Virranjakajan asentaminen
Virranjakajan asentaminen
Virranjakaja on ollut pois paikoiltaan ja nyt se pitäisi saada takaisin.
Elikkä siis mitenkä tapahtuu?
Laitetaanko pyöriä ykkös sylinterin kohdalle ja mäntä johonkin asentoon?
Kiitollinen vastauksista.
Auto -65 musse, ja virranjakaja vakio kärjellinen.
Elikkä siis mitenkä tapahtuu?
Laitetaanko pyöriä ykkös sylinterin kohdalle ja mäntä johonkin asentoon?
Kiitollinen vastauksista.
Auto -65 musse, ja virranjakaja vakio kärjellinen.
Minä pudotan jakajan paikalleen. Hehheh, "pudotan paikalleen", yleensä sen saaminen öljypumpun akseliin vaatii n. puolet ajasta.
Sitten etsitään ykkösen yläkuolokohta sytkätahdilla, joko oikea tai sinne päin oleva. Tuo sinne päin löytyy sillä, että työnnät joko oman tai apulaisesi sormen ykkösen tulpan reikään. Sitten jompi kumpi pyörittää käsin kampiakselia. Yläkuolokohdan lähestyessä alkaa sormen ympärillä suhista, kun suhina loppuu, on yläkuolokohta suunnilleen lähimailla.
Sitten katsotaan jakajasta pyörijän suunta ja siitä löytyy ykkönen. Sytkäjärjestyksen mukaan tulpanjohdot kiinni. Kone käyntiin ja sytkän hienosäätö tarpeen mukaan.
Sitten etsitään ykkösen yläkuolokohta sytkätahdilla, joko oikea tai sinne päin oleva. Tuo sinne päin löytyy sillä, että työnnät joko oman tai apulaisesi sormen ykkösen tulpan reikään. Sitten jompi kumpi pyörittää käsin kampiakselia. Yläkuolokohdan lähestyessä alkaa sormen ympärillä suhista, kun suhina loppuu, on yläkuolokohta suunnilleen lähimailla.
Sitten katsotaan jakajasta pyörijän suunta ja siitä löytyy ykkönen. Sytkäjärjestyksen mukaan tulpanjohdot kiinni. Kone käyntiin ja sytkän hienosäätö tarpeen mukaan.
akselin asennus oli kyllä aika tuskaa...
2 iltaa siihen tuhlanneena sain vihdoin akselin paikalleen käyttäen apuna pientä akselin reian kokoista putkea jonka kautta tiputin akselin sisään sekä magneettiotinta jonka kääntelin akselia oikeaan asentoon
ei ollut hauskaa mutta helpotus oli melkoinen kun akseli tipahti kohdalleen
2 iltaa siihen tuhlanneena sain vihdoin akselin paikalleen käyttäen apuna pientä akselin reian kokoista putkea jonka kautta tiputin akselin sisään sekä magneettiotinta jonka kääntelin akselia oikeaan asentoon
ei ollut hauskaa mutta helpotus oli melkoinen kun akseli tipahti kohdalleen

Tuo eka vastaus oli tosiaan sillä oletuksella, että öljypumpun käyttöakseli on paikallaan.
Tarkoitat ilmeisesti öljypumpun käyttöakselia. Ihan hyvä oivallus tuo putkitus. Siellähän pitäisi olla alun alkaen joku sokkasysteemi, joka pitää tuon akselin paikallaan. Nyt sinulla ei sellaista ole, eli jos joudut ottamaan jakajan pois, niin varaudu sen nousemiseen pumpusta ja putoamiseen öljypohjaan.Miikka kirjoitti:akselin asennus oli kyllä aika tuskaa...
juuri tuota tarkoitin, siellä todellakin oli sokkakiinnitys mutta tuo akseli oli todella lujasti kiinni jakajassa... sai kaksin käsin repiä että sai jakajan irtiTarkoitat ilmeisesti öljypumpun käyttöakselia. Ihan hyvä oivallus tuo putkitus. Siellähän pitäisi olla alun alkaen joku sokkasysteemi, joka pitää tuon akselin paikallaan. Nyt sinulla ei sellaista ole, eli jos joudut ottamaan jakajan pois, niin varaudu sen nousemiseen pumpusta ja putoamiseen öljypohjaan.

sokka oli tehnyt selvät naarmut akselin jokaiselle sivulle joten täytyy ihmetellä miten niin lujassa olikin...
nyt olen vain kiitollinen että sain akselin takaisin yläkautta

Oletpa tehnyt ylimääräistä työtä, menee helpoiten paikalleen muoviputken pätkällä, sellanen johon pumpun akseli on tiukka. Painaa akselin sentin pari putkeen, ja sopiva rassi putken sisään pujota akseli paikalleen pyörittelemällä sitä putkea menee helposti, kun on pumpussa paina rassia vedä letkua se on siinä. Aikaa menaa korkeintaan 5-10 minuuttia, kannattais muuten aina kysyä ennen kuin rupee tekemään, jos ei ole tietoa jostakin tai on epävarma mitä tulee tapahtumaan.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302