvuus
-
- Addikti
- Viestit: 259
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 22:04
- Auto: Mustang Gt -95
- Paikkakunta: Vantaa
ajettavuus, yliohjautuvuus
elikkä auto -95 avo. on sfc:tä, putkietukelkkaa ja säädettävää coiloveria.. takana jäykemmät takatukivarret, paremmat iskarit ja steedan jouset.
siltikin auto tuntuu pelottavan yliohjaavalta, mutkaan voit ajaa tajuttoman lujaa mutta auton käytös on äkkinäistä ja todella yliohjaavaa. kaasua jos antaa kesken mutkan tuntuu että perä lähtee välittömästi työntämään autoa poikittain
rengastus on 285/35 18 joka kulmassa. mikä lääkkeeksi? auto on kyllä jämäkkä mutta ei sellainen käteen sopiva.. ennemmin vaikka aliohjaava sopisi mun tyylille.
tälläsiä pohdintoja tänään kun mietin mitä tolle tekis
siltikin auto tuntuu pelottavan yliohjaavalta, mutkaan voit ajaa tajuttoman lujaa mutta auton käytös on äkkinäistä ja todella yliohjaavaa. kaasua jos antaa kesken mutkan tuntuu että perä lähtee välittömästi työntämään autoa poikittain
rengastus on 285/35 18 joka kulmassa. mikä lääkkeeksi? auto on kyllä jämäkkä mutta ei sellainen käteen sopiva.. ennemmin vaikka aliohjaava sopisi mun tyylille.
tälläsiä pohdintoja tänään kun mietin mitä tolle tekis
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ajettavuus, yliohjautuvuus
Onko sulla kuinka kova perä? Jos ei meinaa pidot riittää, sehän pompottaa ja lähtee luisuun. Kaara varmaankin jatkaa tästä, mulla on liian sekava mielentila tommosiin...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: ajettavuus, yliohjautuvuus
Corraliin tein aiheesta jutun, ja alustafaqissa myös mutta lyhyesti, takaa pehmeämmäksi tai edestä kovemmaksi. Rengaspaineellakin voi koittaa jos vähäinen vaikutus auttaa. Takavakaaja ainakin lievemmäksi.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: ajettavuus, yliohjautuvuus
Takapää liian jäykkä!
Poista takavakaaja!
Mitkähän mahtaa olla jousi jäykkyydet edessä / takana, kg/cm tai lbs/inch. Takana on luultavasti liian jäykät jouset.
Perä alas keula ylös, maltillisesti.
Ohjauskulmat?
Renkaat, joo renkaiden leveyksillä voi korjata alustan säätövirheitä.
Coilover, hyvä voit säätää etupään korkeutta, ehkä myös iskunvaimentajaa ja jousien vaihto hieman helpom-paa, jousivalikoima hyvin laaja.
Putkietukelkka OK etupää pysynee ryhdissä.
Takana jäykemmät takatukivarret, paremmat iskarit ja steedan jouset. Tämä ei kerro minulle mitään takapäästä. Mutta liian jäykkä takapää aiheuttaa yleensä yliohjaavuutta.
oversteer corrections.
Loose, rear tires slide out first.
Oversteer can be dangerous, especially at high speeds.
Lower front tire pressure.
Raise rear tire pressure.
Stiffen front shocks.
Soften rear shocks.
Raise front end.
Lower rear end.
Reduce rear track.
Install taller front tires.
Install shorter rear tires.
Install narrower front tires.
Install wider rear tires.
Stiffen front sway bar.
Soften rear sway bar.
More front toe in.
Increase rear toe in.
Reduce front negative camber.
Reduce positive caster.
Stiffen front springs.
Soften rear springs.
May need more rear suspension travel.
Install wider rear wheels.
Use harder front compound if possible.
Use softer rear compound if possible.
Add weight to front of vehicle.
Remove weight from rear of vehicle.
Driver may be going in too deep.
Driver may be getting on the throttle to early.
High Speed. Increase rear wing downforce.
Too much rear brake.
Vehicle slides and is easy to drive at limit but
does not corner to full potential.
Raise front and rear tire pressures slightly.
Suspension may be too soft.
Shocks may be too soft.
Roll centers may be too high.
Lower vehicle.
Tires may be too hard.
Widen track front & rear.
understeer corrections
Push, plowing, front tires slide out first.
Usually slight understeer is safer.
Raise front tire pressure.
Lower rear tire pressure.
Soften front shocks. Stiffen Bump.
Stiffen rear shocks.
Lower front end.
Raise rear end.
Widen front track.
Install shorter front tires.
Install taller rear tires.
Install wider front tires.
Install narrower rear tires.
Soften front sway bar.
Stiffen rear sway bar.
More front toe out.
Reduce rear toe in slightly.
Increase front negative camber.
Increase positive caster.
