Hopsansaa : hommasin loppujen lopuksi kuitenkin16" Vintage Wheelsit ( 45 sarjan suorilla spokeilla). Eteen 16 x7 ja taakse 16 x 8.Aika hienot !
Nyt tarvis sitten hommata ne renkaat. Speksit ja vaatimukset ovat suurinpiirtein nämä:
1.Nopeusluokitus vähintään 240 mutta mielummin 270 kmh. Tämä lähinnä vain varotoimenpide seisovaa mailia ajatellen, autolla ei ole tarkoitus lähteä Germaaniaan autobaanalle. Ei ne kyllä heti räjähdä vaikka ajaakin luokitusta lujempaa...Futurallakin on menty S luokitetuilla ( 180 kmh)255 60 15 maasturirenkailla reilusti yli 250 kmh . Mut enivei, mielummin tietysti luokitus kohdallaan.
2. Eturenkaat tulevat olemaan kokoa 215-225 , profiili 45-50.Auto on edestä sen verran matala että renkaat hilpovat lokareiden reunoja.Tämä rajoittaa kokoa.
Tärkeätä on suuntavakavuus ja se ettei hae urissa ! Ja jos sitä nyt kävis vähän Natikoissa radallakin kokeilemassa niin kaarrepitoa, jarrutuspitoa ja allekaatumattomuuttakin sais löytyä. Seisovaa mailia ajatellen vierintävastuksellakin on pikku rooli...mutta eipä siinä taida renkailla kyllä paljon merkitystä olla.
Ja koska autolla tehdään pitempiäkin reissuja niin melukin on jonkinlainen kriteeri.
Jos kestävät siviiliajoa sellaiset 3000-5000 km niin se jo riittää hyvin.Jos radalla käy niin se on tietysti eri juttu.
3. Takana kooksi tulee 245-255 ja profiili 45-50. Tärkeintä ehkäpä on kiihdytyspito, olen tullut 20 vuotta toimeen 255 60 15 " maaasturirenkailla" ja ajellut niillä vaikka miten ja missä..radalle todennäköisesti mikä tahansa matalampiprofiilinen 16" tuo jo reilun parannuksen, tässä ei mennä slicksipuolelle.
Mulla oli tosiaan muutama vuosi sitten viikon tms.verran alla Drag radiaalit, pitihän ne aluksi hienosti, mutta suti kuitenkin ja sitten ne kului ihan silmissä, eikä sitten pidä enää mitään.
Tollanen Bridgestonen 255 60 15 (muistaakseni Desert Dueler nyt alla) pitää kohtalaisen hyvin kun siinä on reilusti pintaa, ja kestää sudittamista arviolta 10-20 kilometriä.

Mulla on kestänyt tällaiset renkaat perinteisesti pari kesää.

Hinta alle 100 € kpl.
Mutta nyt siis tarkoitus upgreidata myös taakse sillä seisovalla maililla on suuntavakavuudellakin roolinsa.Ja tosiaan jos sitä kävis kevyesti sunnuntairadalla Natikoissa niin niilläkin ominaisuuksilla on merkitystä.
Hmm, mitäs tykkäättte jos ottais eteen (... ??!! )ns. semislicksit kuten esim. Nitto 555 tms (pitää kuitenkin olla ns pyöreäolkainen uraherkkyyden takia )ja taakse sitten normaalimmat katugummit hintaluokkaa 120-150 €.
Tää vois toimia ihan hyvin.Mun käytössä ja tässä autossa eturenkailla on merkitystä suuntavakavuuden, kaarre- ja jarrutuspidon suhteen ja taas takarenkailla suoraanajopito on tärkeä...toki muutkin ominaisuudet mutta tämä auto on etupainoinen ja takana rumpujarrutkin.