Earlyn taka-akselin jäykistys
- Hemi77
- Aktiivi
- Viestit: 81
- Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
- Auto: -Mustang HT -69 302
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Earlyn taka-akselin jäykistys
Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
-Mustang -69 HT 302
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
Ymmärtäisin katsurin tarkoittaneen vaakatuentaa tyyliin traction bars. Traction bareja on sekä ala- että yläpuolisia. Alapuoliset helpot asentaa, eikä vaadi kuin vähän hitsaamista ja pulttaamista. Yläpuoliset ovat työläämmät, joutuu leikkaamaan reiät lattiaan ja takapenkin käyttö on sen jälkeen mahdotonta.Hemi77 kirjoitti:Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Käytössä yläpuoliset on paremmat, mutta alapuolisistakin on toki hyötyä.
Etsi alustaosiosta topiceja hakusanalla 'traction bars', siellä on useampiakin keskusteluja aiheesta.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
- Hemi77
- Aktiivi
- Viestit: 81
- Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
- Auto: -Mustang HT -69 302
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
Ok, kiitos!
Olinkin yrittänyt haulla etsiä mutta kun ei tuo traction bars sanana ollut tuttu
Olinkin yrittänyt haulla etsiä mutta kun ei tuo traction bars sanana ollut tuttu

JYK-90 kirjoitti:Ymmärtäisin katsurin tarkoittaneen vaakatuentaa tyyliin traction bars. Traction bareja on sekä ala- että yläpuolisia. Alapuoliset helpot asentaa, eikä vaadi kuin vähän hitsaamista ja pulttaamista. Yläpuoliset ovat työläämmät, joutuu leikkaamaan reiät lattiaan ja takapenkin käyttö on sen jälkeen mahdotonta.Hemi77 kirjoitti:Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Käytössä yläpuoliset on paremmat, mutta alapuolisistakin on toki hyötyä.
Etsi alustaosiosta topiceja hakusanalla 'traction bars', siellä on useampiakin keskusteluja aiheesta.
-Mustang -69 HT 302
Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
Diagonal = viistosti/kulmittain
Käytännössä hoitaa saman kuin panhard-tanko tai Watts link eli pitää akselin sivusuunnassa linjassa, mutta on viistosti akselista runkoon tmv.

Käytännössä hoitaa saman kuin panhard-tanko tai Watts link eli pitää akselin sivusuunnassa linjassa, mutta on viistosti akselista runkoon tmv.

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
Mach1 -71
- Hemi77
- Aktiivi
- Viestit: 81
- Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
- Auto: -Mustang HT -69 302
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
Jep, juurikin tällaisia se konttorin setä ehdotti. Pitää tutkailla onnistuisiko monilehtisessä.302TT kirjoitti:Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
-Mustang -69 HT 302
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
Sanoisin kuitenkin että panhard tanko hoitaa tuon homman paremmin. Jos hifistelemään lähdetään, niin sitten Watts.
Re: Earlyn taka-akselin jäykistys
No, eipäs ole tuollaisetkaan ennen osuneet silmiin. Vähän hassulta näyttää.302TT kirjoitti:Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
Peruskotteroon riittää hyvät jousien sitojat ja mahdollisesti uretaanipuslat etusilmukkaan. Vähän enemmän voimaa sisältäviin peruskotteroihin taas jotkut slapper barit on ihan sopivat. Diagonaali nelilinkkien kanssa on usein noissa kiihdyttimissä, radalle sopii paremmin kolmilinkki ja Panhard tai Watts.