Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Ratapäivät ja muut race-henkiset tapahtumat.

Valvoja: Ville K

Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

kaara91 kirjoitti:Tää on taas pelleilyä. Ääntä saa lisää aikaan kun ottaa peltisarjatkin pois. Tehoon nähden pelkillä peltisarjoilla ja oikein mitoitetuilla ja rakennetuilla putkilla alle 110db metelillä koneesta kyllä saadaan yli 95 % tehosta ulos verrattuna mihin hyvänsä avonaiseen viritykseen verrattuna. Jos joku luulee vartin ajan parantuvan putkien poisotolla yli 0,5 sekuntia kannattaa seuraavana vuonna ostaa väljemmät pakoputket, niin saattaa aikakin parantua. Tietävä rakentaja ei muutenkaan aja pelkillä sarjoilla. Kollektorin jälkeen tarvitaan vapareissa poikkeuksetta 1m putkea jotta kaasunvaihto toimisi optimaalisesti, vaikka kone kiertäisikin yli 8000 kierrosta. Ahdetut on sitten erikseen. mutta niidenkin teho perustuu kaikkeen muuhun kuin turhaan lyhennettyihin ja ääntä pitäviin pakoputkiin.
Vai onko joku nähnyt juuriputkilla toimivia formuloita.
Ahti kysyi tätä, koska putkisto on alimitoitettu, eikä ole aikaa tehdä uutta. :uuh:

Futurage voi tähän kommentoida vaikutusta. Paino vaikuttaa ehkä kevyessä autossa enempi kuin virtaus vastus.

Ei kai nyt kukaan kuuvittele että sillä 0,5s lähtee ajasta. :uuh:

Jos putken jälkeen "tarvitaan" metri putkea, niin miksi kiihdytys autoissa ei tätä käytetä. Jonin pitäisi kertoa Poutiaisen Ristollekin tämä. Vaparillahan Ristokin ajaa... :nenu:
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Fastback kirjoitti:
arrakis kirjoitti:
Galaxie61 kirjoitti:on sitte ihan turha katella mitään säätietoja ennakkoon tonne radalle. siellä on vissiin ihan oma ilmasto ja sääjutut.
huittisten tai alastaron ennusteilla ei ole mitään tekemistä virttaalla olevan radan kanssa.
Esim. viime vuonna meni ennustus ihan nappiin.

Mutta ei kai niitä tarvi/kannata kattella, kun täällä jotkut tietää paremmin.
Turha vetää herneitä nenään, nämä meidän ennustukset perustuvat koettuihin säämalleihin ja minun kokemus alkaa vuodesta 1995. Ikävä kyllä viime vuonna ennustus meni nappiin. :? Tosin 1 / 30 ennustuksesta joka menee tasan nappiin Virttaan kankaalla.. Tällä kertaa haluaisin oikein mielelläni ettei ennustus osuisi ees lähelle. Foreca ja ilmantieteenlaitoksen ennusteet ovat erilaiset. Galaxie sanoo siinä asiaa, että rata on Virttaalla, joka liittyi Alastaroon ja sittemmin Loimaaseen. Se radan kanjonimainen lähtöalue tekee kyllä aina ihmeitä sääällä kuin säällä. Mitä olen vuodesta '95 juossut radalla kisoja katsomassa niin ei ole mikään yllätys ettei säätiedote pidä paikkaansa rata-alueen yllä. Myös tumma asfaltti tekee omia nosteitaan rata-alueen yllä. Harrastin monesti sitä, että jos piti kisoihin lähteä ja kelit näytti huonolta, niin puhelinsoitto radalle jollekin tutulle kaverille ja sieltä tieto ajetaanko vai ei. Joskus myös täydellinen hellekeli naapuruskunnissa on tarkoittanut että se ainoa "#¤#¤%R#¤ pilvi joka on alueelle osunut kastelee radan - vähän kuin Ford Korpelan häissä, tietää ken on siellä ollut. Sieltä lanseerattiin myös uusi sananlasku monsuunille "sataa kuin Korpelan häissä", sitä tosin kesti 5 min ja sitten katosi yhtä nopeastio kuin alkoikin...

