Museoitu = entisöity?

Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä.

Valvoja: Ville K

Alueen säännöt
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Museoinnissa täysin noviisina lähden pulputtamaan seuraavaa:

Voiko entisöimätön auto mennä museoleimaan?

Tyhmä kysymys tavallaan, mutta jos ajatellaan museoinnin vaatimaa 30v ikää niin noin pitkässä ajassa auto käytössä kuluu ja nuhjaantuu väkisinkin, jos sillä ajetaan. Miettikääpä minuutti hiljaa tuota kysymystä.

Vastaus nro 1. Voi. Auto on vaan niin julmetun vähän ajettu ja siten säilytetty, että ikä ei vaan näy.

Vastaus nro 2. Ei voi jos autolla vähänkään on ajettu, väittäisin että 'vähänkään' on kymmeniä tuhansia kilometrejä.

No nyt sitten kaikki onkin kiinni kriteereistä. Kuinka ruosteeton/siisti/"kuin uusi"auton sitten tarvitsee olla että se on museokelpoinen?

Jalostetaan kysymystä: pitääkö museoleimattavan auton olla "kuin tehtaalta tullut"? Nämä kaksi kysymystähän ovat eri asia.

Vielä: Voiko entisöity auto olla 'alkuperäisempi' ja sitä kautta 'museokelpoisempi' kuin siisti entisöimätön?

Keskustelua herättää Teppo nimimerkillä "oma lehmä ojassa" lue: "oma poni tallissa". Oma museohaluinen foksi on täysin tehtaan ja auton uutena kaupanneen diilerin kuosissa, lukuun ottamatta ensimmäisen omistajan asentamaa hälläriä, jonka ajattelin poistaa. Toinen takaylätukivarsi on nyt vaihdettu Fordin alkuperäiseen osaan, ja on maalaamaton. Ruosteessa autosta on taka-akseli, oikea taka-ylätukivarsi, jonkun verran takavakaaja ja jouset, ja nämä osat lienevät olleet pitkälti tehtaalta ilman maalia. Pakoputki on ruosteessa, mutta annan sille anteeksi kuin on 32v vanha. Muutoin autosta löytyy muutama pisara ruostetta kun oikein etsii. Uskoisin että alusta, sisusta ja pinta menee heittämällä museotarkastuksesta läpi, ja suurin huolenaihe onkin konehuone. Se on entisöimätön, täysin originaali, mutta siellä näkyy likaa ja vähän pintaruostetta mm. venttiilikopissa. Konehuone on kauttaaltaan "ruma" koska on ruiskittu uutena ruostesuoja-aineilla.

Oma ajatus on, että ei pidä koskea pitkällä tikullakaan...mitä vähemmän sitä kopeloi tai osia vaihtelee, sitä vähemmän se on alkuperäinen. Mitähän mieltä on museotarkastaja on sitten, kun 30000mls näkyy käytännössä konehuoneessa, eikä autoa ole himoentisöity....joudunkohan sorkkimaan sen verran että maalaan venakopat (niissä on orggistarrat kiinni, maali on antautunut). Nämä mun issuet selviää kun museotarkastajiin aletaan ottaa yhteyttä, muutoin tuossa yllä on nippu kysymyksiä, jotka ehkä kirvoittavat asiallista ja asiantuntevaa keskustelua jäsenistöstä.
Liitteet
IPC_konehuone.jpg
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
66poni
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja 66poni »

Yksiselitteistä vastausta kysymyksiisi ei varmaan ole. Toinen museotarkastaja hyväksyy sellaista, mitä toinen ei ja molemmat voivat olla oikeassa tai väärässä. Mitä olen kuvia katsellut sinun autostasi niin konehuonetta lukuunottamatta ei ongelmia pitäisi tulla. Se on (tai pitäisi olla) iso asia tarkastajalle, kun kerrot, että autoa ei ole mitenkään muuteltu vaan se on sellainen millaisena ostaja sen uutena vastaanotti. Pieni kuluminen ja patina sallitaan. Itse olen aina käynyt näyttämässä autoa etukäteen tarkastajalle ja pyytänyt "vikalistan". Sen jälkeen ei ole ongelmia ollut.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Älä tee mitään.

Tai no, pakoputkea kai voi hyvällä omallatunnolla vähän uusia? Mullakin oli aika häjyä toi putki pöntön jälkee, ja on kuitenki 5 vuotta uudempi ja mittarissaki jo 55000 mailia :lol:

Olisin itekki museoon laittanu, muttaku sen tietää ettei vasta kortin saaneella auto pysy orkkiksena kuutta vuotta, ja mulla oli pohjamaalia näkyvissä, muutama lommo ja lasit rikki.

Museoajoneuvo saa olla hieman elämää nähnyt, eihän kukaan sitä perää sieltä nää. Äidillä on -39 vuoden HD museorekisterissä, eikä sitä ole kovin ylientisöity, hieman kulahtanut ja ruuvit on ruosteessa, mutta sitä se on ollut jo kolmattakymmenettä vuotta, kun se -90 luvulla tuotiin Suomeen.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Tuo ruskea pitkin tuota konehuonetta on sellaista vahamaista ruostesuoja-ainetta, ei ruostetta.

