Earlyn taka-akselin jäykistys

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
-Mustang -69 HT 302
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Hemi77 kirjoitti:Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Ymmärtäisin katsurin tarkoittaneen vaakatuentaa tyyliin traction bars. Traction bareja on sekä ala- että yläpuolisia. Alapuoliset helpot asentaa, eikä vaadi kuin vähän hitsaamista ja pulttaamista. Yläpuoliset ovat työläämmät, joutuu leikkaamaan reiät lattiaan ja takapenkin käyttö on sen jälkeen mahdotonta.
Käytössä yläpuoliset on paremmat, mutta alapuolisistakin on toki hyötyä.
Etsi alustaosiosta topiceja hakusanalla 'traction bars', siellä on useampiakin keskusteluja aiheesta.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

Ok, kiitos!
Olinkin yrittänyt haulla etsiä mutta kun ei tuo traction bars sanana ollut tuttu :roll:
JYK-90 kirjoitti:
Hemi77 kirjoitti:Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Ymmärtäisin katsurin tarkoittaneen vaakatuentaa tyyliin traction bars. Traction bareja on sekä ala- että yläpuolisia. Alapuoliset helpot asentaa, eikä vaadi kuin vähän hitsaamista ja pulttaamista. Yläpuoliset ovat työläämmät, joutuu leikkaamaan reiät lattiaan ja takapenkin käyttö on sen jälkeen mahdotonta.
Käytössä yläpuoliset on paremmat, mutta alapuolisistakin on toki hyötyä.
Etsi alustaosiosta topiceja hakusanalla 'traction bars', siellä on useampiakin keskusteluja aiheesta.
-Mustang -69 HT 302
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Diagonal = viistosti/kulmittain

Käytännössä hoitaa saman kuin panhard-tanko tai Watts link eli pitää akselin sivusuunnassa linjassa, mutta on viistosti akselista runkoon tmv.

Kuva
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:

http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
Mach1 -71
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

302TT kirjoitti:Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:

http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
Jep, juurikin tällaisia se konttorin setä ehdotti. Pitää tutkailla onnistuisiko monilehtisessä.
-Mustang -69 HT 302
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Sanoisin kuitenkin että panhard tanko hoitaa tuon homman paremmin. Jos hifistelemään lähdetään, niin sitten Watts.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

302TT kirjoitti:Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:

http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
No, eipäs ole tuollaisetkaan ennen osuneet silmiin. Vähän hassulta näyttää.

Peruskotteroon riittää hyvät jousien sitojat ja mahdollisesti uretaanipuslat etusilmukkaan. Vähän enemmän voimaa sisältäviin peruskotteroihin taas jotkut slapper barit on ihan sopivat. Diagonaali nelilinkkien kanssa on usein noissa kiihdyttimissä, radalle sopii paremmin kolmilinkki ja Panhard tai Watts.
Vastaa Viestiin