Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Ratapäivät ja muut race-henkiset tapahtumat.

Valvoja: Ville K

Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Mulla ei pysynyt Hallissa 4.vaihde päällä ja autossa on voimansiirron värinää.
Kardaani on Strangen 3" kromimolytuote, pituus 123 cm.

Kysyin Strangelta äsken mikä on kardaanini kriittinen pyörimisnopeus ja vastaus oli 7900 rpm.
Hallissa kardaani pyöri 8900 rpm.

Miedonnan perävälitystä lukuihin 3,55 - 3,7 ja pystyn silloin ajamaan maaliin viitosella jolloin maaliviivalla on noin 10 % enemmän voimaa kuin nyt. Samalla kardaanin kierrosluku tippuu alle kriittisen.

Voi olla että tilaan kuitenkin uuden jordaanin varmuuden vuoksi.

Aika yllättäviä juttuja tulee vastaan...onneksi ei kuitenkaan vatsaan tai vatsan alle, kuten esimerkin jordaania pystyyn jonnekin peräaukon tienoille. :shock:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

näin aika läheltä kun kyseisestä autosta paukahti alukardaani viivalle poikki.
voihan niitä tietenki olla vahvempiakin olemassa.

mun mielestä alumiini ei ole ehkä ihan paras aine jos ajetaan manuaalilla varttimailia.
voin olla kyllä väärässäkin.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Sport 65
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9"
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Sport 65 »

Kyllähän alukardaania käytetään pro modeissakin, pitäisi kyllä kestää. Hinta voi kunnon alujordaanissa tietysti pompata, mutta kannattaa varmaan selvittää.
Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kun hankin oman kardaanin, niin tilauksessa ilmoiteltiin koneen teho, vaihteiston välitykset, perän välitys, rengaskoko ja kardaanin pituus.
Näiden tietojen perusteella toimittaja toimitti juuri oikeanlaisen kardaanin. Ei värise vaikka pyörii +8000 rpm.
Kardaani on 4" alumiini noin 52" pitkä -> kriittinen nopeus 8455 prm.

http://www.markwilliams.com/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Sport 65 kirjoitti:Kyllähän alukardaania käytetään pro modeissakin, pitäisi kyllä kestää. Hinta voi kunnon alujordaanissa tietysti pompata, mutta kannattaa varmaan selvittää.
MW alukardaanit kestävät. Heidän 4" alukardaani oli heidän valinta 1300 hv / 1700 kg autolle kilpakäyttöön MANUAALI vaihteistoiselle katiskalle. Hinta on hieman eri mitä ford racingin alujordaanissa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

hö, ostin talvella tommosen kuitusen. Köyhällä ei o varaa ostaa halpaa. Koe ponnistetaan kesällä. Pitäis olla kevyempi muulle voimansiirrolle kun joustaa vähän. 52", 3.75" paksu , 9600 rpm. Ei muuten tappi paljoa painanut. ( säästin rahdeissa ;) )
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Pitäsköhän joskus vaihtaa toi orkkis -68 kardaani johonkin hitekkiin :roll:
Vaihdoinhan mä sinne uudet ristikot joskus 2005.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Kiitti vinkeistä ja kommenteista.

Olen ollut yhteydessä Dennys Driveshafts - firmaan.
Suosittelivat siellä 4" alukardaania, hintaa 775 USD.

Usassa useampikin paja tasapainottaa kepit jopa 10 000 kierroksella....kyllä siinä jotain eroa on pakko olla kotimaiseen 1400 rpm "hi-speed"-painotukseen.

Vaihdan talvella viimeistään välityksen miedompaan, 3,5 -3,7. Silloin voin ajaa maaliin maililla viitosella ja kardaanin nopeuskin laskee.

Toi kuitukeppioptio pitää vielä tsekata !
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Ahti kirjoitti:Pitäsköhän joskus vaihtaa toi orkkis -68 kardaani johonkin hitekkiin :roll:
Vaihdoinhan mä sinne uudet ristikot joskus 2005.
mulla on -61.
ristikot on kyllä uudemmat kun sulla. :lol:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Antti66HT kirjoitti:hö, ostin talvella tommosen kuitusen. Köyhällä ei o varaa ostaa halpaa. Koe ponnistetaan kesällä. Pitäis olla kevyempi muulle voimansiirrolle kun joustaa vähän. 52", 3.75" paksu , 9600 rpm. Ei muuten tappi paljoa painanut. ( säästin rahdeissa ;) )
uskallatko kehua että mitä tuli maksamaan ?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Fastback kirjoitti:MW alukardaanit kestävät. Heidän 4" alukardaani oli heidän valinta 1300 hv / 1700 kg autolle kilpakäyttöön MANUAALI vaihteistoiselle katiskalle. Hinta on hieman eri mitä ford racingin alujordaanissa.
Kiireessä kun kirjoittaa niin kaikenlaista unohtuu, täsmennetään lisää. Tiedot MW:lle olivat seuraavanlaiset
Paino 1700 kg, 1300hv/950lb-ft eli n. 1300 Nm, 4.11 rattaat, 0,64 perävälitys, maksimikierrosluku moottorille 6500 rpm, jordaanin mitta 58,85", varttimailia, katuajoa ja huippunopeutta +200 mph. Kriittinen nopeus 10.200 rpm.

Vastaus tuli.

"My 4" aluminum shaft part #39550 @ $760.00 would be great for what you are doing, it will hold the power and weight with no problem." Mark Williamsin kaveri kertoo osanumeron tarkkuudella mitä tarvittiin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

en nykyisellä kokoonpanolla tarvii mitään erikoiskardaania. mutta tuli vaan mieleen että mahtaako akselin pituus vaikuttaa noihin maksimi kierroksiin.
oman auton kardaani kun oli lähempänä puoltatoista metriä kun metriä.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Galaxie61 kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:hö, ostin talvella tommosen kuitusen. Köyhällä ei o varaa ostaa halpaa. Koe ponnistetaan kesällä. Pitäis olla kevyempi muulle voimansiirrolle kun joustaa vähän. 52", 3.75" paksu , 9600 rpm. Ei muuten tappi paljoa painanut. ( säästin rahdeissa ;) )
uskallatko kehua että mitä tuli maksamaan ?
Reilun tonnin pietihän se oli. taalan kurssi oli tosin syksyllä vielä hieman suotuisampi. Otin samaan syssyyn MW:n u-pultit ristikoille.
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja 91GT »

aihetta hipoen kysäisen tämmöistä kardaanin tasapainotukseen liittyen. voiko olla että ford racing kardaani kuuluu olla tälläi painotettu? tuonnehan menee alu pellin reunojen alle kuraa vaikka kuinka. eikä ole kauaa tasapainossa jos on nytkään. mun silmään näyttäis kesken eräiseltä. että kuuluis olla vaan tuommoiset pyöreät nappulat eikä tommosia kauheita pellin läpysköitä? mutta miten mahtaa olla?


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Vielä tuohon staattisen ja dynaamiseen painotukseen liittyen:

Staattinen painotushan tarkoittaa koko kappaleen tasapainoa.Tämän voi suorittaa itsekin kun valmistaa sopivan laitteen. Valmistetaan 2 kpl herkästi laakeroitua pukkia joissa kummassakin 2 pyörää.Akséli lepää näiden pukkien päällä.Maan vetovoima vetää akselin raskaimman kohdan maata kohti. Tämä on siis se helppo, halpa ja yksinkertainen tapa. Akselille annetaan pikkaisen pyörimisnopeutta kädellä pyörittämällä.

Kehittyneempi ja teknisempi tapa on dynaaminen tasapainotus.Tässä akselin molemmat päät painotetaan koneessa.Kone mittaa molempien päiden tasapainon erikseen.Akseli pyörii tietyllä nopeudella, esim. kardaaneista puhuttaessa esim. 700 tai 1400 rpm Suomessa.

Nyt tulee tämän topicin ydin. Jos kardaania pyöritetään painotuksessa vain se 1400 rpm ja se auton alla pyörii vaikkapa 8900 rpm niinkuin mulla Hallissa niin tämä' 1400 rpm ei riitä vaikka kyseessä onkin dynaaminen painotus. Mitäs sitten jos kardaanissa onkin keskellä epätasapainoa ? Tämä ei näy vielä välttämättä dynaamisessa 1400 rpm painotuksessa jossa vain molemmat päät painotetaan, mutta kardaani voi alkaakin värisemään korkeilla kierroksilla.

Ilmiöhän korostuu tietysti vielä huikeasti jos mennään yli kriittisen pyörimisnopeuden. Mulla on Strangen 3" 123 cm pitkä CrMo putki ja siinä on kriittinen 7900 rpm.

Kun vaihdoin tähän kardaaniin ristikot ja yoken painotutin sen Suomessa 1400 kierroksella. Ei ihme että täristää ja 4 pamahteli pois päältä Hallissa.

Seuraava putki tulee sellainen että kriittisessä on varaa ajaa lujempaa kuin auto kulkee.Tasapainotus USA:ssa 9000 kierroksessa. :x
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Vastaa Viestiin