Ohjausmuutos

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Mosse

Ohjausmuutos

Viesti Kirjoittaja Mosse »

Tällä hetkellähän mustissa on vähän muutakin pikku vikaa, kuin väljä ohjaus, mutta pakko sillekin on jotain tehdä.
Tietääkseni jotkut kerhossa ovat toteuttaneet muutoksen hammastanko-ohjaukseen. tarkoituksena olisikin nyt urkkia mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä muutoksesta ja varsinkin sen haasteellisuudesta, käytettävistä osista, katsastamisesta ja muista kokemuksista?

Vaihtoehtona olisi Flaming Riverin uusi simpukka 1:16, mikä Bolt-On asennuksena kiinnostaa myös. Pahaa sanaa en ole nimittäin tästäkään kuullut.

Tarkoituksena itselläni ainakaan ei ole ostaa 1200$ muutos sarjaa...

Hyvää Juhannusta kaikille!
musse67
Aina äänessä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Itte oon kans haaveillu jo pitempään hammastankoa väljän simpukan tilalle. Varastossa ois pari eri hammastankoa joita jossai vaiheessa ois tarkotus rueta mallaileen alle. Suurin ongelma hommassa on vaan se että mustangin ohjausgeometrialle sopivaa hammastankoa ei tahdo löytyä. Kääntösäde kasvaa turhan paljon. Nii ja toinen on sitte bumpsteer.

Flaming Riverillä on hieman edullisempi hammastankokitti mitä TCP, mutta sen kans tuntuu jenkeillä olevan sopivuusongelmia pitkien peltisatsien kans.

Katsastuksessa ei pitäs olla muuta ongelmaa kun se että kääntösäde ei saa huonontua ja hammastangon tulee olla painavamasta tai saman painoisesta autosta.

http://www.vikingmustang.com
Tässä eräs ruotsalaisversio mustangin hammastangosta. Håkanin 67:aa voi kyllä jo sanoo Restomodiks isolla ärrällä kunhan saa auton valmiiks :)

Muutamia muita linkkejä aiheesta
http://www.speeddirect.com/index.aspx?nodeID=75
http://mywebpages.comcast.net/CloudBuster/RNP.htm
http://home.comcast.net/~dciab/rack.html
http://www.chepsk8.stangnet.com/Steering.htm
GT-350
Superpölöttäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Arto65FB voi toki kehua omaa TCP:tään, lienee hyvä.

Joskus kuulin, että Amazonin räkki menisi hienosti, mutta pitäisi olla enklantiin myydystä autosta eli oikean puoleisesta ohjauksesta, joka sitten käännetään oikeaan asentoon Musseen...mene ja tiedä.
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
Jukka
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mitenkäs muuten käy kun earlyyn laitetaan hammastanko?
Pitääkö käydä torilla kääntämässä niinkun Foxitkin vai säilyykö kääntyvät etupyörät.
-Jukka-
Mosse

Taitaa yleisimmin tulla torikeikka. Tosin toi Hkanin muutos olis kait parempi kääntyvyydenkin kannalta. Tosin vähän pelottais Suomessa viedä leimalle. Hokan käyttää ilmeisesti 900 Saban ohjausta? Tolla systeemillä ilmeisesti BHumpsteer ei oo ihan niin iso ongelma, kuin TCP ratkaisussa?

Missäs kuosissa teillä on noi orgis simpukat?

Jukalla tietysti vaan on vanhentunutta tietoa Earlyn simpukoista... :wink:
musse67
Aina äänessä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Mulla on simpukassa väljää vähä joka suuntaan. Tai oikeestaan aika paljo. Pitää nyt kattoo josko jos ens talvena sais jotain parannusta aikaan. Mun auto taitaa olla aikalailla niitä vimesiä ilman rättiniveltä, nii aika työläs ottaa simpukka pois koneen ollessa paikallaan... Kesä-heinäkuussa 67 tullu ulos tehtaalta ja muistaakseni aikalailla samoihin aikoihin tuli rättinivelet. Ois mulla jo 68:n rattiputki ja simpukkakin jemmassa, taitaa vaan se olla vielä huonompi mitä toi nykyinen. Jos sitä sitten sitä hammastankoa.
Kimi
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Se Spear-O-Matic on kyllä mahtava keksintö, ei jää tiukassa nokkakolarissa kuskia sapettamaan.

Jos musse67 keksit jonkun näppärän ratkaisun ensi ajokaudeksi niin resto-modaillaan kun tavataan!
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
GT-350
Superpölöttäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Tämä aihe taitaa olla muuten yksi suosikki noiden jarruasioiden rinnalla. Jyxissäkin taitaa tulla ensi talven projektiksi apusimpukan fiksaaminen (akseli ruostunut väljäksi) ja itse ohjaussimpukalle pitää tehdä jotain. Taitaa olla väljää n. 5cm ratin kehältä mitattuna...

