-96 gt pyöränlaakerit
-96 gt pyöränlaakerit
Alkoi ilmeisesti etupyörän laakeri pitämään häijyä jurinaa joten otin auton nosturille. Pölykupin alta ei löytynyt juurikaan rasvaa. Kuuluisiko olla?
Samalla huomasin että molemmissa takapyörissä oli hiukan klappia kun nitkuttaa ylös alas. (myös jarrulevy liikkuu mukana) Kuuluuko noissa olla jotain välystä vai onko molemmat takapyörän laakeritkin finaalissa ?
Samalla huomasin että molemmissa takapyörissä oli hiukan klappia kun nitkuttaa ylös alas. (myös jarrulevy liikkuu mukana) Kuuluuko noissa olla jotain välystä vai onko molemmat takapyörän laakeritkin finaalissa ?
Mustang GT -96 convertible
Re: -96 gt pyöränlaakerit
Etupyöränlaakeri on suljettu ja kestovoideltu rakenne, joten en näe että rasvakuppiin rasvan lisääminen auttaisi asiaa. Toki Tee-Se-Itse-tyypit kuten Kaara tekee ilmeisesti niillekin tarvittaessa ennakkohuoltoa jo uutena.

Kuten Kaara jo mainitsi, takapyöränlaakerit ovat vaihtokunnossa viimeistään silloin kun tiiviste vuotaa ja/tai laakeri ääntää. Jos akseliin on tullut vikaa laakerivian seurauksena, korjauksena on korjauslaakeri, jolla laakerointikohta siirretään terveeseen kohtaan akselilla.
Alkuperäinen laakerimalli:

Korjauslaakeri, joka siirtää vierintäkohdan vanhan viereen pyörää kohti. US Partsilla hyllytavarana osanumero RP5707.
Välykseltään huomattavasti tiukempi kuin originaali rakenne. Neljä kesää takana tällaisella ja ei vieläkään tunnu välystä.
Isona plussana lisäksi mielestäni on, että laakeri on rasvavoideltu ja tiivistetty molemmin puolin, jolloin metallihiukkasia
sisältävä peräöljy ei pääse edesauttamaan ennenaikaista kulumista.



Kuten Kaara jo mainitsi, takapyöränlaakerit ovat vaihtokunnossa viimeistään silloin kun tiiviste vuotaa ja/tai laakeri ääntää. Jos akseliin on tullut vikaa laakerivian seurauksena, korjauksena on korjauslaakeri, jolla laakerointikohta siirretään terveeseen kohtaan akselilla.
Alkuperäinen laakerimalli:

Korjauslaakeri, joka siirtää vierintäkohdan vanhan viereen pyörää kohti. US Partsilla hyllytavarana osanumero RP5707.
Välykseltään huomattavasti tiukempi kuin originaali rakenne. Neljä kesää takana tällaisella ja ei vieläkään tunnu välystä.
Isona plussana lisäksi mielestäni on, että laakeri on rasvavoideltu ja tiivistetty molemmin puolin, jolloin metallihiukkasia
sisältävä peräöljy ei pääse edesauttamaan ennenaikaista kulumista.

Re: -96 gt pyöränlaakerit
Kiitokset varsin valaisevista vastauksista.
Joo takapäässä ei mielestäni vielä laakeri pidä ääntä perä kyllä ulvoo kun on veto päällä. Taitaa olla helpoin kiikuttaa koko taka-akseli rempattavaksi jossain vaiheessa niin jos saisi peränkin hiljaiseksi samalla.
Onko noissa etupyörän navoissa absin hammaskehä jotenkin irroitettavissa. Tyhmä kysymys joka johtaa juurensa siitä että tulin ostaneeksi parin varaosiksi auton oston yhteydessä sen enempää kattomatta kun myyjä puhui niitten tätä varten olevan mutta kyt huomasin että eihän näissä ole edes absin hammaskehää. Meinasin vaan jos olisi muuten samanlaiset vai lieneekö apinaa koijattu taas.
Joo takapäässä ei mielestäni vielä laakeri pidä ääntä perä kyllä ulvoo kun on veto päällä. Taitaa olla helpoin kiikuttaa koko taka-akseli rempattavaksi jossain vaiheessa niin jos saisi peränkin hiljaiseksi samalla.
Onko noissa etupyörän navoissa absin hammaskehä jotenkin irroitettavissa. Tyhmä kysymys joka johtaa juurensa siitä että tulin ostaneeksi parin varaosiksi auton oston yhteydessä sen enempää kattomatta kun myyjä puhui niitten tätä varten olevan mutta kyt huomasin että eihän näissä ole edes absin hammaskehää. Meinasin vaan jos olisi muuten samanlaiset vai lieneekö apinaa koijattu taas.
Viimeksi muokannut TeRoK, 18 Touko 2012, 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT -96 convertible
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: -96 gt pyöränlaakerit
Ainakin mitä omaani olen vaihtanut ( 2kpl) ,niin on mukana kiinteästi ollut abs-kehä kiinni...eli juurikin Samin linkittämän kuvan mukaisia, on kyllä joissakin irrotettava "peltinen" kehä mikä suht helposti irtoaa ja saa myös takaisin uuteenkin, ellei sellaista uudessa ole, suht tiukka kiinnitys, laitat vaikka laakerikiinnitettä, niin pysyy kyllä kiinni...TeRoK kirjoitti:Kiitokset varsin valaisevista vastauksista.
Onko noissa etupyörän navoissa absin hammaskehä jotenkin irroitettavissa. Tyhmä kysymys joka johtaa juurensa siitä että tulin ostaneeksi parin varaosiksi auton oston yhteydessä sen enempää kattomatta kun myyjä puhui niitten tätä varten olevan mutta kyt huomasin että eihän näissä ole edes absin hammaskehää. Meinasin vaan jos olisi muuten samanlaiset vai lieneekö apinaa koijattu taas.
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: -96 gt pyöränlaakerit
En minäkään tiedä kuin kahdenlaisia, tuo Samin kuvan mukainen ja sitten se "peltinen" irroitettava kehä....kaara91 kirjoitti:En tiedä minkälaisia noita on eri valmistajilla,
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: -96 gt pyöränlaakerit
Tänään napsaisin kuvan yhdestä Sn:nän pyörännavasta, siinä näytti olevan tuollainen irroitettava ABS-kehä, ja eiköhän ole vielä alkuperäinen, kun autollakaan ei oo ajettu kuin n.30tml....hannu kirjoitti:En minäkään tiedä kuin kahdenlaisia, tuo Samin kuvan mukainen ja sitten se "peltinen" irroitettava kehä....kaara91 kirjoitti:En tiedä minkälaisia noita on eri valmistajilla,