Earlyn etujouset
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Earlyn etujouset
Minkäslaisilla raudoilla arvon kerholaiset olette poistelleet ja takaisin asetelleet etujousia. Itse sain vanhan jousen pois Shop Manualin erikoistyökalun halvalla kopiolla.Lue: tehty raudoista mitä romukopasta löytyi. Olikin sitten liian heppoinen uutta jäykempää jousta kokoon puristellessa.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Re: Earlyn etujouset
Tätä vinkkiä ei sitten voi kenellekkään suositella, on ns. omalla vastuulla. Mulla oli sama ongelma reilu vuosi sitten, vanhat lähti helposti pois paikoiltaan, mutta uusia ei saanut paikalleen edes sellaisella sisäpuolisella jousipuristimella.
Asiaa auttaa vähän kun purkaa sen jousitornin sivulla olevan levyn pois edestä, ei tarvi ihan niin nippuun puristaa jousta, itse kävin työkaverin modernilla puristimella painamassa jouset nippuun, otin mitan kuinka lyhyeksi se on saatava, sitten laitoin kolme pikalukituksella olevaa liinaa jousen ympäri, jouset kotiin ja paikalleen, ja varovasti liinoja löysemmälle ruuvimeisselillä lukituksia sohien. Jännitti pirusti, mutta onnistuihan se. Orkkistyökaluhan on ollut sellainen kierretanko ja pyöreät levyt jotka tulee jousen kierroksen väliin, joilla saa sisäpuolelta jousen tarpeeksi lyhyeksi.
Asiaa auttaa vähän kun purkaa sen jousitornin sivulla olevan levyn pois edestä, ei tarvi ihan niin nippuun puristaa jousta, itse kävin työkaverin modernilla puristimella painamassa jouset nippuun, otin mitan kuinka lyhyeksi se on saatava, sitten laitoin kolme pikalukituksella olevaa liinaa jousen ympäri, jouset kotiin ja paikalleen, ja varovasti liinoja löysemmälle ruuvimeisselillä lukituksia sohien. Jännitti pirusti, mutta onnistuihan se. Orkkistyökaluhan on ollut sellainen kierretanko ja pyöreät levyt jotka tulee jousen kierroksen väliin, joilla saa sisäpuolelta jousen tarpeeksi lyhyeksi.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Earlyn etujouset
m16 kierretankoa ja parit 8mm paksut latat, niistähän saa rakennettua. Kierteet vaatii rasvaa.
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Earlyn etujouset
Tuollaisen Antin mainitseman työkalun eilen tein, mutta latat on vaan liian ohuita, taipuivat. Pitää huomenna hakea vähän järeämpää lattaa romikselta.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Earlyn etujouset
Vähän samantyylinen on Shop Manualissa esitetty puristin. Mun uudet jouset ei ole noin tiheäkierteisiä, joten saattaa onnistua omatekemällä vastaavalla. Vahvempaa lattaa vaan peliin.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Earlyn etujouset
Omaani kun ylätukivartta vaihdoin niin aikas kivuttomasti tuli jousi paikaltaan. Vähä tartte rengasraudalla avittaa, mutta mitään puristimia en tarvinnut. Tosin jouset ei ole enää alkuperäiset (vähä jäykemmät ja lyhyemmät), sekä arning-muutos tehty jotka varmasti helpottaa jousen poistoa. Eli tästä ny ei hirveest apua ollu. Kuhan lämpimikseni puhelen 

- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Earlyn etujouset
Ei tarvita foxissa eikä sn:ssä puristimia välttämättä ollenkaan, hyvä tunkki, jonka laitat tukivarren pallonivelen alle ja siitä tukivarren reiästä vahvaseinämäinen putki/tai umpitanko läpi niin paljon, että se menee reilusti jousen sisään, siitä varovasti tunkilla nostat tukivartta ylös koko ajan samalla tarkkailemalla, että se putki/tanko on siellä jousen sisällä ja jousi menee oikeean asentoon tukivarren pohjassa, nosturilla vaihteistonostimen kanssa ihan pala kakkuakaara91 kirjoitti:Juu sehän ton homman tossa foxinkin jousessa tekee hankalaksi kun se on lähtöasennossa jo lähes 10cm liian pitkä, ja alatukivarren kääntö ei vaikuta kun se sisäreuna ei tule alaspäin tarpeeksi. En tiedä sitten minkälaiset ne super race jouset 1050 lbs on asentaa paikalleen. Nuo on 700 lbs ja se 3varttia lyhennetty jousi josta oli tarinaa joskus aiemmin. Hankalat on kuitenkin asentaa kolhimatta itse jousta.

"Muutamat" jouset tuolla konstilla tullut vaihdettua, kaikki kylläkin nosturilla, ja usein on ollut vielä kaveri siellä putken/tangon päässä, mutta onnistuu kyllä yksinkin tehden, mutta varovaisuutta ennen kaikkea.... pärähtää ne kunnon jousipuristimetkin... jos huono "munkki" käy

P.S
tukivarsi kääntyy helpommin kun löysää ne puslien pultit...
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Earlyn etujouset
Tänään sain vihdoin kuskinpuolen jousen paikalleen. Ostin Motonetin ulkopuoliset puristimet, yritin puristaa vietereitä 41cm > 30 cm ja rohkeus loppui noin 37 senttimetrissä kun puristimet vähän lipsuivat. Vahvistelin aiempaa omatekemää sisäpuolen puristinta ja sillä homma onnistui. Otin vielä apparinpuolen jousen pois ja huomenna uusi tilalle. Katotaan, vieläkö on kallellaan.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Re: Earlyn etujouset
Mulla on vielä tallessa bahcon tms. valmistamat ulkopuoliset puristimet jotka oli omasta mielestä aika hyvät.
Ottivat vähän ylätukivarteen kiinni, ja sitten kun kiristeli niitä kiinnipäin niin ne otti vähän enemmän kontaktia. Kunnes toinen niistä lens vauhdilla pään vierestä seinään....
Onneks oli arkipäivä ni tiputin työkalut kädestä ja painuin ostamaan sellasen puristimen mikä varmasti sopii eikä osu naamaan.
Eli muistetaan varoa
noissa on kumminkin aika paljon voimaa. Ainakin silmän yms saa rikki kun huonot puristimet tai jousi lentää. Saattaa se kallokin hajota.
Ottivat vähän ylätukivarteen kiinni, ja sitten kun kiristeli niitä kiinnipäin niin ne otti vähän enemmän kontaktia. Kunnes toinen niistä lens vauhdilla pään vierestä seinään....
Onneks oli arkipäivä ni tiputin työkalut kädestä ja painuin ostamaan sellasen puristimen mikä varmasti sopii eikä osu naamaan.
Eli muistetaan varoa