Pakoputki on näissä Indy Pace Careissa uniikki, ns. "mellow tone" -putkisto mitä ei asennettu muihin kuin Pace Careihin. Autossani alkuperäinen siis, katteineen ja vaimentimineen kaikkineen, Foordin partnummerot änkkärissä jne. Arvatkaa saako mitään vastaavaa mistään? Ei. Tuota kokonaisuutta suojelisin kaikin keinoin...no putkiosuushan on tietysti tehtävissä/teetettävissä vastaava, änkkäriä ei ainakaan saa mistään...
Liitteet
IPC_7.jpg
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Ei varmasti vaikuta pintaruoste pakoputkessa museotarkastukseen mitenkään. Auton ei muutenkaan tarvi olla entisöity, tuntuu, että tänä päivänä museotarkastajat arvostavat patinoitunuttta entisöimätöntä autoa paljon enemmän kuin entisöityä. Konehuone voisi lähetä siistimmäksi varovaisella pesulla, muuten en itse tekisi mitään. Tiedän heti suoralla kädellä parikin museotarkastajaa, jotka tuon hyväksyisivät noine hyvineen, ilman mitään.
Tuo on säilymä, ei sille saa tehdä mitään, se on entisöintirikos.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Konehuoneen meinasin laskettaa painepesurilla läpi, tarroja varoen.

Pari kuvaa alustasta, taka-akselia ja etuosaa. Taka-akseli on vähän rusty, ilmeisesti tehtaan jäljiltä kovin maalaamaton ja oisko ruostesuojauksessakin jätetty ruikkimatta. Edessä on vähän likaa ja öljypohjastakin maalit lähteneet karkuun, mutta pientä pintaruostetta enempää ei siellä ole sanomista.
Liitteet
IPC_takaakseli.jpg
IPC_etupää.jpg
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
javi64
Addikti
Viestit: 432
Liittynyt: 04 Tammi 2007, 21:01
Auto: -67 ht
-muumio Frank -68
-76 hb
-91 gt
Paikkakunta: satakunta

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja javi64 »

Joo ei munkaan mielestä saa eikä kannata ruveta entisöimään hyvin säilynyttä autoa.Kunnon pesut ja vahaukset niin ei kun näyttämään tarkastajalle.
-muumio Frank -68
-67 ht
-76 hb
-91 gt
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Suomessa on varmasti paljon autoja museoleimassa, ja silti niissä on vaikka mitä modauksia, vaikka billettialumiiniset konepellin saranat...

Eli jossainhan aina menee raja ja se raja on varmastikin yhtälailla häilyvä kuin vaikkapa katsastusmiehen näkemys autoa katsastaessaan, vaikkakin molemmissa tapauksissa ohjeistus lienee suht selkokielinen ja niin tulkittavissa, että eri henkilöiden työnjälki pitäisi suunnilleen olla tasalaatuista. Totuus on tässä kohtaa tarua ihmeellisempi, kuten kaikki tiedetään.

Joillain ihmisillä on sellainen katsomus, että auto on orggis kun siinä on orggis sarjanumero ja paperit sille. Siis riittää 100gr metallia siitä kohtaa, missä oli se serial ja koko muu auto voi olla vaikka mikä datsuni. Otetaan esimerkki vaikka 1970 Boss 302 -autosta napattu metallia sopivasta kohtaa, ja liimattu ne tavalliseen 1970 SR:ään, johon pultattu/hitsattu 500kg taiwaninmetallia ja toiset 500kg kaikista naapurimaista, ja kun se sitten ulkonäöllisesti on kuin 1970 Boss 302 niin se autohan on alkuperäinen Boss (joidenkin mielestä)! Ei ole montaa päivää kun tälläisen vastaavan keskustelun kuulin ja henkilöt siitä keskustelivat ihan tosissaan. Sitten jos tälläinen härveli tulee Suomeen tai peräti tehdään täällä, niin museoleimaanhan se menee että heilahtaa. Auto, jonka paperit siinä on, on antanut sille 100gr materiaa ja yhden paperin. Tavallisen SR:n arvo nousi kummasti. Onko tälläinen auto siis entisöity?

Tavallinen museoajoneuvoksi entisöity Mustang saattaa sisältää vain vaikkapa 50% alkuperäisiä osia. Paljon on entisöinnissä vaihtunut.

