Mitkä 16" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mailille

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Mitkä 16" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mailille

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Haussa kompromissirenkaat Futuraan. Tarkoitus on hommata 15" Aero wheelsit ja niihin renkaat joilla voi ajaa kadulla, testata seisovan mailin nopeutta sekä kokeilla ehkäpä hieman rata-ajoakin erään ensi kesän tapahtuman yhteydessä 8).
Nopeusluokitus saisi olla vähintään se 240( V) mutta mielellään yli 270( ZR,W,Y). Profiili 45-60 ja leveyttä eteen 205-225 ja taakse 225-255.

Oikeat rataslicksit ovat poissa laskuista,kyse on katuautosta jolla tarkoitus ajaa koko kesä samoilla renkailla.
Viimeksi muokannut Futurage, 21 Touko 2012, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jos olisi tuumaa isommat vanteet niin uskoisin rengastarjontaa löytyvän huomattavasti paremmin. :roll:
-Jukka-
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Vähän samoja ajatuksia ollut, paitsi ei kadulle, sinne menee black round pirelli tms. Vanteiksi 15*8 ja 245 / 45-50 / 15, mutta kun eihän tuollaisia kumeja ole. Taitaa olla Hoosierin semislicksit suunnilleen ainoat. Eli toistaiseksi saa kelvata noi 225/50/16 Bridgestone S02.

15 vanteita löytyisi kyllä Bassettilta, Bartilta ja Aerolta.

Olethan säkin Ville tottunut renkaita vaihtamaan. Mikäs nyt, että koko kesä samoilla pitäisi ajaa?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Joo, ongelmia tulee jo 16" vanteissa. Pitäisi laittaa 17" alle, että saa kunnolliset gummit, 16" ajetaan ainakin tuleva kesä. Pa-tilanne hankinnoissa, niin joutuu miettiin kisavanteiden hankkimista, ainakin vuoden.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mitenhän nämä toimivat? 255/45-15, W-nopeusluokkalaiset. Profiili passaisi hakuusi, mutta matalavat ovat. Kalliit ovat myös ja kuvan vanteessa komeilee Ferrarin logo. Nämä ovat tehty italialaista murheiluautoa silmällä pitäen.

http://www.summitracing.com/parts/COK-63070/

Toyo Tires on saanut monessa paikassa kehuja, mutta en tunne niitä sitä enempää. Tässä olisi yksi vaihtoehto:
http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-ra1

205/60R13 86V
205/50ZR15
225/45ZR15
225/50ZR15
225/50ZR16
245/45ZR16
P255/50ZR16
235/40ZR17
255/40ZR17
275/40ZR17
275/35ZR18

Isompi vanne auttaisi asiaa rutkasti, mutta hintaluokka kiipeää sitten heti Aeroihin verrattuna. Minä en välttämättä uskaltaisi ostaa summitin kiinanpaska 17x8 vanteita ja käydä jyräyttämässä niillä 270kmh tauluun Hallissa, välttämättä siis. Näkyy ne kestävän rata-ajoa kotimaassa jossain määrin, mutta tää pitää jokaisen ite päättää.

Hallin suoralla uskallat antaa lapaa Prostareille, ne on tehty kestämään kovaa kulkua esim. vartin kahinoissa. Mutka-ajoon ne eivät sovellu, joten mutkaradalle pitäisi olla oma rengaskierros. Se vaan lisää logistiikan ongelmia, sillä ylimääräinen rengassarja ei kulje ihan helposti mukana. Mulla ei mahtunut ees M/T slicksit tohon mosseeni, joten ne tulivat passelisti kaverin Transitin kyydillä Alastaron tulihelvettiin.

Ootko Ville koskaan laskenut mikä sun on kardaanin kriittinen nopeus? 4,11 rattailla ja 0,6 alkuisella ylivaihteella jos pääset jylläämään, niin voi tulla kardaani kasvoille.

Kaikesta huolimatta pitää viisastella, että AERO:t mm. eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön... Ei ne varmaan kestä katuajoa, kun ovat suunniteltu +200mph nopeuksiin ovaalilla. Halpoja ne ovatten kyllä, aiotko ottaa maalatut vai jännän kromiset niitä kun on useita eri kromin sävyjä!! Kullitettu passaisi hienosti tummaan autoon, jos muuten tilaat noita Aeroja niin mä haluan lainata nopeasti yhtä kappaletta, näen että mahtuuko ne mun takalevyjen kanssa.

Heti kun olet valmiina siirtymään 17" valsseihin, niin suosittelen Nitto NT555 rinkuloita. Ihastuin noihin joskus, toimivat normi early tanarin ajoon tottuneelle aivan omituisella uudella tavalla ja suorapito oli todella hyvä kun hieman keskittyi kaasun käyttöön. Ei tuo kisarengas ole, mutta todennäköisesti lähellä sitä mitä haet.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Suosittelen Toyo Proxes R888
Esim.
225/50ZR15
235/50ZR15

225/45 tai 50 ZR R15 renkaita on siten muutama varteen otettava, mutta siihen tuo leveys siten loppuu.
Esim.
Kumho, Ecsta V70A, V700 Victorace,
Yokohama, Advan A048, Proxes RA1
Nitto, NT01

Ilmeisesti Michelin TB15 / 5F / R on liian rallirengas vaikka onkin DOT ja E hyväksytty.

18/60-15 Michelin TB5F 225/50VR15
23/62-15 Michelin TB5F 270/45VR15
26/61-15 Michelin TB5F 285/40VR15
18/60-15 Michelin TB5R 225/50VR15
23/59-15 Michelin TB5R 285/40WR15
23/62-15 Michelin TB5R 270/45VR15
26/61-15 Michelin TB5R 285/40VR15
29/61-15 Michelin TB5R 335/35VR15
Liitteet
tb-15-new_5.jpg
tb-15-new_5.jpg (23.39 KiB) Katsottu 4534 kertaa
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Fastback kirjoitti:Mitenhän nämä toimivat? 255/45-15, W-nopeusluokkalaiset. Profiili passaisi hakuusi, mutta matalavat ovat. Kalliit ovat myös ja kuvan vanteessa komeilee Ferrarin logo. Nämä ovat tehty italialaista murheiluautoa silmällä pitäen.

http://www.summitracing.com/parts/COK-63070/

Toyo Tires on saanut monessa paikassa kehuja, mutta en tunne niitä sitä enempää. Tässä olisi yksi vaihtoehto:
http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-ra1

205/60R13 86V
205/50ZR15
225/45ZR15
225/50ZR15
225/50ZR16
245/45ZR16
P255/50ZR16
235/40ZR17
255/40ZR17
275/40ZR17
275/35ZR18

Isompi vanne auttaisi asiaa rutkasti, mutta hintaluokka kiipeää sitten heti Aeroihin verrattuna. Minä en välttämättä uskaltaisi ostaa summitin kiinanpaska 17x8 vanteita ja käydä jyräyttämässä niillä 270kmh tauluun Hallissa, välttämättä siis. Näkyy ne kestävän rata-ajoa kotimaassa jossain määrin, mutta tää pitää jokaisen ite päättää.

Hallin suoralla uskallat antaa lapaa Prostareille, ne on tehty kestämään kovaa kulkua esim. vartin kahinoissa. Mutka-ajoon ne eivät sovellu, joten mutkaradalle pitäisi olla oma rengaskierros. Se vaan lisää logistiikan ongelmia, sillä ylimääräinen rengassarja ei kulje ihan helposti mukana. Mulla ei mahtunut ees M/T slicksit tohon mosseeni, joten ne tulivat passelisti kaverin Transitin kyydillä Alastaron tulihelvettiin.

Ootko Ville koskaan laskenut mikä sun on kardaanin kriittinen nopeus? 4,11 rattailla ja 0,6 alkuisella ylivaihteella jos pääset jylläämään, niin voi tulla kardaani kasvoille.

Kaikesta huolimatta pitää viisastella, että AERO:t mm. eivät ole hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön... Ei ne varmaan kestä katuajoa, kun ovat suunniteltu +200mph nopeuksiin ovaalilla. Halpoja ne ovatten kyllä, aiotko ottaa maalatut vai jännän kromiset niitä kun on useita eri kromin sävyjä!! Kullitettu passaisi hienosti tummaan autoon, jos muuten tilaat noita Aeroja niin mä haluan lainata nopeasti yhtä kappaletta, näen että mahtuuko ne mun takalevyjen kanssa.

Heti kun olet valmiina siirtymään 17" valsseihin, niin suosittelen Nitto NT555 rinkuloita. Ihastuin noihin joskus, toimivat normi early tanarin ajoon tottuneelle aivan omituisella uudella tavalla ja suorapito oli todella hyvä kun hieman keskittyi kaasun käyttöön. Ei tuo kisarengas ole, mutta todennäköisesti lähellä sitä mitä haet.
-------------------------------------------------------

Aion pysyä 15 " koossa muutamasta syystä.Kaikki on aina kompromissia, niin tässäkin tapauksessa. Ekana katupito kiihdytettäessä. Uusi tai uudehko 255 60 15 normikaturengas ( hinta noin 85 E / kpl )pitää ihan kohtuullisesti, mutta vastaava 245 45 17 ei sitten yhtään.Surkeata ajamista alle 60-80 kmh nopeuksissa. Tietysti on myös renkaasta kiinni, mulla oli jotkut normi "muovikaturenkaat".
Kokeilin yhtenä kesänä myös 15" drag radiaaleja kadulla ja aluksi tuntui että nyt se löytyi , pito oli hyvä...mutta vain muutama sata kilometriä.Kun kulutuspinta hävisi samoin myös pito totaalisesti.
Noissa 255 60 15 halpiksissa on nopeusluokitus vain 190 tai jotain, mutta kun viimeksi katsoin niin taisi löytyä jo parempiakin.
15" pyörän puolesta puhuu myös hinta ja Aero - vanteen Nascar-glamuuri. Väriä en ole vielä päättänyt, olishan se no-nonsense musta asiallinen.Siihen vielä keltakirjaimiset Goodyearit..

Tosta kardaanin kriittisestä nopeudesta.Olet Jari ihan oikeassa, asia onkin tarkastelun alla, mulla on nyt värinäongelmaa mutta jo 120 nopeudessa, rauhottuu sitten kun ajaa lujempaa.Ajoin syksyllä pukeilla pukeilla ilman kardaania vain yoke laatikon persiissä 7000 rpm kuutosella...noin 350kmh eikä värissyt.Mulla on Strangen 3" CrMo-kardaani.Värinöiden syy on vielä selvittelyn alla.Kardaani on painotettu...mutta vain 1400 rpm:llä kun se 300 ajettaessa pyörii lähellä 10 000 rpm.
Mut noi 120 kmh värinät ei johdu kardaanin kriittisestä nopeudesta.
Kardaanihan pyörii sitä nopeammin mitä tiheämpi perävälitys on.

Kiitos noista rengasvinkeistä !
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

NOT FOR HIGHWAY USE

Goodyear
Eagle Vintage Car Special
G-19, G-12, G-7, G-12A
Noista saataisi löytyä myös kokoja.
Eivät kyllä ole kovin pitkä ikäisiä yleiskäytössä.
Samanlaisia kuin Michelinin TB 5 / 15 renkaat.
http://www.racegoodyear.com/tires/pdf/s ... 100511.pdf

Älä unohda myöskään Hoosier Road Racing renkaita, DOT
VINTAGE & HISTORIC ryhmästä paljon 15" renkaita.
http://www.hoosiertire.com/rrtire.htm
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Futurage kirjoitti: Kokeilin yhtenä kesänä myös 15" drag radiaaleja kadulla ja aluksi tuntui että nyt se löytyi , pito oli hyvä...mutta vain muutama sata kilometriä.Kun kulutuspinta hävisi samoin myös pito totaalisesti.

Tosta kardaanin kriittisestä nopeudesta.Olet Jari ihan oikeassa, asia onkin tarkastelun alla, mulla on nyt värinäongelmaa mutta jo 120 nopeudessa, rauhottuu sitten kun ajaa lujempaa.Ajoin syksyllä pukeilla pukeilla ilman kardaania vain yoke laatikon persiissä 7000 rpm kuutosella...noin 350kmh eikä värissyt.Mulla on Strangen 3" CrMo-kardaani.Värinöiden syy on vielä selvittelyn alla.Kardaani on painotettu...mutta vain 1400 rpm:llä kun se 300 ajettaessa pyörii lähellä 10 000 rpm.
Mut noi 120 kmh värinät ei johdu kardaanin kriittisestä nopeudesta.
Kardaanihan pyörii sitä nopeammin mitä tiheämpi perävälitys on.
Drag radialit eivät kestä 250-400 metrin renkaanpolttoja kolmonen sisässä ja kaasu pohjassa, se on sen verran pehmeää seosta. Jos näitä käytetään kadulla ilman burniksia niin kestävät hienosti oikeasti tehokkaissa autoissa. Mikä parasta ne purevat tautisesti asfalttiin, kuten MT ET Street Radialit. Villen ajotyyliin siis kuuluu noi pitkät bönärit ja silloin normi kovempi kumi kestää ja se ei sula palasiksi kuten nuo MT:t pitkissä sulatuksissa.

Esiintyykö värinä jollain tietyllä vaihteella vaiko aina 120 kmh nopeudella vaihteesta riippumatta? T56 magnumin sielunelämää en tunne, mutta sen sisarmallissa TKO600:ssa on ominaisuutena tietyllä kierrosluvulla ja vaihteella ilmenevä jurina. Se jurisee sen 100-200 rpm ja häviää pois. Se ei ole vika vaan ominaisuus. Onko Magnumeista kuulunut mitään maailmalta, että olisi vastaavaa ominaisuutta? Minulla TKO600:ssa tuo jurina sijoittuu sinne 1900 rpm tienoilla vitosella. Vastaavia tapauksia pelkästään kotimaasta voi laskea melkein kahden käden sormilla. Kardaanit ovat näissä tapauksissa aivan varmasti suorat ja balanssissa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

En nyt muista kenen kanssa juttelin, mutta juttelimpahan kuitenkin, kaveri oli laskenut hyödyllisiä asioita, ja väitti että 16" on sopiva koko, kevyempi kokonaisuus kuin 17" ja optimaalisen kokoiset jarrut (ei sovi 15" enää), olis kuulemma hyvä radalle. Ite en noista jutuista tiiä ku ei oo päässy kokeilemaan. Tais olla bemarimies tää kyseinen kaveri...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Sport65 vinkkasi nämä renkaat:

http://www.tirerack.com/tires/sumitomo/ ... 6698838973&

Jos löydät hyvän väylän hankkia näitä, niin meitäkin voisi kiinnostaa. :idea:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitkä 15 / 16"renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle

Viesti Kirjoittaja Futurage »

kaara91 kirjoitti:Tarkastappa myös vetareiden suoruus. Voihan tuo lootan pääakselikin vääntyä kovassa nykäsyssä. Mulla T56M jurisee suunnilleen samoilla kierroksilla, ja veikkaan että johtuu työtahtien aiheuttamasta kriittisestä vaihteiston pääakselin joustosta ja värinästä, koska sekin ilmenee vain lähes kaasupohjassa kun on liian suuri pykälä päällä. Muuten ajossa ei hammaspyörien laulu kuulu. Synkat ja kepin siirtäjät välillä jossain helisee mutta ei kovilla nopeuksilla.

Varmaankin nuo matalat profiilit ei sulle käy, koska ovat kylkiosiltaan jäykkiä, jolloin lähtöpito on huono. Nehän on tarkoitettu kaarreajoon, jossa renkaan kosketuspinta ei saisi paljon muuttua koska sivuttaispito alkaa silloin heiketä. Tohon ei mulla ole paljon muuta sanottaavaa kuin että kokeilee eri merkkejä. Amerikan foorumeilta saattaa löytyä käypäsiä malleja, mutta halvalla nekään ei välttämättä lähde, jos laatu on kohdillaan.

Värinä ja jurina ei ilmeisesti tule laatikosta koska ajoin pukeilla pelkkä yoke laatikon persiissä ( kakkosnelosen pätkä piti sen niin ettei päässyt pois) 350 kmh eli 7000 rpm kuutosella eikä minkäänlaisia negaatioita.Sitten kardaani kiinni ja taas oireili. Vetarit on suorat, laipat oikaistiin vielä sorvissa, niissä oli noin 0,10 mm heittoa.Taisinpa ajaa pukeilla muuten ilman vetareitakin ja ilmiö oli tallella.
Ja yks mikä vaikuttaa on Weld-takavanteiden heitto, sitä löytyy, sekä myös renkaiden epätasapaino,eivät voi olla enää loppuunsuditettuina balanssissa.