Tottakai kaikki toivomme ettei Nokian kumppareita tarvita. Sitä vedenpaisumusta riitti ihan tarpeeksi usealle vuodelle. Jos vartin pätkä on märkänä, niin sitä on ihan turha ajaa, se on kuin jäällä ajaisi.
Noup, täällä ei ole palkokasveja nenässä, eikä missään muuallakaan.

Hitto, onpas!

Keittiön pöydällä näyttää lojuvan pussi herneitä. Emäntä oli näemmä ostanut. Vannon, etten tiennyt siitä mitään. :pylly:
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Takavalojen tarkistaja
Addikti
Viestit: 340
Liittynyt: 17 Touko 2005, 17:26
Auto: Joskus sai ajella punaisella HT-66:lla :)
Paikkakunta: Pori

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Takavalojen tarkistaja »

pokkinen kirjoitti:
pokkinen kirjoitti:Terve

Jos jollain on vetokoukku ponissa, tai joku muu viisaampi konsti tiedossa, miten kerhokärry (ponipuoti) kulkee pe tai la. aamu Riihimäeltä Alastarolle,
ottakaapa suoraan yhteyttä minuun vaikka yv tai puh. 0400639779.
Myös paikanpäällä minua hihasta kiinni vapaa-ehtoiset, että saadaan vähän tiskin takana vaihdeltua porukkaa päivän mittaan.

JP
Tilanne muuttui.
Hain kerhokärryn juuri äsken Riihimäeltä eli se on nyt mun pihassa Nokialla.
Onko nyt siis Tampereelta Alastaroon koukullisia autoja menossa , tästä saisi kärryn peräänsä pientä korvausta vastaan.

JP
Onneksi et meinaa ite hankkia sitä Roushiin koukkua, vois olla kärry ja tavarat lie missä :D Ja perässätulijat keräisivät niitä.... Vai mitä luulet... :roll: :lol:
Avatar
pokkinen
Aina äänessä
Viestit: 1178
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 10:18
Auto: Ford Transit
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

Takavalojen tarkistaja kirjoitti: Onneksi et meinaa ite hankkia sitä Roushiin koukkua, vois olla kärry ja tavarat lie missä :D Ja perässätulijat keräisivät niitä.... Vai mitä luulet... :roll: :lol:
Noh eipä tämä juuri diisselimersua kummempi enää ole näillä nykyisillä 450+ cruisailu tehoilla, eli melkein voisi tähän jo koukunkin perään laittaa :twisted:
- Juha -
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Fastback »

arrakis kirjoitti: Noup, täällä ei ole palkokasveja nenässä, eikä missään muuallakaan.

Hitto, onpas!

Keittiön pöydällä näyttää lojuvan pussi herneitä. Emäntä oli näemmä ostanut. Vannon, etten tiennyt siitä mitään. :pylly:
No hyvä. Jotkut vetävät poroja nokkaan... se se vasta on kansallislaji, eihän niitä elä ees kuin poronkasvatusalueella.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

sinne ylemmäs vastaus.
v*ttu nii tiiäki. ei sitä erikseen tarvii mainostaa. :LMAO:

diisseleitä tuli mieleen kun joskus kauan sitten hinasin hajonnutta vanhaa diisselimersua. ukko kerto että olis vähän kiirekkin.
no ei muuta kun mersu narulla galaxieen kiinni ja kiireellä se 20 km kaupunkiin.
perillä tärisevä mersukuski irrotti narua ja kun oli irti saanu niin kysyin että eikös käynykki äkkiä, ei ookkaan vissiin nokimopo ikinä menny noin kovaa maantiellä.

turpaan olis varmaan tullu mutta juoksin autoo ympäri nopeemmin. :mrgreen:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa... ;)
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Ahti kirjoitti:Joo no mullakin on aika vaiheessa vielä.. Traileri ja vetoauto puuttuu, pitäs varmaan alkaa huomenna jostain kyselemään.