Näkemykseni on, että mitä enemmän on alkuperäistä museoajoneuvossa, sitä parempi. Tälläisellä filosofialla ainakin tuon oman autoni kanssa etenen, ja yritän minimoida mitään sellaista mikä ei ole ollut tehtaalla autossa kiinni, tai diileriasennettu heti uutena. Nyt tosin tulee yksi poikkeus tähän, mutta sen voi helposti peruuttaa. Aion lisätä tuohon kylkiin kuuluvat tekstit ja Indyn flying wings -logot takanurkkiin, koska valitettavasti niitä ei siihen näköjään silloin omistaja uutena ollut siihen halunnut liimata. Takakontin luukun pumput täytyy vaihtaa, ja konsolin "kompuutterin" taustavalon sinisen värikuvun puutteeseen eräs jenkki lupasi kokoelmistaan lähettää yhden orggismallisen. Molemmat kuvut olivat irti, mutta toinen onneksi löytyi lattiamaton päältä konsolin sisältä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja NooB »

javi64 kirjoitti:Joo ei munkaan mielestä saa eikä kannata ruveta entisöimään hyvin säilynyttä autoa.Kunnon pesut ja vahaukset niin ei kun näyttämään tarkastajalle.
Samoilla linjoilla Javin kanssa. Kyllä tuo menee museotarkastuksesta läpi. Ajanpatinaa tuo on.

PS. Ja jos entisöit, siinä on kuitenkin vaarana että mopo karkaa käsistä :wink:
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Tyhmä ihmisen, arkijärjellä ajateltuna. Jos ei tommosena mene, museokats. pykälät on per...tä. Siisti, alkuperäinen, asiallinen, mikä siinä vois olla vikana.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
FaikkuFB
Aktiivi
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Valepukuinen Fairlane, Mustang FB 1969
Paikkakunta: Jkl

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja FaikkuFB »

Muistaakseni autoon voi ja saa olla myös asennettuna kaikenlaisia lisävarusteita, kunhan ne ovat sen aikakauden varusteita.
Ruosteettomuus tuntuisi ainakin noin "pinta" sellaista ajatellen aika oudolta vaatimukselta. Saattoihan takavuosina uudenkin auton osissa olla jo merimatkan jäljiltä pinta hilseessä.
Kun kaikkea ei suojattu eikä maalattu silloin.
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Kyllä tuon pitäisi mennä kevyen puhdistuksen jälkeen museoleimasta läpi heittämällä. En epäile yhtään. Tuohan niin orggis kuin olla ja voi.
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 174
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Puhdistusta ja sitten vähän lisää puhdistusta ja lopuksi vahaa ja rasvaa.

Ei mitään entisöintiä ehjään orggikseen, kyllä käytön jäljet saavat kohtuudella näkyä.

En ole tuota autosi konehuonetta nähnyt, mutta sen mielikuvan perusteella mitä roiskitusta ruosteensuoja-aineesta sain, lähtisin putsaamaan sen pois maalipinnoilta. Sitten vaan vaikka Fareclalla tai Turtlen hiovalla vahalla pahimpiin paikkoihin puhdistusta ja lopuksi tavallista vahaa päälle ja se on siinä. Jos maali on kulunut jostain puhki, tuo käsittely suojaa sen 30 pv vuotuisessa käytössä ja lopputulos näyttää oikeasti kuluneelta, mutta siistiltä.

Nuo alustan pintaruosteet putsaisin pois karhunkielellä ja vanhan kansan tapaan vetelisin öljyllä - en roiskimalla jäteöljyä, vaan rätillä pyyhkimällä ja lopputulos on tumma ja siisti eikä ruosteisen näköinen. Itse juuri käsittelin yhden Harrikan valurautasylinterit ja kannet karhunkieliputsauksen jälkeen mustalla vaseliinirätillä ja tuli älyttömän siistiä. En halunnut maalata muutenkaan entisöimätöntä orggispyörää.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Museoitu = entisöity?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Itselläni kaksipyöräisten museotarkastajana on tälläinen käsitys:

Laki sanoo:
Säilytetty alkuperäisenä tai entistetty alkuperäistä vastaavaksi.

Tuon "säilytetty alkuperäisenä" mukaisesti pitäisi mennä kiitoksella läpi. Tarkoittaa siis, ettei tarvikepalikkaa tai selvästi alkuperäisestä, vanhasta lookista eroavia uusia osia ole näkyvillä. Taka-akselin voisin jollakin ruostesuojalla ruuttailla, ettei suoraa ruostetta ole näkyvissä.
En missään nimessä menisi entistämään siistiä kokonaisuutta ja samalla tuhoamaan autossa mahdollisesti olevia sen historiaan liittyviä pieniä jälkiä.
Hyvä alkuperäiskunto sallii jonkin verran poikkeamia pinnoitteissa, siis himmentymää, vähäistä kulumista tms. joka ei vaikuta oleellisesti ulkoasuun. Puhdas ja siisti pitää olla, ruostetta ei saa olla näkyvissä eikä kokonaisuutta häiritseviä lommoja.

Kannattaa käydä ennen varsinaisen museotarkastuksen tilaamista näyttämässä epävirallisesti tarkastajalle, niin ei tule tehtyä turhaa työtä. Muutenkin on helpompi edetä, kun kumpikin tietää jo etukäteen missä mennään ja mitä selvityksiä ja tietoja tarvitaan varsinaiseen tarkastustilaisuuteen.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Vastaa Viestiin