Joku kun kehittelee "el-cheapo" -ratkaisun niin sille reseptille lienee käyttöä.
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
Kimi
Addikti
Viesti:

Joku jos lähtis rekalla ostamaan engelsmannien vanhoista amatsooneista ohjauskilkkeet?
- Kimi
Mosse

Ite oon tätä pähkäylly jo niin pitkään, löytämättä sitä cheapo ratkaisua, että pääin sit tilata Flaming Riverilta vaan uuden 16:1 simpukan. Eli maksan oppirahat sen osalta... Tästä oon saanut aika paljon positiivista palautetta jenkkipalstoilla tehdyillä kyselyillä, joten uskalsin tilata.

Kerron sit jos surkea niin saatte nauraa ;)

Saas nähdä kuinka mukava operaatio on vaihtaa... 351w ja manuaali orgis kytkin vivustolla... ja luononllisesti seipäällä...

Operaatio menee tosin syksyyn, mutta eiköhän se syksyllä vielä liiku.
Kimi
Addikti
Viesti:

Mä olen ajanut autoa, jossa tälläinen simpukka on. Kyllä niissäkin on vaan kuulkaatten eroja. Onhan homma toki myöskin niin, että teet mitä teet, niin se ohjaustuntuma paranee.
Sitten olen myös huomannut, että asiantunteva ja oikein tehty pyörien suuntaus saa aikaan tuntuman huomattavaa paranemista.
- Kimi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

TCP:tä pitäisi saada taas Chris Alstonin Chassisworksin ostettua oikeudet TCP:n suunnitteluun. TCPn r'n'p oli helppo asentaa ja koska se on tehty Mustangiin, katsastuksen kanssa ei ole mitään ongelmia. Vaikka TCPn loppu olikin murheellinen, niin kyllä tuotteet oli hyvin tehtyjä ja suunniteltu as bolt-on as possible periaatteella.

TCPn bumpsteer ei minusta poikkea orgis simpukka tyypistä paljonkaan. Rackia voi shimmata hieman, mutta kun Milliken&Milliken haetaan vasta tänään postista, niin en enempää kommentoi ja mahdollisesti sen jälkeen lopetan kokonaan. Muiden valmistajien ratkaisuista en tiedä.

Volvon r'n'p -ohjausta on soveltanut Martin Edridge 70-mallin kilpuriinsa, jossa on ollut sekä iso- että pikkulohko. Miksi engelsmanni? No, koska early Musse on takaaohjaava ja suurin osa autoista on spindelin edestä ohjaavia. Eli jos edestä ohjaavan hammastangon laittaa Mustangiin, niin pyörät kääntyy toiseen suuntaan kuin ratti. Martin fiksuna kaverina totesi, että kun rhd ottaa edestä ohjaavan hammastangon ja kääntää sen vasemmalta oikealle ja laittaa takaaohjaavaksi, niin kaikki pelaa oikein vasemmalta. Mitä nyt pientä fabrikaatiota kiinnikkeistä ym. joiden kanssa onkin sitten Suomessa katsastamista, kun eivät ole sarjatuotantoa. Yksi suomalainen firma kyseli minulta tuota hammastankoasiaa, tiedä vaikka innostuisivat. Silloin voisi olla mahdollista saada tuollainen yleiseen myyntiin tarkoitettu sarja.

Minä kanssa pääsin testailemaan tuollaista FR:n simpukkaa ja hyvältä tuntui sekin verrattuna vanhaan simpukkaan. FR:n hammastangosta kannattaa pysyä kaukana.

Arto65FB
Mosse

FR hammastangosta en ole minäkään löytänyt positiivista palautetta.

Tarkoittaakohan Kimi kommentillaan FR simpukasta että toleranssit on suuret(eli FR simpukoissa eroa) vai FR verrattuna alkuperäiseen???
Kimi
Addikti
Viesti:

Jaa juu joo, tuli tosiaan pistettyä tulkinnanvaraan jäävä kommentti. Eli tarkoitin juurikin verrattuna alkuperäiseen. Tommonen FR tuntuu jopa napakalta.
- Kimi
surmanajaja
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja surmanajaja »

Pony kirjoitti:Arto65FB voi toki kehua omaa TCP:tään, lienee hyvä.

Joskus kuulin, että Amazonin räkki menisi hienosti, mutta pitäisi olla enklantiin myydystä autosta eli oikean puoleisesta ohjauksesta, joka sitten käännetään oikeaan asentoon Musseen...mene ja tiedä.
minä en ole nähnyt amazoneissa hammastankoa, ei sen puoleen vielä 140 sarjalaisissakaan, 240 sarjalaisissa sitten on mutta ei sekään ole mitenkään hyvä ohjaustuntumaltaan.
Vastaa Viestiin