C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Elikkäs C4 tiputtelee automaattiöljyä vaihteensiirtovivun ja pantojensäätöruuvien juuresta.
Onnistuuko tuon vaihteensiirtovivuntiivisteen vaihto laatikko paikoillaan kun ensin purkaa nuo vivustot ja käynnistyksenestokatkaisian ( Downshift lever ja Neutral start switch ) pois ?
Milläs olette tiivistelleet nuo pantojensäätöruuvit.
Onnistuuko tuon vaihteensiirtovivuntiivisteen vaihto laatikko paikoillaan kun ensin purkaa nuo vivustot ja käynnistyksenestokatkaisian ( Downshift lever ja Neutral start switch ) pois ?
Milläs olette tiivistelleet nuo pantojensäätöruuvit.
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Onnistuu laatikko paikoillaan. Vaihdevivun tiivisteen vaihtamiseksi pitää purkaa vaihdevipu irti laatikosta. Se katkaisija ensin pois, öljypohja auki ja sieltä pykälälevyn mutteri auki ja vaihdevipuakselin sokka pois niin saa vaihdevivun irti. Jotta mutterille pääsisi, on venttiilikoneisto irrotettava. Koneiston ja kotelon välissä ei ole tiivistettä, mutta koneiston asentaminen vaatii huolellisuutta, jotta vaihdevivun tappi ja kick downin vipu tulevat oikein paikalleen koneistossa. Kick down -akselin tiiviste on tavallinen o-rengas vaihvevivussa. Pantojen säätöruuveissa on mutterissa kolo ja pehmeä tiiviste. Siinä voisi toimia tilalla tavallinen sopivan kokoinen o-rengas. Tiivistyksen pitää tapahtua sekä ruuvin kierteeseen että koteloon.
Tässä kuvassa näkyy vaihdevivun akseli ja se pykälälevyn mutteri laatikon sisällä, kick down -vipu puuttuu:

Tästä kuvasta näkyy, että kuvassa oikealla olevalle mutterille ei pääse irrottamatta venttiilikoneistoa (kuvasta puuttuu detent-jousi, olisi oikealla). Koneiston irrottamiseksi avataan suurempikantaiset ruuvit, joista yksi pitää myös suodatinta, ruuveja on 8 kpl:

Pantojen säätömutterit ovat tuon näköisiä:

Tässä kuvassa näkyy vaihdevivun akseli ja se pykälälevyn mutteri laatikon sisällä, kick down -vipu puuttuu:
Tästä kuvasta näkyy, että kuvassa oikealla olevalle mutterille ei pääse irrottamatta venttiilikoneistoa (kuvasta puuttuu detent-jousi, olisi oikealla). Koneiston irrottamiseksi avataan suurempikantaiset ruuvit, joista yksi pitää myös suodatinta, ruuveja on 8 kpl:

Pantojen säätömutterit ovat tuon näköisiä:
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Hieno homma !! Kiitoksia selventävästä vastauksesta ja hyvistä kuvista.
Uusi stefa on tilauksessa ja noihin pantojen säätöruuveihin kokeilen hydrauliliikkeestä saatavia kupari/kumi tiivisteprikkoja jotka pitäisi tiivistää sekä kierre että tasopinta.
Oliko tuolla vaihteensiirtovivulla mitään väliä missä asennossa sen on oltava kun venttiilikoneiston irroittaa jotta on sitten kasausvaiheessa helpompi pistää tuo venttiilikoneisto takaisin ?
T.Juha
Uusi stefa on tilauksessa ja noihin pantojen säätöruuveihin kokeilen hydrauliliikkeestä saatavia kupari/kumi tiivisteprikkoja jotka pitäisi tiivistää sekä kierre että tasopinta.
Oliko tuolla vaihteensiirtovivulla mitään väliä missä asennossa sen on oltava kun venttiilikoneiston irroittaa jotta on sitten kasausvaiheessa helpompi pistää tuo venttiilikoneisto takaisin ?
T.Juha
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Oleppa hyvä.
Purkaessa pidä lukua paljonko öljyä tuli ulos öljypohjasta ja koneistoa irrottaessa ja laita sitten sama määrä takaisin ennen kuin käynnistät. Koneisto koteloon -ruuvien momentti 9-13 Nm. Koneiston puolikkaat toisiinsa 5-7 Nm, vaikka näitä ei tarvitse avata tässä hommassa. Niin ja eihän C4:ssä olekaan sokkaa vaihdevivun akselille.
Vaihdevivun asennolla ei ole purkaessa väliä. Kasatessa helpompi jos shifterille menevä tanko on irti, niin pääsee liikuttamaan. Huolehdi että vaihdevivun tappi menee manuaaliventtiilin hahloon, ensimmäinen hahlo karan päässä ja kick downin vipu myös karaansa vasten, liikuta kick downia ulkopuolelta koneistoa paikalleen laittaessasi, niin varmistat että vipu menee oikeaan väliin. Varmista että koneisto on koteloa vasten ennen kuin kiristät ruuveja. Tiivistettähän koneiston ja kotelon välissä ei ole kuten kuvasta näkyy.
Vaihdevivun hahlo koneiston pitelijän oikean etusormen vieressä ja kick down -kara saman käden etusormen ja peukalon välissä.

Purkaessa pidä lukua paljonko öljyä tuli ulos öljypohjasta ja koneistoa irrottaessa ja laita sitten sama määrä takaisin ennen kuin käynnistät. Koneisto koteloon -ruuvien momentti 9-13 Nm. Koneiston puolikkaat toisiinsa 5-7 Nm, vaikka näitä ei tarvitse avata tässä hommassa. Niin ja eihän C4:ssä olekaan sokkaa vaihdevivun akselille.
Vaihdevivun asennolla ei ole purkaessa väliä. Kasatessa helpompi jos shifterille menevä tanko on irti, niin pääsee liikuttamaan. Huolehdi että vaihdevivun tappi menee manuaaliventtiilin hahloon, ensimmäinen hahlo karan päässä ja kick downin vipu myös karaansa vasten, liikuta kick downia ulkopuolelta koneistoa paikalleen laittaessasi, niin varmistat että vipu menee oikeaan väliin. Varmista että koneisto on koteloa vasten ennen kuin kiristät ruuveja. Tiivistettähän koneiston ja kotelon välissä ei ole kuten kuvasta näkyy.
Vaihdevivun hahlo koneiston pitelijän oikean etusormen vieressä ja kick down -kara saman käden etusormen ja peukalon välissä.

Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Kiitokset taasen.
Hyvät kuvat ja selkeä selostus touhusta.
Ensiviikolla tartutaan toimeen.
Senverran kurkkasin tuonne auton alle että nuo pantojensäädönlukitusmutterit on vaihtuneet tavallisiin muttereihin , eli ei ole ollut tiivistettä ollenkaan tuossa kohdin.
Terv.Juha
Hyvät kuvat ja selkeä selostus touhusta.
Ensiviikolla tartutaan toimeen.
Senverran kurkkasin tuonne auton alle että nuo pantojensäädönlukitusmutterit on vaihtuneet tavallisiin muttereihin , eli ei ole ollut tiivistettä ollenkaan tuossa kohdin.
Terv.Juha
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
No eipä ole sitten ihme että vuotavat. Esim JN Tradingilta voisi löytyä hyllystä nuo mutterit. Tulevat remppasarjan mukana, mutta saa niitä yksittäinkin.
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Tervehdys taasen!!
Mutterit tilattu JN Tradingilta. Ja tosiaan myy niitä irrallaankin , kun kyselin varaosatoimittajilta niin sanoivat että tulee korjaussarjan mukana.
Terv.Juha
Mutterit tilattu JN Tradingilta. Ja tosiaan myy niitä irrallaankin , kun kyselin varaosatoimittajilta niin sanoivat että tulee korjaussarjan mukana.
Terv.Juha
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
C4 vaihteisto vuotaa
Moikka
Mitäs kuvien ongelmalle kannattaa tehdä? Tarviiko ottaa jotain huomioon kun korjaa?
Toiselta puolelta ilmeisesti mutteri lähtenyt irti ja siten alkanut vuotaa, mut onko se mahdollisesti rikkonut myös jotain, kuten stefaa?
Laatikon toisella puolella vuotoa samankaltaisesta pultti+mutteri kohdasta, mut siellä mutteri kiinni (en tarkistanut vielä onko löysällä).
Kiitos jo etukäteen
Mitäs kuvien ongelmalle kannattaa tehdä? Tarviiko ottaa jotain huomioon kun korjaa?
Toiselta puolelta ilmeisesti mutteri lähtenyt irti ja siten alkanut vuotaa, mut onko se mahdollisesti rikkonut myös jotain, kuten stefaa?
Laatikon toisella puolella vuotoa samankaltaisesta pultti+mutteri kohdasta, mut siellä mutteri kiinni (en tarkistanut vielä onko löysällä).
Kiitos jo etukäteen

-- Ford Mustang ht -64 351 --
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Siirsin kyselyn tähän aiheeseen liittyvään ketjuun. Lukaise ketju alusta, niin selviää asia.
Kannattanee lisäksi kurkata esim. seuraavat viestiketjut kun mm. mutterin vaihtaa (pantojen säätö) tai jos vuotoja vielä jää.
C4 pantojen kiristys ja alipainemoduuli
C4 luistaa
C4:n öljypohja vuotaa
C4-öljyvuotoon apuja/kokemusta
C4-automaatti vuotanut talven aikana n.1 litran oljyä.
Kannattanee lisäksi kurkata esim. seuraavat viestiketjut kun mm. mutterin vaihtaa (pantojen säätö) tai jos vuotoja vielä jää.
C4 pantojen kiristys ja alipainemoduuli
C4 luistaa
C4:n öljypohja vuotaa
C4-öljyvuotoon apuja/kokemusta
C4-automaatti vuotanut talven aikana n.1 litran oljyä.
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
En kiirreessä huomannutkaan tätä, kiitos paljon.
Nyt sellainen kysymys, et minkä kokoinen ja millä kierteellä toi päähän tuleva mutteri on? Oli siis pudonnut ja silloin vuoto alkanut = huomasin tämän. Nyt tarvis uuden mutterin, mut edes Uspartsista ei osattu sanoa mikä mutteri tohon tulee
Nyt sellainen kysymys, et minkä kokoinen ja millä kierteellä toi päähän tuleva mutteri on? Oli siis pudonnut ja silloin vuoto alkanut = huomasin tämän. Nyt tarvis uuden mutterin, mut edes Uspartsista ei osattu sanoa mikä mutteri tohon tulee

-- Ford Mustang ht -64 351 --
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Jäsenetuliikelistalla on useita varaosia myyviä paikkoja. Joku listan liikkeistä varmasti osaa myydä oikeanlaisen mutterin sinulle. Reilusti vaan ottamaan yhteyttä listalla oleviin varaosaliikkeisiin. Foorumilla ei ole tapana suositella mitään erityistä liikettä, jotta kaikilla yhteistyökumppaneillamme olisi tasapuolinen mahdollisuus palvella jäseniä.
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Missä päin salkkari vaikuttaa? Lohjalla olis muttereita.
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: C4 laatikko vuotaa vaihteensiirtovivun akselilta ??
Vantaalla, mutta liikun usein myös Lohjalla. Laitoin YV:tä
-- Ford Mustang ht -64 351 --