Kestääköhän nämä sunnuntaiajelun tyylistä rata-ajoa

http://www.billetspecialties.com/item.a ... 090&rdir=1

Ajattelin ottaa eteen ): 225 50 15 "normi"renkaat ja 15 x 7 vanteet :jos ei hirveän hyväpitoisia renkaita käytä niin eiköhän nämä rataa muutaman kierroksen kestäisi.Ainakaan en mistään löytänyt samanlaisia varoituksia kuin Weld Pro Stareista.
Taakse 15 x 8 Kumho Ecsta 255 60 15 V= 240 kmh, eiköhän se nyt sen mailin repäisyn kestä vaikkei luokitus sinne riitäkään...menneinä vuosina painettiin Futuralla ilman pelkotiloja useasti 250+ kmh 5-päällä S-luokitetuilla ( 180 kmh) gummeilla. :roll:
Viimeksi muokannut Futurage, 21 Touko 2012, 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Futurage »

kaara91 kirjoitti:Jos ilman vetareitakin täristää ei siihen väliin jää kun tasauspyörästö ja kardaani. Onko muuten kukaan painottanut pelkkää tasauspyörästöä. Minä olen. Ei tuo 10kg murikka varmasti ole painossa, jos se on valusta koneistettu. Ainakin mulla oli puolet murikan pinnoista susia ja jouduin ne uudelleen koneistamaan. 20g oli heittoa tasapainotuksessa, sen verran krouvia oli valujälki, että kävi heti silmään kun avasin pahvilaatikon. Kyllä sekin täristää jos siellä on enemmän heittoa. Voi se kardaanikin vedellä aikaamyöden kun saa iskuja jolloin siitä poistuu jännityksiä tai siihen tulee jostain syystä uusia. Myös tasapainon irtoaminenkaan ei ole poissuljettu. Oletko testeilläsi selvittänyt täriseekö etu vai takapää jolloin perä voi hyvin olla syyllinen. Renkaat heittää aina, vaikka vanteet olisivatkin suorat. ja pelkkiä vanteita ei ole tehtaalla painotettu koska se kumoutuu renkaan painotuksen yhteydessä. Yön seisseet matalaprofiilit heittää 10-15g ja palautuvat 10km ajon jälkeen taas 0 llille. Sudittelulla ja ratahommassa tasapainotus siirtyy varmasti pieleen. Eihän renkaan kuviokaan ole uutena yhtä syvä joka kohdasta, jolloin normaalikin kuluminen aiheuttaa tasapainotuksen siirtymisen pieleen renkaan kuluessa. Ootko varma ettei kardaani mene kriittisille kierroksille.
Vielä vähän tosta epätasapainosta..ehkäpä itsestäänselvyyksia, bat enivei:kaikki mikä pyörii pinionin = kardaanin jälkeen, pyörii perävälityksen verran hitaammin.Eli jos perävälitys on 4,11 ja kardaani pyörii 5000 rpm niin silloin tasauspyörästö, vetarit, jarruosat ja pyörät pyörii vain noin 1200 kierrosta. Ja jos epätasapaino sijaitsee lähellä pyörimiskeskipistettä kuten esimerkiks tasauspyörästön tai vetareiden ollen kyseessä, ei suurehkokoaan epätasapaino tunnu tärinänä/värinänä. Itse olen jopa kaikki jarrurummut tasapainottanut, mutta enpä ole sen vaikutusta takapuolituntumalla huomannut. Ja lisäksi tehtaalta vetarien laipassa on reikä vetarin mutterin irrottamista varten, ja jarrurumpu on pari sen kanssa...joten jos painotat takarummun irrallaan ja asennat sen tällaisen reiällisen orkkisvetarin pariksi niin kombinaatio on epätasapainossa.

Oman kardaanin suhteen ei ole tietoa onko epätasapaino etu vai takapäässä ja onko sitä.... Uusin ennen ensi kesää nyt myös T56 laatikon takapään häntälaakerin, sillä mun yoke oli karvan verran liian lyhyt ja epäilen että laakeriholkki on kulunut. Hommasin uuden pitemmän yoken, nyt vartta jää näkyviin noin 22 mm, joka riittää ettei jouston aikana mene välykset miinusmerkkikseksi. :uuh: Lisäksi tän uuden yoken varsi/boorit on pitemmät kuin siinä,mikä Strangen CrMo-kardaanin kanssa tuli.
Niin,ja nivelet on uudet ja keskitetty.Kardaani oli banaanilla noin millin, ja se oikaistiin koneistamossa.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitkä 15" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Hopsansaa : hommasin loppujen lopuksi kuitenkin16" Vintage Wheelsit ( 45 sarjan suorilla spokeilla). Eteen 16 x7 ja taakse 16 x 8.Aika hienot !

Nyt tarvis sitten hommata ne renkaat. Speksit ja vaatimukset ovat suurinpiirtein nämä:

1.Nopeusluokitus vähintään 240 mutta mielummin 270 kmh. Tämä lähinnä vain varotoimenpide seisovaa mailia ajatellen, autolla ei ole tarkoitus lähteä Germaaniaan autobaanalle. Ei ne kyllä heti räjähdä vaikka ajaakin luokitusta lujempaa...Futurallakin on menty S luokitetuilla ( 180 kmh)255 60 15 maasturirenkailla reilusti yli 250 kmh . Mut enivei, mielummin tietysti luokitus kohdallaan.

2. Eturenkaat tulevat olemaan kokoa 215-225 , profiili 45-50.Auto on edestä sen verran matala että renkaat hilpovat lokareiden reunoja.Tämä rajoittaa kokoa.
Tärkeätä on suuntavakavuus ja se ettei hae urissa ! Ja jos sitä nyt kävis vähän Natikoissa radallakin kokeilemassa niin kaarrepitoa, jarrutuspitoa ja allekaatumattomuuttakin sais löytyä. Seisovaa mailia ajatellen vierintävastuksellakin on pikku rooli...mutta eipä siinä taida renkailla kyllä paljon merkitystä olla.
Ja koska autolla tehdään pitempiäkin reissuja niin melukin on jonkinlainen kriteeri.
Jos kestävät siviiliajoa sellaiset 3000-5000 km niin se jo riittää hyvin.Jos radalla käy niin se on tietysti eri juttu.

3. Takana kooksi tulee 245-255 ja profiili 45-50. Tärkeintä ehkäpä on kiihdytyspito, olen tullut 20 vuotta toimeen 255 60 15 " maaasturirenkailla" ja ajellut niillä vaikka miten ja missä..radalle todennäköisesti mikä tahansa matalampiprofiilinen 16" tuo jo reilun parannuksen, tässä ei mennä slicksipuolelle.
Mulla oli tosiaan muutama vuosi sitten viikon tms.verran alla Drag radiaalit, pitihän ne aluksi hienosti, mutta suti kuitenkin ja sitten ne kului ihan silmissä, eikä sitten pidä enää mitään.
Tollanen Bridgestonen 255 60 15 (muistaakseni Desert Dueler nyt alla) pitää kohtalaisen hyvin kun siinä on reilusti pintaa, ja kestää sudittamista arviolta 10-20 kilometriä. 8) Mulla on kestänyt tällaiset renkaat perinteisesti pari kesää. :D Hinta alle 100 € kpl.

Mutta nyt siis tarkoitus upgreidata myös taakse sillä seisovalla maililla on suuntavakavuudellakin roolinsa.Ja tosiaan jos sitä kävis kevyesti sunnuntairadalla Natikoissa niin niilläkin ominaisuuksilla on merkitystä.

Hmm, mitäs tykkäättte jos ottais eteen (... ??!! )ns. semislicksit kuten esim. Nitto 555 tms (pitää kuitenkin olla ns pyöreäolkainen uraherkkyyden takia )ja taakse sitten normaalimmat katugummit hintaluokkaa 120-150 €.

Tää vois toimia ihan hyvin.Mun käytössä ja tässä autossa eturenkailla on merkitystä suuntavakavuuden, kaarre- ja jarrutuspidon suhteen ja taas takarenkailla suoraanajopito on tärkeä...toki muutkin ominaisuudet mutta tämä auto on etupainoinen ja takana rumpujarrutkin.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Mitkä 16" renkaat radalle & kadulle sekä seisovalle mail

Viesti Kirjoittaja Jukka »

http://www.camskill.co.uk/

Katseles tuolta mitä löytyisi.
-Jukka-
Vastaa Viestiin