Asensin crank triggerin ja nyt sytkä on ns. jotain sinne päin tai siis se toimii mutta oikeat ennakot on hakusessa. Kun eihän tuossa pystynyt pitämään pointeria enää, nyt on sellanen rautalankapointter.

Venttiilikoneisto päivitys piti kansa tehdä, hain jo Tepolta vähän osiakin. No onhan tässä vielä aikaa.. :roll:

Niin ja siksi kysyin sarjoilla ajamisesta kun toi putkisto on sama mikä oli autossa v. 2004 kun sen ostin ja se on mitoitettu 289 koneelle. Se ja huonot pakosarjat :evil:

Siis mitä mitä ? Pelkillä sarjoilla saa ja on jopa suositeltavaa ajaa ! Peltorit tai kädet korville jos ei korvat kestä kasin karjuntaa.
Kyseessähän on kiihdytysajo jossa osa nautinnosta tulee nimenomaan äänimaailmasta. Eihän oikeissa kisoissakaan ajeta putket ja vaimentimet kiinni.
Natikoissa ei ole kuin muutama auto joka ajaa putket auki ja oikeissa kisoissahan kaikki kymmenen kertaa tehokkaammatkin/ äänekkäämmätkin laitteet päästävät koko viikonlopun pelkillä sarjoilla.Nämä tuovat sitä oikeaa fiilistä. :D Ja siellähän onkin lähetys/ratamiehistöllä peltorit päässä.

Mulla oli fjytyyrässä viime kesänä bulletit kiinni vain sen takia että ruuvasin ne jo tallilla kiinni, ajoin niillä Alastaroon, siellä Natikat ja takaisin Tampereelle.
Fiiliksestä oli kyllä dragstripillä aika iso osa pois kun kasi ei karju samalla tavalla jalkojen juuressa. :x

Mitähän oikeat kisatkin olisivat jos kaikki äänet olisivat alle ns.virallisten desibelirajojen.Ou nou.Kiihdytysurheilu / Natikat ei edusta samaa kesätapahtumatyyppiä kuin esimerkiksi Hiltulan Hiljentymisretriitti, Seinäjoen Suviseurat tai Tuusulan Turvallisuus ja Yleinen Hissuttelu - tapahtuma. :roll:

Kädet tai peltorit siis mukaan jos äänet tuntuvat liian kovilta :D .
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Futurage »

kaara91 kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Tää on taas pelleilyä. Ääntä saa lisää aikaan kun ottaa peltisarjatkin pois. Tehoon nähden pelkillä peltisarjoilla ja oikein mitoitetuilla ja rakennetuilla putkilla alle 110db metelillä koneesta kyllä saadaan yli 95 % tehosta ulos verrattuna mihin hyvänsä avonaiseen viritykseen verrattuna. Jos joku luulee vartin ajan parantuvan putkien poisotolla yli 0,5 sekuntia kannattaa seuraavana vuonna ostaa väljemmät pakoputket, niin saattaa aikakin parantua. Tietävä rakentaja ei muutenkaan aja pelkillä sarjoilla. Kollektorin jälkeen tarvitaan vapareissa poikkeuksetta 1m putkea jotta kaasunvaihto toimisi optimaalisesti, vaikka kone kiertäisikin yli 8000 kierrosta. Ahdetut on sitten erikseen. mutta niidenkin teho perustuu kaikkeen muuhun kuin turhaan lyhennettyihin ja ääntä pitäviin pakoputkiin.
Vai onko joku nähnyt juuriputkilla toimivia formuloita.
Ahti kysyi tätä, koska putkisto on alimitoitettu, eikä ole aikaa tehdä uutta. :uuh:

Futurage voi tähän kommentoida vaikutusta. Paino vaikuttaa ehkä kevyessä autossa enempi kuin virtaus vastus.

