S197 tutina

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
musse80
Aktiivi
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 22:39
Auto: Ford Mustang GT California Special Convertible -08

S197 tutina

Viesti Kirjoittaja musse80 »

Tässä nyt ollaan painittu seuraavan ongelman kanssa, eli yli 80 nopeuksissa alkaa todella ärsyttävä tutima, ratti vatkaa niin perkeleesti. Vanteet ja renkaat tarkistettu ja ovat suorat ja tasapainossa, edessä 255/35 ja takana 275/30-20 uudet laatugummit. Edestä myös putsattu huolella levyjen pinnat ja navat, mutta ei vaikutusta.

Autoa madallettu edestä 1,4" ja takaata 1,6" ja kulmat säädetty seuraavasti:

etu vasen:
Camber -1.37 astetta
Caster 7.32 astetta

Etu oikea:
Camber -1.20 astetta
Caster 7.31 astetta

Auraus säädetty tasan nollaan.

Voisiko tuo liiallinen camper johtaa ongelmaan, tai mitkä alustan osat kannattaa erityisesti tarkistaa? Autolla ajettu 50tkm. Löytyykö täältä kohtalotovereita, kaikki vinkit olisi tervetulleita.

Kiitos ja anteeksi :mrgreen:
Camaro -67 SS 383 Stroker
Ex:Ford Mustang GT California Special Convertible -08
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: S197 tutina

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Ei camberin pitäisi tutinaa aiheuttaa. Laakerivälys, alapallo, ohjauksen nivelet,
Avatar
pokkinen
Aina äänessä
Viestit: 1178
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 10:18
Auto: Ford Transit
Paikkakunta: Nokia

Re: S197 tutina

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

Vaikka renkaat on painotettu.
Kaikki viittaa kuitenkin siihen että tasapaino-ongelma on siltikin kyseessä.
Melkoiset välykset saa olla laakerissa tai ala-palloissa että ratti vatkaa tuolla tavalla, S197 on aika tarkka renkaan tasapainosta.
-pienikin epätasapaino vatkaa rattia leveällä renkaalla.

-Oletko aivan varma että liimapainot on pysyneet paikoillaan ? -on ollut tapauksia että on todella huonolla liimalla olevia painoja, tai vannetta ei ole putsattu painon kohdalta kunnolla.- tippuu heti.
Eikös sulla maalattu juuri nuo vanteet ? monesti juuri maalattuun vanteeseen ei paino tartu.
Onko mahdollista koittaa muita vanteita eteen, tai kyllä ne 275 renkaatkin mahtuu pyörimään edessä, jos vaihdat päikseen takaa ja käyt koittamassa.


Tämä painon putoaminen oli tällainen arvaus, jonka tod.näk. olet jo tarkistanutkin, mutta minä en keksi muuta syytä.
- Juha -
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: S197 tutina

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Vanteissa liian iso keskireikä eli soviterenkaat puuttuu??
-Jukka-
Avatar
musse80
Aktiivi
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 22:39
Auto: Ford Mustang GT California Special Convertible -08

Re: S197 tutina

Viesti Kirjoittaja musse80 »

Jukka kirjoitti:Vanteissa liian iso keskireikä eli soviterenkaat puuttuu??
Vanteissa oikea keskireikä napaan nähden.

Kävin äsken samassa liikkeessä missä reilu kuukausi sitten painotettiin vanteet. Painoitus tehtiin toisessa koneessa ja halusi molempiin takasiin 20-25g ulkosyrjälle ja eteen toiseen 10g. Noh laitettin vanteet kiinni autoon ja kokeiltiin auto ylhäällä miten takaset pyörii, niin selvästi vasenmassa takavanteessa oli havaittavissa pomputusta, mutta tasapainotus koneessa ei taas pompotusta ilmennyt. Noh sitten taas toiseen painokoneeseen kiinni ja se kiinnitettiin eri tavalla, eli oli kiinni samalla periaatteella kuin autossakin ja siinä sitten ilmeni myös pompotusta ja halusi taas lisää painoja...

Siinä oli moni ukko ihmettelemässä ja tulivat siihen tulokseen, että vanteenreikä ei ole keskellä ja vaatii sorvauksen ja soviterenkaat. Kokeilen vielä orkkis vanteilla pompottaako, niin voi ainakin pois sulkea kieron akselin. Video tuosta vanteen pyörimisestä, ei kyllä videolla oikein näy tuo heitto kunnolla, klikkaa kuvaa nähdäksesi videon.
Kuva
Camaro -67 SS 383 Stroker
Ex:Ford Mustang GT California Special Convertible -08
Avatar
Hopia
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Re: S197 tutina

Viesti Kirjoittaja Hopia »

Osasyynä tai pääasiallisena syynä voi olla tuo vanne, mutta kannattaa varmuuden vuoksi katsoa tarkkaan myös raidetangot/pallonivelet, vakaajan kiinnikkeet etc.

Katsoa nuo kannattaa siksi, että vanteen outo liike (jos ko. vanne on ollut aiemmin alla etupäässä), on voinut saada aikaan väljyyksiä jonnekin. Omassa Explorerissa oli sitkeä ravistus ja lopulta vika löytyi sisemmästä raidetangonpäästä. Se ei tuntunut väljältä oikein mitenkään testailemalla, kun jousitus väänsi vastaan, mutta oli väljä kuitenkin.

Väljenemiseen oli mulla pääasiallisena syynä varmaan ko. puolella sököksi mennyt laakeri, joka laski pyörän vähän ravistavaan liikkeeseen, samalta puolelta meni myös vakaajatangon päädyn kiinniketanko. Muuta syytä en ko. rasitusvammoille keksi kuin sen jokin aikaa ääntäneen laakerin, joka leikkasi lopulta kiinni.

Alkuun tasapainotin renkaita moneen kertaan, sitten vaihdoin laakerin, kun vika näytti olevan siinä, vika ei kuitenkaan hävinnyt ja pian katkesi vakaajan kiinnike, vaihdoin sen ja yhä vaan ravisti. Katsurikin etsi väljää muttei löytänyt. Kun vaihdoin raidetangon sisemmän pään, eipä ravista enää :D
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: S197 tutina

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

nolla-auraus voi myös aiheuttaa tärinää, vaikka tässä ei vissiin ollut kyse siitä. Eli mielellään joko aurausta tai haritusta tarpeen mukaan.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin