Ohjausmuutos
Ohjausmuutos
Tällä hetkellähän mustissa on vähän muutakin pikku vikaa, kuin väljä ohjaus, mutta pakko sillekin on jotain tehdä.
Tietääkseni jotkut kerhossa ovat toteuttaneet muutoksen hammastanko-ohjaukseen. tarkoituksena olisikin nyt urkkia mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä muutoksesta ja varsinkin sen haasteellisuudesta, käytettävistä osista, katsastamisesta ja muista kokemuksista?
Vaihtoehtona olisi Flaming Riverin uusi simpukka 1:16, mikä Bolt-On asennuksena kiinnostaa myös. Pahaa sanaa en ole nimittäin tästäkään kuullut.
Tarkoituksena itselläni ainakaan ei ole ostaa 1200$ muutos sarjaa...
Hyvää Juhannusta kaikille!
Tietääkseni jotkut kerhossa ovat toteuttaneet muutoksen hammastanko-ohjaukseen. tarkoituksena olisikin nyt urkkia mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä muutoksesta ja varsinkin sen haasteellisuudesta, käytettävistä osista, katsastamisesta ja muista kokemuksista?
Vaihtoehtona olisi Flaming Riverin uusi simpukka 1:16, mikä Bolt-On asennuksena kiinnostaa myös. Pahaa sanaa en ole nimittäin tästäkään kuullut.
Tarkoituksena itselläni ainakaan ei ole ostaa 1200$ muutos sarjaa...
Hyvää Juhannusta kaikille!
Itte oon kans haaveillu jo pitempään hammastankoa väljän simpukan tilalle. Varastossa ois pari eri hammastankoa joita jossai vaiheessa ois tarkotus rueta mallaileen alle. Suurin ongelma hommassa on vaan se että mustangin ohjausgeometrialle sopivaa hammastankoa ei tahdo löytyä. Kääntösäde kasvaa turhan paljon. Nii ja toinen on sitte bumpsteer.
Flaming Riverillä on hieman edullisempi hammastankokitti mitä TCP, mutta sen kans tuntuu jenkeillä olevan sopivuusongelmia pitkien peltisatsien kans.
Katsastuksessa ei pitäs olla muuta ongelmaa kun se että kääntösäde ei saa huonontua ja hammastangon tulee olla painavamasta tai saman painoisesta autosta.
http://www.vikingmustang.com
Tässä eräs ruotsalaisversio mustangin hammastangosta. Håkanin 67:aa voi kyllä jo sanoo Restomodiks isolla ärrällä kunhan saa auton valmiiks
Muutamia muita linkkejä aiheesta
http://www.speeddirect.com/index.aspx?nodeID=75
http://mywebpages.comcast.net/CloudBuster/RNP.htm
http://home.comcast.net/~dciab/rack.html
http://www.chepsk8.stangnet.com/Steering.htm
Flaming Riverillä on hieman edullisempi hammastankokitti mitä TCP, mutta sen kans tuntuu jenkeillä olevan sopivuusongelmia pitkien peltisatsien kans.
Katsastuksessa ei pitäs olla muuta ongelmaa kun se että kääntösäde ei saa huonontua ja hammastangon tulee olla painavamasta tai saman painoisesta autosta.
http://www.vikingmustang.com
Tässä eräs ruotsalaisversio mustangin hammastangosta. Håkanin 67:aa voi kyllä jo sanoo Restomodiks isolla ärrällä kunhan saa auton valmiiks

Muutamia muita linkkejä aiheesta
http://www.speeddirect.com/index.aspx?nodeID=75
http://mywebpages.comcast.net/CloudBuster/RNP.htm
http://home.comcast.net/~dciab/rack.html
http://www.chepsk8.stangnet.com/Steering.htm
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Arto65FB voi toki kehua omaa TCP:tään, lienee hyvä.
Joskus kuulin, että Amazonin räkki menisi hienosti, mutta pitäisi olla enklantiin myydystä autosta eli oikean puoleisesta ohjauksesta, joka sitten käännetään oikeaan asentoon Musseen...mene ja tiedä.
Joskus kuulin, että Amazonin räkki menisi hienosti, mutta pitäisi olla enklantiin myydystä autosta eli oikean puoleisesta ohjauksesta, joka sitten käännetään oikeaan asentoon Musseen...mene ja tiedä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Taitaa yleisimmin tulla torikeikka. Tosin toi Hkanin muutos olis kait parempi kääntyvyydenkin kannalta. Tosin vähän pelottais Suomessa viedä leimalle. Hokan käyttää ilmeisesti 900 Saban ohjausta? Tolla systeemillä ilmeisesti BHumpsteer ei oo ihan niin iso ongelma, kuin TCP ratkaisussa?
Missäs kuosissa teillä on noi orgis simpukat?
Jukalla tietysti vaan on vanhentunutta tietoa Earlyn simpukoista...
Missäs kuosissa teillä on noi orgis simpukat?
Jukalla tietysti vaan on vanhentunutta tietoa Earlyn simpukoista...

Mulla on simpukassa väljää vähä joka suuntaan. Tai oikeestaan aika paljo. Pitää nyt kattoo josko jos ens talvena sais jotain parannusta aikaan. Mun auto taitaa olla aikalailla niitä vimesiä ilman rättiniveltä, nii aika työläs ottaa simpukka pois koneen ollessa paikallaan... Kesä-heinäkuussa 67 tullu ulos tehtaalta ja muistaakseni aikalailla samoihin aikoihin tuli rättinivelet. Ois mulla jo 68:n rattiputki ja simpukkakin jemmassa, taitaa vaan se olla vielä huonompi mitä toi nykyinen. Jos sitä sitten sitä hammastankoa.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Tämä aihe taitaa olla muuten yksi suosikki noiden jarruasioiden rinnalla. Jyxissäkin taitaa tulla ensi talven projektiksi apusimpukan fiksaaminen (akseli ruostunut väljäksi) ja itse ohjaussimpukalle pitää tehdä jotain. Taitaa olla väljää n. 5cm ratin kehältä mitattuna...
Joku kun kehittelee "el-cheapo" -ratkaisun niin sille reseptille lienee käyttöä.
Joku kun kehittelee "el-cheapo" -ratkaisun niin sille reseptille lienee käyttöä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Ite oon tätä pähkäylly jo niin pitkään, löytämättä sitä cheapo ratkaisua, että pääin sit tilata Flaming Riverilta vaan uuden 16:1 simpukan. Eli maksan oppirahat sen osalta... Tästä oon saanut aika paljon positiivista palautetta jenkkipalstoilla tehdyillä kyselyillä, joten uskalsin tilata.
Kerron sit jos surkea niin saatte nauraa
Saas nähdä kuinka mukava operaatio on vaihtaa... 351w ja manuaali orgis kytkin vivustolla... ja luononllisesti seipäällä...
Operaatio menee tosin syksyyn, mutta eiköhän se syksyllä vielä liiku.
Kerron sit jos surkea niin saatte nauraa

Saas nähdä kuinka mukava operaatio on vaihtaa... 351w ja manuaali orgis kytkin vivustolla... ja luononllisesti seipäällä...
Operaatio menee tosin syksyyn, mutta eiköhän se syksyllä vielä liiku.
Mä olen ajanut autoa, jossa tälläinen simpukka on. Kyllä niissäkin on vaan kuulkaatten eroja. Onhan homma toki myöskin niin, että teet mitä teet, niin se ohjaustuntuma paranee.
Sitten olen myös huomannut, että asiantunteva ja oikein tehty pyörien suuntaus saa aikaan tuntuman huomattavaa paranemista.
Sitten olen myös huomannut, että asiantunteva ja oikein tehty pyörien suuntaus saa aikaan tuntuman huomattavaa paranemista.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Resto-Mod 1968 GT Convertible
TCP:tä pitäisi saada taas Chris Alstonin Chassisworksin ostettua oikeudet TCP:n suunnitteluun. TCPn r'n'p oli helppo asentaa ja koska se on tehty Mustangiin, katsastuksen kanssa ei ole mitään ongelmia. Vaikka TCPn loppu olikin murheellinen, niin kyllä tuotteet oli hyvin tehtyjä ja suunniteltu as bolt-on as possible periaatteella.
TCPn bumpsteer ei minusta poikkea orgis simpukka tyypistä paljonkaan. Rackia voi shimmata hieman, mutta kun Milliken&Milliken haetaan vasta tänään postista, niin en enempää kommentoi ja mahdollisesti sen jälkeen lopetan kokonaan. Muiden valmistajien ratkaisuista en tiedä.
Volvon r'n'p -ohjausta on soveltanut Martin Edridge 70-mallin kilpuriinsa, jossa on ollut sekä iso- että pikkulohko. Miksi engelsmanni? No, koska early Musse on takaaohjaava ja suurin osa autoista on spindelin edestä ohjaavia. Eli jos edestä ohjaavan hammastangon laittaa Mustangiin, niin pyörät kääntyy toiseen suuntaan kuin ratti. Martin fiksuna kaverina totesi, että kun rhd ottaa edestä ohjaavan hammastangon ja kääntää sen vasemmalta oikealle ja laittaa takaaohjaavaksi, niin kaikki pelaa oikein vasemmalta. Mitä nyt pientä fabrikaatiota kiinnikkeistä ym. joiden kanssa onkin sitten Suomessa katsastamista, kun eivät ole sarjatuotantoa. Yksi suomalainen firma kyseli minulta tuota hammastankoasiaa, tiedä vaikka innostuisivat. Silloin voisi olla mahdollista saada tuollainen yleiseen myyntiin tarkoitettu sarja.
Minä kanssa pääsin testailemaan tuollaista FR:n simpukkaa ja hyvältä tuntui sekin verrattuna vanhaan simpukkaan. FR:n hammastangosta kannattaa pysyä kaukana.
Arto65FB
TCPn bumpsteer ei minusta poikkea orgis simpukka tyypistä paljonkaan. Rackia voi shimmata hieman, mutta kun Milliken&Milliken haetaan vasta tänään postista, niin en enempää kommentoi ja mahdollisesti sen jälkeen lopetan kokonaan. Muiden valmistajien ratkaisuista en tiedä.
Volvon r'n'p -ohjausta on soveltanut Martin Edridge 70-mallin kilpuriinsa, jossa on ollut sekä iso- että pikkulohko. Miksi engelsmanni? No, koska early Musse on takaaohjaava ja suurin osa autoista on spindelin edestä ohjaavia. Eli jos edestä ohjaavan hammastangon laittaa Mustangiin, niin pyörät kääntyy toiseen suuntaan kuin ratti. Martin fiksuna kaverina totesi, että kun rhd ottaa edestä ohjaavan hammastangon ja kääntää sen vasemmalta oikealle ja laittaa takaaohjaavaksi, niin kaikki pelaa oikein vasemmalta. Mitä nyt pientä fabrikaatiota kiinnikkeistä ym. joiden kanssa onkin sitten Suomessa katsastamista, kun eivät ole sarjatuotantoa. Yksi suomalainen firma kyseli minulta tuota hammastankoasiaa, tiedä vaikka innostuisivat. Silloin voisi olla mahdollista saada tuollainen yleiseen myyntiin tarkoitettu sarja.
Minä kanssa pääsin testailemaan tuollaista FR:n simpukkaa ja hyvältä tuntui sekin verrattuna vanhaan simpukkaan. FR:n hammastangosta kannattaa pysyä kaukana.
Arto65FB
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
minä en ole nähnyt amazoneissa hammastankoa, ei sen puoleen vielä 140 sarjalaisissakaan, 240 sarjalaisissa sitten on mutta ei sekään ole mitenkään hyvä ohjaustuntumaltaan.Pony kirjoitti:Arto65FB voi toki kehua omaa TCP:tään, lienee hyvä.
Joskus kuulin, että Amazonin räkki menisi hienosti, mutta pitäisi olla enklantiin myydystä autosta eli oikean puoleisesta ohjauksesta, joka sitten käännetään oikeaan asentoon Musseen...mene ja tiedä.