Ei kai nyt kukaan kuuvittele että sillä 0,5s lähtee ajasta. :uuh:

Jos putken jälkeen "tarvitaan" metri putkea, niin miksi kiihdytys autoissa ei tätä käytetä. Jonin pitäisi kertoa Poutiaisen Ristollekin tämä. Vaparillahan Ristokin ajaa... :nenu:
Näistä on tällä foorumilla turha huudella ja kinastella. Tieto perustuu kirjoitettuun tekstiin ja käytännön kokeisiin. En väitä enkä piittaa miten jonkun auto toimii, mutta vapareiden kaasunvaihto perustuu ejektorilla toimivaan pakosarjaan. Se että joku on ajanut jonkun ajan tai nopeuden jollakin kombolla, ei tarkoita että se on maailman paras ratkaisu. Moottorin rakentaminen perustuu useiden, ERITTÄIN valittujen komponenttien yhteen sopivaan tulokseen, jolloin jokaisella osalla on ratkaiseva merkitys lopputulokseen. Jos joku ajaa ilman kollektoreita ja toinen niillä, niin suoraan sanoen v... se mulle kuuluu. Ei nää oo yksiselitteisiä asioita, joku moottori toimii noin paremmin, mutta varmasti sekään ei tehoiltaankaan välttämättä ole paras mahdollinen vaikka hyviä aikoja ajaakin. Yleensäkin ääneen perustuva teho näillä foorumeilla näyttelee suurinta osaa, kun moottorin virityksestä on kysymys. Tietysti poikkeuksiakin löytyy, mutta niistä ei täällä foorumilla liiemmin huudella.
Heh. 33 vuoden aktiivisen harrastamisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen että ilman putkia on kisoissa kivempaa !
Teoriaa asiasta on tullut luettua paljon. Mulla käytännössä mulla ainakin parhaat loppunopeudet ovat tulleet kun kollektorin jälkeen on tollanen 30 cm pätkä 3" putkea, näin on myös Suuressa Maailmassa yleisimmin todettu.Ainakin näissä normi teholuokissa ( alle 700 heppaa esim).
Tämä perustuu siinä tumpissa tapahtuvaan imuun joka imee sylinteritä tyhjiksi.

Mulla putket painaa 40 kg. Syyt ilman putkia ajamiseen ovat fiilis, painonpudotus ja arvioitu pieni teholisä. Dynoissa ajetaan samoja tehoja 600 hepan luokassa täydellä tupla 3" putkistolla kuin pelkillä peltisarjoilla, mutta oma arvioni on että esim. oma auto kulkee pari kymppiä nopeammin ja 2-4 kmh loppunopeutta enemmän peltisarjoilla + 30 cm putkitumpeilla.

Mulla 3" tuplaputkisto H-putkella, kulkee suorana taka-akselin alapuolella, ennen takapuskuria "läpinäkyvät" 3" Simonsin hyvin vaimentavat noin 50 cm pitkät ja 20 cm leveät ovaalipöntöt. Maantieajossa ei sitten kuulu pakoääntä juuri lainkaan.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Antti66HT kirjoitti:Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa... ;)

tais käydä niin että se olen minä joka liftailee kyytiä radalle.
tai jos huomenna tulee osia niin... 8)
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Galaxie61 kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Poikkeuksellisesti musse jo keskiviikko iltana valmiina koitokseen. Yleensä on tässä vaiheessa vielä tehty ostoslistaa ja suunniteltu. Tällä kertaa autoon on lähinnä lisätty painoa... ;)

tais käydä niin että se olen minä joka liftailee kyytiä radalle.
tai jos huomenna tulee osia niin... 8)
Että vähän niin kuin tiukille menee. ;) Toivotaan että osat tulee.
Takavalojen tarkistaja
Addikti
Viestit: 340
Liittynyt: 17 Touko 2005, 17:26
Auto: Joskus sai ajella punaisella HT-66:lla :)
Paikkakunta: Pori

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Takavalojen tarkistaja »

pokkinen kirjoitti:
Takavalojen tarkistaja kirjoitti: Onneksi et meinaa ite hankkia sitä Roushiin koukkua, vois olla kärry ja tavarat lie missä :D Ja perässätulijat keräisivät niitä.... Vai mitä luulet... :roll: :lol:
Noh eipä tämä juuri diisselimersua kummempi enää ole näillä nykyisillä 450+ cruisailu tehoilla, eli melkein voisi tähän jo koukunkin perään laittaa :twisted:
Älä ny viitti.... :|
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Jos mielesi tekee hengailemaan Natikoihin muulla kuin Nissanilla niin tässä vinkki:

Lainataan 6-hengen lauluauto "hyviin ja tuttuihin käsiin" Natikoihin. Noudettava pe virka-aikana Riiihimäeltä. Kysessä alle 40tkm ajettu Merc Cougar '78, tavaratilaa riittävästi ja tosiaan 6 hlö mahtuu mukaan. Omakustanteiset kulut eli bensat jne.

Kyseessä ei ole kilpa-auto :LMAO:
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Jukka »

GT-350 kirjoitti:Jos mielesi tekee hengailemaan Natikoihin muulla kuin Nissanilla niin tässä vinkki:

Lainataan 6-hengen lauluauto "hyviin ja tuttuihin käsiin" Natikoihin. Noudettava pe virka-aikana Riiihimäeltä. Kysessä alle 40tkm ajettu Merc Cougar '78, tavaratilaa riittävästi ja tosiaan 6 hlö mahtuu mukaan. Omakustanteiset kulut eli bensat jne.

Kyseessä ei ole kilpa-auto :LMAO:
Ilmosta jäi enää puuttumaan että Cougarissa on laulettu vain lastenlauluja.. :LMAO: :LMAO: :LMAO:
-Jukka-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford Nationals 2012 - virallinen keskusteluosio

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Futurage kirjoitti:Mitähän oikeat kisatkin olisivat jos kaikki äänet olisivat alle ns.virallisten desibelirajojen.Ou nou.Kiihdytysurheilu / Natikat ei edusta samaa kesätapahtumatyyppiä kuin esimerkiksi Hiltulan Hiljentymisretriitti, Seinäjoen Suviseurat tai Tuusulan Turvallisuus ja Yleinen Hissuttelu - tapahtuma. :roll:
Jaa-a, miltähän kuulostaisivat. Oikeissa kisoissa ajetaan vaimennetuilla autoilla, vain meidän päivillä katsotaan noita vaimentamattomia näin läpisormien. Tässä huomaa myös sen, että markkinamies sanoo, että ihan sama millä ajat ja se suorittava osa sanoo, että ehdottomasti vaimentajat. Kuten sanottua, tänä vuonna en stripillä patsastele, joten minulla on ihan sama vaikka nitrodragsterilla siellä ajavat.

http://www.fhra.fi/fi/drag+racing/saannot/

FHRA tekniset yleissäännöt:

STREET:
"PAKOPUTKISTO
Äänenvaimennus pakollinen max. 110 dBA. Katso Tekniset Yleissäännöt 1:3 ja 1:3.1."

OUTLAW (ihan oikea kisaryhmä):
"PAKOPUTKISTO
Äänenvaimennus vaaditaan, maksimi 120 dBA. Taipuisat pakoputket kielletty (1 joustonivel
sallitaan). Jos pakoputkisto kulkee jarruvarjon, sen remmien tai kiinnityspisteen
läheltä, tulee varjopaketin ja sen liinojen olla palamatonta materiaalia. Katso Tekniset
Yleissäännöt 1:3, 4:8."

SST (Super Street koppiautot - lähellä katuautoja, kiinteä 10.90s indexi), eli aika lähellä esim. Futuragen autoa.
"PAKOKAASUJÄRJESTELMÄ
Äänenvaimennus vaaditaan, maksimi 95 dBA. Katso Tekniset Yleissäännöt 1:3, 1:3.1."

Stocki ryhmissä sama 95 db ja siellä on oikeasti nopeita autoja.

Mitä tähän yleiseen liirumiin tulee, niin ei auto putkistoa kaipaa, se on vain tukko. Futuragen kaltaiset collector extensionit ovat varmasti katuautoihin ihan paikallaan, silloin kun pakoputkisto ei ahdista ja kaasu poistuu niin erityisesti kaasariautoissa pitää yleensä karputraattorin suuttimia suurentaa sillä menee muuten laihalle ja suorituskyky heikkenee. Nelitahti kone ei rallimiesten vastapainetta kaipaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin