Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Niin millaiset kulmat kannattaisi säätää eteen ettei radalla kauheasti puskisi muttei kumminkaa hirveästi syö renkaita. Tosin nyt on 2 settiä halpoja käytettynä ostettuja misukoita eteen että jonnin verran saa kuluakkin. Nyt ens viikolla tulee tuoreampaa nakkia eteen ja ajateelin että pitäs vähän kulmia säätää ennen cäccylä päiviä.

Casteria on niin paljon kuin saa ja arviolta melko tasan molemmin puolin, en tiedä astemäärää mutta sitten pitäsi laittaa jonkun verran camberia ja aurausta. Tässä on 95:sen spindelit jos sillä on jotain merkitystä. Auto on kesällä käyttöautona joten kilometrejä tulee ehkä 10000-15000km hujakoilla kaudessa ehkä enemmänkin.

Olisko jollakulla mielessä joku hyvä kompromissi. Olen vähän miettinyt että laitanko vaan digivatupassilla campeerit ja metrimitalla auraukset sellaisiin mittoihin mitkä tuntuu hyvältä niin kuin ennen vaiko kävikö oikein penkissä säädättämässä.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mikäs on rengaskoko?
-Jukka-
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT »

ne on 245/45 17
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Kaippa mie säätelen ne taas kotosalla paikalle. Mites tuo haritus onko se parempi rataa ajatellen vai renkaita ajatellen? olen pyrkinyt pistään 1mm luokkaa aurausta yleensä.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Haritusta voidaan käyttää suuntavakavuuden parantamiseksi suoraan ajettaessa ja pienillä kääntökulmilla (negat. off set)
Negatiivisen pyöränkallistuman aiheuttaman aurausvaikutuksen korjaamiseksi.
Pyörät kiertyvät suorempaan ajon aikana (vierinvastus hallitseva) ja näin kuluminen on vähäisempää.
Tää ei nyt oikein aukene mulle.

Itse laittaisin (ja laitoinkin) harituksen sijasta hiukan aurausta.
-Jukka-
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT »

En nyt myöskään ymmärrä miten haritus säästää renkaita. Ihan maalaisjärjellä kun asiaa ajattelen niin pieni auraus säästäisi mun mielestä rengasta. Ei nuo jousituksen geometriat kyllä mulle mitenkään aukene eteenkään miten pyörä joustoissa käyttäytyy.

taidanpa kokeilla jotain noin 1.5-2 asteen camberia pienellä aurauksella ens alkuun.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Radalla ja slalomissa voi kokeilla haritusta. Koska renkaalta vaaditaan mutkapitoa ja kääntyvyyttä mutkaan sekä tietyssä tapauksissa suora stabiilisuuta.
Esim. Ahveniston radalla auto on 95% mutkassa ja vain noin 5% suora-ajossa, joillakin ei sitäkään.

Kadulle aurausta jos camber ja caster "miedot". Koska kadulla ajetaan suurimmaksi osaksi suoraan eikä kaarrepito ole tärkein asia eikä renkaidenkaan haluta kuluvan reunoilta.

Tuolta voi löytyä joitakin vastauksia asian valaisemiseksi.
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!


http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
4.6 Snake
Aktiivi
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Marras 2007, 23:45
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 4.6 Snake »

kaara91 kirjoitti:Kävin itsekkin tallissa kattomassa tota heppaa kavioista kun tää asia on vireillä ja näyttäs ton mukaan olevan liikaakin mulla tota camberia, kun tuo rengas on kulunut tosta keskiuran reunasta melkein uran pohjaan. Camber -1,7 ja caster +6,0 haritusta 1mm. Rengas Nitto NT05 255/40 ZR 17.
Kas vaan...mulla samanmerkkiset renkaat ja kuskinpuolen eturengas kului Jurvassa samalla tavalla (keskiuran ulkosivu), aattelin että olisko ollu liikaa painetta.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Paljon on pojilla painetta!

Kuuma paine alueelle 2.1 - 2.6 bar, 30 - 38 psi.
Kylmäpaine ehkä alueella 1.6 - 1.8 bar tällä ei suurta merkitystä koska yleensä rengas on lämmin rata-ajossa.

Rengas, auto, rata ja olosuhteiden mukaan haetaan lopullinen ihanne paine.

Me on lähdetty kisaan muutaman kerran 1.6 bar kylmäpaineella, alussa rengas vähän veltto mutta lämmettyään OK.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Perskuta rallaa. Taitaa vaan olla paras kompromissi pistää pyörät pystyyn kadulle pikkusen aurausta ja mitata muutamat camber kulmat taulukkoon minkä mukaan työntömitalla iskarinmutterista mittaamalla laittaa rata-asetukset. Siinä tulee sitten vähän haritusta radalle mutta se taitaa olla vaan hyvä.

Rengaspaineista puheen ollen ite olen pitänyt siinä 2.6-2.8 kuumapaineita rata-ajossa.
Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 625
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 »

Tossa tollanen mittalaite Camber / Caster

http://www.rtemotorsport.net/kauppa/pro ... cts_id=394
Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 625
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 »

Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT »

JYK-90 kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!


http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
Tuo summitin mittauslaite näyttää aika hyvältä mutta kuvasta en saa selvää miten sillä näkee casterit.
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja sakke »

Tilasin just Summitilta tuon 91000 mallin joka käy 13-18" vanteisiin. Usa-hinta 149 ja Paypalilla 211 usd kotiin kannettuna. Paypalilla olen maksanut yleensä osat noihin Triplekawoihin Englannista, katotaan miten Usahomma toimii. Kulmat tuossa 67:ssa mitä sattuu, kun kääntyy mieluusti ja jää puoltamaan vasemmalle ja raskas kääntää oikealle. Poliittisestikkin arvelluttavaa. :D
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Vastaa Viestiin