Earlyn etujouset

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja sakke »

Minkäslaisilla raudoilla arvon kerholaiset olette poistelleet ja takaisin asetelleet etujousia. Itse sain vanhan jousen pois Shop Manualin erikoistyökalun halvalla kopiolla.Lue: tehty raudoista mitä romukopasta löytyi. Olikin sitten liian heppoinen uutta jäykempää jousta kokoon puristellessa.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tätä vinkkiä ei sitten voi kenellekkään suositella, on ns. omalla vastuulla. Mulla oli sama ongelma reilu vuosi sitten, vanhat lähti helposti pois paikoiltaan, mutta uusia ei saanut paikalleen edes sellaisella sisäpuolisella jousipuristimella.
Asiaa auttaa vähän kun purkaa sen jousitornin sivulla olevan levyn pois edestä, ei tarvi ihan niin nippuun puristaa jousta, itse kävin työkaverin modernilla puristimella painamassa jouset nippuun, otin mitan kuinka lyhyeksi se on saatava, sitten laitoin kolme pikalukituksella olevaa liinaa jousen ympäri, jouset kotiin ja paikalleen, ja varovasti liinoja löysemmälle ruuvimeisselillä lukituksia sohien. Jännitti pirusti, mutta onnistuihan se. Orkkistyökaluhan on ollut sellainen kierretanko ja pyöreät levyt jotka tulee jousen kierroksen väliin, joilla saa sisäpuolelta jousen tarpeeksi lyhyeksi.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

m16 kierretankoa ja parit 8mm paksut latat, niistähän saa rakennettua. Kierteet vaatii rasvaa.
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja sakke »

Tuollaisen Antin mainitseman työkalun eilen tein, mutta latat on vaan liian ohuita, taipuivat. Pitää huomenna hakea vähän järeämpää lattaa romikselta.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja sakke »

Vähän samantyylinen on Shop Manualissa esitetty puristin. Mun uudet jouset ei ole noin tiheäkierteisiä, joten saattaa onnistua omatekemällä vastaavalla. Vahvempaa lattaa vaan peliin.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Omaani kun ylätukivartta vaihdoin niin aikas kivuttomasti tuli jousi paikaltaan. Vähä tartte rengasraudalla avittaa, mutta mitään puristimia en tarvinnut. Tosin jouset ei ole enää alkuperäiset (vähä jäykemmät ja lyhyemmät), sekä arning-muutos tehty jotka varmasti helpottaa jousen poistoa. Eli tästä ny ei hirveest apua ollu. Kuhan lämpimikseni puhelen :D
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja hannu »

kaara91 kirjoitti:Juu sehän ton homman tossa foxinkin jousessa tekee hankalaksi kun se on lähtöasennossa jo lähes 10cm liian pitkä, ja alatukivarren kääntö ei vaikuta kun se sisäreuna ei tule alaspäin tarpeeksi. En tiedä sitten minkälaiset ne super race jouset 1050 lbs on asentaa paikalleen. Nuo on 700 lbs ja se 3varttia lyhennetty jousi josta oli tarinaa joskus aiemmin. Hankalat on kuitenkin asentaa kolhimatta itse jousta.
Ei tarvita foxissa eikä sn:ssä puristimia välttämättä ollenkaan, hyvä tunkki, jonka laitat tukivarren pallonivelen alle ja siitä tukivarren reiästä vahvaseinämäinen putki/tai umpitanko läpi niin paljon, että se menee reilusti jousen sisään, siitä varovasti tunkilla nostat tukivartta ylös koko ajan samalla tarkkailemalla, että se putki/tanko on siellä jousen sisällä ja jousi menee oikeean asentoon tukivarren pohjassa, nosturilla vaihteistonostimen kanssa ihan pala kakkua ;)... kun alapallonivel alkaa olemaan sen verran läpi spindlen reiästä, että saa mutterin paikalleen, niin olet jo voiton puolella... .

"Muutamat" jouset tuolla konstilla tullut vaihdettua, kaikki kylläkin nosturilla, ja usein on ollut vielä kaveri siellä putken/tangon päässä, mutta onnistuu kyllä yksinkin tehden, mutta varovaisuutta ennen kaikkea.... pärähtää ne kunnon jousipuristimetkin... jos huono "munkki" käy ;) .

P.S
tukivarsi kääntyy helpommin kun löysää ne puslien pultit...
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja sakke »

Tänään sain vihdoin kuskinpuolen jousen paikalleen. Ostin Motonetin ulkopuoliset puristimet, yritin puristaa vietereitä 41cm > 30 cm ja rohkeus loppui noin 37 senttimetrissä kun puristimet vähän lipsuivat. Vahvistelin aiempaa omatekemää sisäpuolen puristinta ja sillä homma onnistui. Otin vielä apparinpuolen jousen pois ja huomenna uusi tilalle. Katotaan, vieläkö on kallellaan.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Earlyn etujouset

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Mulla on vielä tallessa bahcon tms. valmistamat ulkopuoliset puristimet jotka oli omasta mielestä aika hyvät.
Ottivat vähän ylätukivarteen kiinni, ja sitten kun kiristeli niitä kiinnipäin niin ne otti vähän enemmän kontaktia. Kunnes toinen niistä lens vauhdilla pään vierestä seinään....
Onneks oli arkipäivä ni tiputin työkalut kädestä ja painuin ostamaan sellasen puristimen mikä varmasti sopii eikä osu naamaan.
Eli muistetaan varoa :roll: noissa on kumminkin aika paljon voimaa. Ainakin silmän yms saa rikki kun huonot puristimet tai jousi lentää. Saattaa se kallokin hajota.
Vastaa Viestiin