Virranjakajan asentaminen

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Virranjakajan asentaminen

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Virranjakaja on ollut pois paikoiltaan ja nyt se pitäisi saada takaisin.

Elikkä siis mitenkä tapahtuu?

Laitetaanko pyöriä ykkös sylinterin kohdalle ja mäntä johonkin asentoon?

Kiitollinen vastauksista.

Auto -65 musse, ja virranjakaja vakio kärjellinen.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Minä pudotan jakajan paikalleen. Hehheh, "pudotan paikalleen", yleensä sen saaminen öljypumpun akseliin vaatii n. puolet ajasta.

Sitten etsitään ykkösen yläkuolokohta sytkätahdilla, joko oikea tai sinne päin oleva. Tuo sinne päin löytyy sillä, että työnnät joko oman tai apulaisesi sormen ykkösen tulpan reikään. Sitten jompi kumpi pyörittää käsin kampiakselia. Yläkuolokohdan lähestyessä alkaa sormen ympärillä suhista, kun suhina loppuu, on yläkuolokohta suunnilleen lähimailla.

Sitten katsotaan jakajasta pyörijän suunta ja siitä löytyy ykkönen. Sytkäjärjestyksen mukaan tulpanjohdot kiinni. Kone käyntiin ja sytkän hienosäätö tarpeen mukaan.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Ei muuta kun tattista vaan vastauksesta.
Miikka
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Miikka »

akselin asennus oli kyllä aika tuskaa...

2 iltaa siihen tuhlanneena sain vihdoin akselin paikalleen käyttäen apuna pientä akselin reian kokoista putkea jonka kautta tiputin akselin sisään sekä magneettiotinta jonka kääntelin akselia oikeaan asentoon

ei ollut hauskaa mutta helpotus oli melkoinen kun akseli tipahti kohdalleen :)
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tuo eka vastaus oli tosiaan sillä oletuksella, että öljypumpun käyttöakseli on paikallaan.
Miikka kirjoitti:akselin asennus oli kyllä aika tuskaa...
Tarkoitat ilmeisesti öljypumpun käyttöakselia. Ihan hyvä oivallus tuo putkitus. Siellähän pitäisi olla alun alkaen joku sokkasysteemi, joka pitää tuon akselin paikallaan. Nyt sinulla ei sellaista ole, eli jos joudut ottamaan jakajan pois, niin varaudu sen nousemiseen pumpusta ja putoamiseen öljypohjaan.
Miikka
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Tarkoitat ilmeisesti öljypumpun käyttöakselia. Ihan hyvä oivallus tuo putkitus. Siellähän pitäisi olla alun alkaen joku sokkasysteemi, joka pitää tuon akselin paikallaan. Nyt sinulla ei sellaista ole, eli jos joudut ottamaan jakajan pois, niin varaudu sen nousemiseen pumpusta ja putoamiseen öljypohjaan.
juuri tuota tarkoitin, siellä todellakin oli sokkakiinnitys mutta tuo akseli oli todella lujasti kiinni jakajassa... sai kaksin käsin repiä että sai jakajan irti :)

sokka oli tehnyt selvät naarmut akselin jokaiselle sivulle joten täytyy ihmetellä miten niin lujassa olikin...

nyt olen vain kiitollinen että sain akselin takaisin yläkautta :)
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Oletpa tehnyt ylimääräistä työtä, menee helpoiten paikalleen muoviputken pätkällä, sellanen johon pumpun akseli on tiukka. Painaa akselin sentin pari putkeen, ja sopiva rassi putken sisään pujota akseli paikalleen pyörittelemällä sitä putkea menee helposti, kun on pumpussa paina rassia vedä letkua se on siinä. Aikaa menaa korkeintaan 5-10 minuuttia, kannattais muuten aina kysyä ennen kuin rupee tekemään, jos ei ole tietoa jostakin tai on epävarma mitä tulee tapahtumaan.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Vastaa Viestiin