Vielä tuohon staattisen ja dynaamiseen painotukseen liittyen:
Staattinen painotushan tarkoittaa koko kappaleen tasapainoa.Tämän voi suorittaa itsekin kun valmistaa sopivan laitteen. Valmistetaan 2 kpl herkästi laakeroitua pukkia joissa kummassakin 2 pyörää.Akséli lepää näiden pukkien päällä.Maan vetovoima vetää akselin raskaimman kohdan maata kohti. Tämä on siis se helppo, halpa ja yksinkertainen tapa. Akselille annetaan pikkaisen pyörimisnopeutta kädellä pyörittämällä.
Kehittyneempi ja teknisempi tapa on dynaaminen tasapainotus.Tässä akselin molemmat päät painotetaan koneessa.Kone mittaa molempien päiden tasapainon erikseen.Akseli pyörii tietyllä nopeudella, esim. kardaaneista puhuttaessa esim. 700 tai 1400 rpm Suomessa.
Nyt tulee tämän topicin ydin. Jos kardaania pyöritetään painotuksessa vain se 1400 rpm ja se auton alla pyörii vaikkapa 8900 rpm niinkuin mulla Hallissa niin tämä' 1400 rpm ei riitä vaikka kyseessä onkin dynaaminen painotus. Mitäs sitten jos kardaanissa onkin keskellä epätasapainoa ? Tämä ei näy vielä välttämättä dynaamisessa 1400 rpm painotuksessa jossa vain molemmat päät painotetaan, mutta kardaani voi alkaakin värisemään korkeilla kierroksilla.
Ilmiöhän korostuu tietysti vielä huikeasti jos mennään yli kriittisen pyörimisnopeuden. Mulla on Strangen 3" 123 cm pitkä CrMo putki ja siinä on kriittinen 7900 rpm.
Kun vaihdoin tähän kardaaniin ristikot ja yoken painotutin sen Suomessa 1400 kierroksella. Ei ihme että täristää ja 4 pamahteli pois päältä Hallissa.
Seuraava putki tulee sellainen että kriittisessä on varaa ajaa lujempaa kuin auto kulkee.Tasapainotus USA:ssa 9000 kierroksessa.