Soften front springs.
Stiffen rear springs.
May need more front suspension travel.
Install wider front wheels.
Use softer front compound if possible.
Use harder rear compound if possible.
Remove weight from front of vehicle.
Add weight to rear of vehicle.
Drive a different line.
Use weight transfer to your advantage.
High Speed. Increase front wing downforce.
Too much front brake.
Vehicle is TWITCHY at limit and hard to keep
ahead of in the steering department.
Lower front and rear tire pressures slightly.
Suspension may be too stiff.
Shocks may be set too firm.
Tires may be old or hard.
Vehicle may not have enough suspension travel.
Vehicle may have a toe problem front or rear.
Increase negative camber front and rear if possible.
Poista takavakaaja!
Mitkähän mahtaa olla jousi jäykkyydet edessä / takana, kg/cm tai lbs/inch. Takana on luultavasti liian jäykät jouset.
Perä alas keula ylös, maltillisesti.
Ohjauskulmat?
Renkaat, joo renkaiden leveyksillä voi korjata alustan säätövirheitä.
Coilover, hyvä voit säätää etupään korkeutta, ehkä myös iskunvaimentajaa ja jousien vaihto hieman helpom-paa, jousivalikoima hyvin laaja.
Putkietukelkka OK etupää pysynee ryhdissä.
Takana jäykemmät takatukivarret, paremmat iskarit ja steedan jouset. Tämä ei kerro minulle mitään takapäästä. Mutta liian jäykkä takapää aiheuttaa yleensä yliohjaavuutta.
oversteer corrections.
Loose, rear tires slide out first.
Oversteer can be dangerous, especially at high speeds.
Lower front tire pressure.
Raise rear tire pressure.
Stiffen front shocks.
Soften rear shocks.
Raise front end.
Lower rear end.
Reduce rear track.
Install taller front tires.
Install shorter rear tires.
Install narrower front tires.
Install wider rear tires.
Stiffen front sway bar.
Soften rear sway bar.
More front toe in.
Increase rear toe in.
Reduce front negative camber.
Reduce positive caster.
Stiffen front springs.
Soften rear springs.
May need more rear suspension travel.
Install wider rear wheels.
Use harder front compound if possible.
Use softer rear compound if possible.
Add weight to front of vehicle.
Remove weight from rear of vehicle.
Driver may be going in too deep.
Driver may be getting on the throttle to early.
High Speed. Increase rear wing downforce.
Too much rear brake.
Vehicle slides and is easy to drive at limit but
does not corner to full potential.
Raise front and rear tire pressures slightly.
Suspension may be too soft.
Shocks may be too soft.
Roll centers may be too high.
Lower vehicle.
Tires may be too hard.
Widen track front & rear.
understeer corrections
Push, plowing, front tires slide out first.
Usually slight understeer is safer.
Raise front tire pressure.
Lower rear tire pressure.
Soften front shocks. Stiffen Bump.
Stiffen rear shocks.
Lower front end.
Raise rear end.
Widen front track.
Install shorter front tires.
Install taller rear tires.
Install wider front tires.
Install narrower rear tires.
Soften front sway bar.
Stiffen rear sway bar.
More front toe out.
Reduce rear toe in slightly.
Increase front negative camber.
Increase positive caster.
Soften front springs.
Stiffen rear springs.
May need more front suspension travel.
Install wider front wheels.
Use softer front compound if possible.
Use harder rear compound if possible.
Remove weight from front of vehicle.
Add weight to rear of vehicle.
Drive a different line.
Use weight transfer to your advantage.
High Speed. Increase front wing downforce.
Too much front brake.
Vehicle is TWITCHY at limit and hard to keep
ahead of in the steering department.
Lower front and rear tire pressures slightly.
Suspension may be too stiff.
Shocks may be set too firm.
Tires may be old or hard.
Vehicle may not have enough suspension travel.
Vehicle may have a toe problem front or rear.
Increase negative camber front and rear if possible.
Viimeksi muokannut Mexico65, 07 Elo 2012, 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Addikti
- Viestit: 259
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 22:04
- Auto: Mustang Gt -95
- Paikkakunta: Vantaa
Re: ajettavuus, yliohjautuvuus
jep..takarenkaat on kyllä ihan loppu. Aina toi on ollut levoton käyttäytymään, jos vertaa ed. 89 formulaan jäykistetyllä alustalla millä pysty vetää mutkista niin lujaa kun uskalsi (vakio jarrut ja huonot renkaat ja silti jurvassa 1.25 aikoja).. Takapäätä vois talvella pudottaa ja ostaa paremmat renkaat alkuun taakse. Pahimpia on tiukat mutkat pikku vaihteilla, kovat loivat mutkat voi vetää tolla kyllä hirveetä kyytiä
Re: ajettavuus, yliohjautuvuus
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.