Ahti kysyi tätä, koska putkisto on alimitoitettu, eikä ole aikaa tehdä uutta.kaara91 kirjoitti:Tää on taas pelleilyä. Ääntä saa lisää aikaan kun ottaa peltisarjatkin pois. Tehoon nähden pelkillä peltisarjoilla ja oikein mitoitetuilla ja rakennetuilla putkilla alle 110db metelillä koneesta kyllä saadaan yli 95 % tehosta ulos verrattuna mihin hyvänsä avonaiseen viritykseen verrattuna. Jos joku luulee vartin ajan parantuvan putkien poisotolla yli 0,5 sekuntia kannattaa seuraavana vuonna ostaa väljemmät pakoputket, niin saattaa aikakin parantua. Tietävä rakentaja ei muutenkaan aja pelkillä sarjoilla. Kollektorin jälkeen tarvitaan vapareissa poikkeuksetta 1m putkea jotta kaasunvaihto toimisi optimaalisesti, vaikka kone kiertäisikin yli 8000 kierrosta. Ahdetut on sitten erikseen. mutta niidenkin teho perustuu kaikkeen muuhun kuin turhaan lyhennettyihin ja ääntä pitäviin pakoputkiin.
Vai onko joku nähnyt juuriputkilla toimivia formuloita.

Futurage voi tähän kommentoida vaikutusta. Paino vaikuttaa ehkä kevyessä autossa enempi kuin virtaus vastus.
Ei kai nyt kukaan kuuvittele että sillä 0,5s lähtee ajasta.

Jos putken jälkeen "tarvitaan" metri putkea, niin miksi kiihdytys autoissa ei tätä käytetä. Jonin pitäisi kertoa Poutiaisen Ristollekin tämä. Vaparillahan Ristokin ajaa...
