351M Moottori

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Minkälainen tuo 351M moottori oikein on? Kun ei oo koskaan vielä eteen tullu. Onko siinä mitään yhteyksiä windsoriin tai clevelandiin? Entä jatkojalostus(viritys/parannus)?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Topias74 kirjoitti:Minkälainen tuo 351M moottori oikein on?
MIELENKIITOINEN. Lyhyt 3.500" isku ja siihen helposti myös jää, ellei vaihda tilalle 400:n kampuraa 4" -iskulla mikä onkin ainoita helppoja konsteja suurentaa tuon moottorin kokoa. Isolohkoluokkaa olevat piiitkät kiertokanget eli 6.58".

=

Vakiona 1.880 rod-ratio!

Tähän päästään kun on korkea dekkinen lohko eli isolohkoluokkaa sekin. Tämä moottori kiertää hienosti sopivilla yläkerran palikoilla, jotka ovatkin sitten tyyppillistä Cleveland kamaa: nokka, nostajat, kannet jne käy suoraan Clevestä.

Jos on mitään suunnitelmia viritellä tälläistä niin anna palaa vaan, eipä tule hetikohta toista vastaan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Vakoina alhainen puristus suhde pilaa koko moottorin. Hevosvoimat kalliimpia kuin W tai C moottoreissa...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Totta, vakiokoneessa.

Niin kauan kuin luottaa vakioon valukampiakseliin ja vakiokiertokankiin on kustannusero Clevelandiin verrattuna vain männissä. En tutkinut saatavuutta mutta ei taida olla 351M:ään saatavilla aftermarketissa juurikaan fiksumpia mäntiä, niin kuin ei oikein 400:nkaan, joten sieltä sitä kustannusta tulee lisää verrattuna Cleveen. W on tietysti näistä se halvin. M-koneisiin helposti joutuu teettämään kustomimännät, ja se tietysti hiukan enemmän maksaa.

Itseä 351M positiivisessa mielessä hymyilyttää kun on viime aikoina ollut pöydällä isolla kankisuhteella varustettuja suunnitelmia.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

351M:ssä ja 400:ssa on lohkon lisäksi samat veivit, joten puolen tuuman iskun "lyhennys" 351M:ssä on tehty männän puristuskorkeutta (jos toi on oikea suomenkielen termi) kasvattamalla, mikä ajaa mäntien suhteen vaikeuksiin. (Edittiä: no tiätysti rod-ratio muuttuu kun iskua tulee lisää, olinpa sekasin :mrgreen: )

Pelkällä kampiakselin vaihdolla 400:sta päästään samaan puristuskorkeuteen kuin 351C:ssä. Kun 351M/400 koneen kannetkin on Clevestä suoraan, osuu venttiilitaskutkin mukavasti Cleven mäntiin. 351M/400 tappi on isommalla halkaisijalla, mutta Cleven männät voi koneistaa isommalle tapille.

Stroukkisarjakin on ollut olevinaan tarjolla, jolloin säästää askartelua. TMeyer

Cleven kansista ei tarvinne puhua erikseen. Muukin Cleve-roina istuu suoraan, paitsi imari (ja nuo em. pyörivät). 351M/400 imareita on tarjolla jonkunlaisia.

351M/400 moottorissa yksi huomioitava seikka on myös se, että bellhousing on isolohkomitoilla. (Käytännössä, kuulemma on jokunen ollut pikkulohkon laatikko-interfacella)
Viimeksi muokannut munmummu69, 29 Syys 2011, 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang -69 SR
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ompas jännää tietoo, mikäs ero niissä imusarjoissa on ettei ne käy keskenään kun kerran cleven yläkerta käy? Kattelin vaan kun noissa -70 luvun puolenvälin vehkeissä on käytetty tota M-moottoria, niin siks tässä kyselen siitä motista.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D

Eli imarit ei osu kohilleen, vaikka yläkerta olis sama... tää ny näyttää siltä ettei saa mitää tolkkua mutta kannattaa ees yrittää ymmärtää :idea:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Topias74 kirjoitti:Ompas jännää tietoo, mikäs ero niissä imusarjoissa on ettei ne käy keskenään kun kerran cleven yläkerta käy? Kattelin vaan kun noissa -70 luvun puolenvälin vehkeissä on käytetty tota M-moottoria, niin siks tässä kyselen siitä motista.
Pidemmän iskun mahduttamiseksi lohkon dekkikorkeutta on suurennettu, josta seuraa että kannet ovat kauempana toisistaan ja siitä seuraa että imusarja on leveämpi. Matala puristussuhde (7.3-9.2:1), myöhästetty syttyajoitus ja miedot nokka-akselivaihtoehdot myös myöhästettynä ovat suurimmat syyt mataliin teholukemiin.
Bubba's M-Block Ford V8 Workshop
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D
Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa. :D
Mustang -69 SR
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Fastback »

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Hyvää tietoa, kiitos! :D
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

munmummu69 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D
Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa. :D

Yhteistä yhteistä, mutta erilaisia :wink:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 351M Moottori

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Firebolt kirjoitti:
munmummu69 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D
Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa. :D

Yhteistä yhteistä, mutta erilaisia :wink:
Liitteet
imagex650x217.jpeg
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
Vastaa Viestiin